Expozícia, čo zmapuje dizajn na Slovensku

Mal skončiť na smetisku. Vládny salónik z bratislavského letiska sa však podarilo zachrániť.

18.01.2017 09:00
SLOVENSKÉ CENTRUM DIZAJNU Foto:
Vládny salónik z bratislavského letiska bude tvoriť jeden z pilierov dlhodobej expozície dizajnu.
debata

„Jeho interiér vznikol v roku 1974, autormi boli architekti Vojtech Vilhan a Ján Bahna. Bol to komplexný projekt, na ktorý sa chodil pozerať celý svet. Máme ho zložený podľa špeciálneho súpisu, aby sa dal zložiť do pôvodného tvaru. Zachránili sme ho spolu s ministerstvom kultúry a viačlenným výborom, ktorý sme zostavili z pamiatkarov a architektov,“ hovorí vedúci Múzea slovenského dizajnu Maroš Schmidt.

Fragmenty vládneho salónika sa stanú dôležitým exponátom dlhodobej expozície dizajnu. Obsadí 550 m2 v Podkroví Slovenského múzea dizajnu. Jej otvorenie plánujú na jún či júl tohto roka. „Expozícia musí byť hotová tento rok, každý to očakáva,“ pokračuje. Vyberať je z čoho. Slovenské múzeum dizajnu má totiž široký zbierkový fond, ktorý zachytáva vývoj dizajnu na území Slovenska od konca 19. storočia, keď vznikli prvé továrne schopné produkovať aj dizajnové predmety. Nebudú napríklad chýbať ani predmety zo Sandriku v Dolných Hámroch, ktoré sa tiež podarilo zachrániť. Rovnako ako svietidlo z bratislavského Parku kultúry a oddychu, ktoré doslova vyniesli z ruín.

Historický oblúk preklenie pripravovaná expozícia až po súčasný moderný dizajn. Najrozsiahlejšiu časť zbierok tvoria dizajnové „kúsky“, ktoré vznikli v časoch socializmu a ani na výstave chýbať nebudú. Organizátori si sľubujú, že návštevníci, ktorí si to všimnú, nevyhodia podobné predmety na smetisko, ale obohatia nimi zbierkový fond múzea. Aj v priebehu roka sa budú meniť jednotlivé predmety podľa programu komentovaných prehliadok. Príprava je už v plnom prúde, aj keď priestory budú až do konca februára patriť výstave Farebná šeď – Buntes grau, ktorá ponúka pohľad na československý a východonemecký dizajn 60. a 70. rokov minulého storočia. „Ale dlhodobá expozícia nebude jednoduchá záležitosť, lebo finančne ide o náročný projekt a požiadavky na prostriedky sú oveľa väčšie ako tie, ktoré nám prichádzajú,“ pripomína Maroš Schmidt.

Aktuálnym výstavám bude vyhradená galéria Satelit, ktorej ambíciou je prezentovať najmä súčasný dizajn. Program dotvoria aj reinštalácie výstav Hľadanie krásy a Dialógy SK. Obe vznikli pri príležitosti predsedníctva Slovenska v Rade Európskej únie a videli ich už návštevníci vo viacerých krajinách. Ako bonbónik pripravujú výstavu grafického dizajnu výtvarníka Rudolfa Altrichtera.

„Ťahúňom nášho tohtoročného programu bude okrem prác na dlhodobej expozícii súťaž Národná cena za dizajn, v ktorej tento rok pôjde o produktový dizajn. Jej ambíciou je aktivizovať scénu našich tvorcov, v ateliéroch ktorých vznikajú mnohé diela porovnateľné so svetom. A zároveň motivovať výrobcov, aby s profesionálnymi dizajnérmi spolupracovali kontinuálne,“ hovorí Mária Rišková, riaditeľka Slovenského centra dizajnu, pod ktoré patrí aj Múzeum slovenského dizajnu.

Do súťaže možno diela prihlasovať od februára. „Následne ich bude hodnotiť medzinárodná porota. Termín výstavy súťažných prác sme tentoraz presunuli na jeseň, aby sme stihli pripraviť aj kvalitný katalóg. Veríme, že sa dizajnéri znova do súťaže zapoja a pomôžu tak vytvoriť reprezentatívnu prehliadku súčasného dizajnu na Slovensku,“ dodáva Mária Rišková. Slovenské centrum dizajnu plánuje tento rok rozšíriť aj študovňu a priestory pre návštevníkov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ján Bahna #Slovenské centrum dizajnu #Vojtech Vilhan #Maroš Schmidt