Výtvarníčka Mária Balážová vidí geometriu v ženskom svete

Na výstave výtvarníčky Márie Balážovej s názvom Geo Femina V Praetoriu Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici vibruje ženský princíp, i keď v geometrických tvaroch.

26.05.2017 09:58
debata

Paradoxne práve tie umožňujú maliarke predstaviť svoje ženstvo vo svete falických práv a zákonov a demonštrovať pocity matky, manželky a dcéry.

Ojedinelý variant postgeometrickej maľby umožňuje naplno rozvinúť nadanie zrelej ženy, ktorá vníma svet okolo seba vo všetkých jeho variantoch a príležitostiach. Nepremešká žiadnu možnosť, aby sa predstavila vo všetkých svojich podobách.

Aj keď som si na poznámky k výstave napísala, že ide o „hadí cyklus“, hadiu geometriu, tento symbol, ktorým už dávno Eva zviedla Adama, rozvinula maliarka do rôznych životných variant. Žena, Muž, Lovci, História, Strela, Horizontála či Vertikála. Vo všetkých podobách umeleckého, maliarskeho, ale aj osobného života, autorka odkrýva svoje nadanie formou feministického cítenia, avšak určite nie agresívnym spôsobom. Figuruje vo svete mužov ako plnohodnotná ženská osobnosť, ktorá sa nevzdáva svojich šancí.

Balážovej prístup, používajúci  abstraktnú maľbu na tlmočenie feministických a rodovo podfarbených obsahov je veľmi špecifický. Od roku 2006 vstupuje do jej uvažovania nový prvok – muž, premietaný do plochy obrazu ako hadia hlava s dvoma štvorcami uprostred a tvoriaci vizuálny protipól k ženskému princípu.

V jej tvorbe vzniká vizuálny komentár, kde „ženské“ prestáva byť len jednoduchým protikladom k mužskému, ale stáva sa priestorom, v ktorom dochádza k formulovaniu úvah o vzťahoch, rodine, sebaidentitikácii, či striedaní generácií. Falická pozícia odkazuje k neľahkému postaveniu ženy vo falocentrickej spoločnosti a hovorí aj o postavení ženy – výtvarníčky v kontexte umeleckého (znova dominantne mužského) sveta. Balážovej tvorba sa však nespája s priamym radi­kalizmom, ktorý bol vlastný niektorým feministkám sedemdesiatych rokov. Dôležitejší je strach z násilia, moci a nadvlády, ktoré sa s týmito témami bytostne spájajú. V niektorých prípadoch dokonca nastupuje iro­nizovanie samotných feministických teórií.

Výstava Geo-Femina v Stredoslovenskej galérii popisuje posun, ktorým prešla tvorba Márie Balážovej za posledných dvanásť rokov. Zahrnutie malých kresieb z roku 2006 do expozície je práve dôsledkom chápania feminizmu ako priestoru intímneho nazerania na svet.  Kurátorom výstavy je Roman Gajdoš a výstava potrvá do 25. júna 2017.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Stredoslovenská galéria #Mária Balážová