Objavuje silu a energiu slova

"Nepovažujem sa za maliara, ale skôr básnika, ktorý píše obrazmi." Tvrdí o sebe vizuálny umelec, ale aj básnik, spisovateľ, dramaturg a režisér Emilio Isgró.

27.05.2017 16:00
debata

Jeden z najväčších inovátorov vizuálneho jazyka v povojnovom Taliansku po prvý raz vystavuje na Slovensku. Široký výber zo svojej výtvarnej tvorby predstavuje v Považskej galérii umenia v Žiline. Len tento rok už vystavoval v Londýne a Paríži.

Emilio Isgró: Roma Mentana, 2007 Foto: MAREK JANČÚCH
Emilio Isgró Emilio Isgró: Roma Mentana, 2007

Vynálezca vymazávania. Prívlastok, ktorý mu prisúdili teoretici, výstižne charakterizuje jeden z princípov jeho tvorby. Svojimi zásahmi poznamenáva texty, obrazy či mapy, aby ich posunul k novým významom. „Vymazávanie nastoľuje otázku o prežití slov. Tak dlho nás kŕmili ich záplavami, až ich napokon už nikto nečíta. Raz však znova objavíme silu a umeleckú energiu slova,“ tvrdí všestranný umelec. V polovici päťdesiatych rokov vstúpil na scénu poézie a literatúry, neskôr ho zvábil svet vizuálneho umenia a začal so zotieraním slov v encyklopédiách a ďalších cudzích textoch. Netrvalo dlho a svojou tvorbou dobyl scénu výtvarného umenia. A získal aj medzinárodné uznanie. Už začiatkom sedemdesiatych rokov vystavoval na benátskom bienále. Prvú cenu mu vyniesla v roku 1977 práca, ktoré predstavil na bienále v brazílskom Sao Paole. Na legendárnom bienále v Benátkach, nastavujúcom zrkadlo najaktuálnejším trendom vizuálneho umenia, tlieskali jeho dielam aj v rokoch 1978, 1986 a 1993.

„Emilio Isgró je umelcom, ktorý sa vydal na svoje výnimočné kreatívne dobrodružstvo začiatkom šesťdesiatych rokov. A to jedinečným štýlom, ktorý experimentuje s prelínaním sa literatúry a vizuálneho umenia, rozširujúc hranice oboch žánrov. Z vymazávaní často vznikajú slová, ktoré následne zjednotené tvoria nezvyčajné a zábavné vety, akoby v podstate to esenciálne, čo zostáva – po aplikovaní rôznych postupov, vymazávaní filtrov a podobne,“ uviedol riaditeľ Považskej galérie umenia Milan Mazúr.

Emilio Isgró: Narodeniny, 1991 Foto: MAREK JANČÚC
Issgro Emilio Isgró: Narodeniny, 1991

Vymazávanie prirovnáva sám Emilio Isgró k nule v matematike. Chápe ho ako výzvu k tvorbe. Podľa neho je nula prázdna len zdanlivo, on v nej vidí nekonečné kvantum nových možností a významov. Kreatívnymi zásahmi neničí texty, s ktorými pracuje. Ani ich necenzuruje. Práve naopak, zhodnocuje jazyk a objavuje novú intenzitu slov. Na jednej strane síce jazyk redukuje, na druhej ho však syntetizuje a transformuje vlastným gestom, ktoré je nezriedka obohacuje aj ostňom irónie. Podľa kurátorky výstavy Laury Monaldi zdanlivo banálnym aktom vymazávania odkazuje umelec na hodnoty vyššieho kultúrneho a intelektuálneho uznania.

Ako prezrádza výstava v Považskej galérii umenia, tvorba popredného talianskeho vizuálneho umelca má množstvo ďalších podôb. Samozrejme, prím hrajú zásahy do textov, obrazov a máp. Na veľkých plátnach však pracuje aj s vlastnými textami, invenčnými zásahmi pretvára plastiky a maľuje obrazy, ktorým dominuje jednoduchý znak a – slovná hračka. Jeho diela dávajú krídla nielen predstavivosti, ale zároveň aj nútia k zamysleniu.

Emilio Isgró: Mária Mravcov, 2006 Foto: MAREK JANČÚC
isgro Emilio Isgró: Mária Mravcov, 2006

Výstava Emilio Isgró, ktorá bude v Považskej galérii umenia v Žiline do 18. júna, je zároveň aj prvou delikatesou z programovej ponuky festivalu Dolce Vitaj. Začiatkom júna privezie do Bratislavy podoby talianskej módy prostredníctvom fotografií Maxa Botticelliho, filmovú prehliadku aj koncerty.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #Emilio Isgró