Ohňom znetvorené tváre, protézy namiesto rúk a nôh, mladí chalani už navždy pripútaní na lôžko, ktorí sa už nikdy nedokážu pohnúť. Aj tak vyzerala vojna v Iraku, ibaže svetové agentúry kŕmili vtedy svet hlavne informáciami o víťazstvom postupe armády Spojených štátov. Americká fotografka Nina Berman však zaostrila optiku svojho aparátu na odvrátenú tvár vojny. Portrétovala vojnových veteránov prepustených z nemocníc, ktorých telá boje viditeľne poznamenali. Zároveň sa ich pýtala, ako po vlastnej trpkej a boľavej skúsenosti rozmýšľajú napríklad aj o vlastenectve. Či by išli do Iraku bojovať znova, alebo ako spätne hodnotia to, čo v cudzej krajine zažili. Cyklus portrétov, sprevádzaných záznamami rozhovorov, s názvom Purpurové srdca, ktorý vznikal v rokoch 2003 a 2004, je súčasťou výstavy z tvorby poprednej dokumentaristky v Galérii mesta Bratislavy.
„Dúfam, že keď si ľudia pozrú tieto fotografie, začnú o vojne premýšľať oveľa vážnejšie a osobnejšie. Že nejde len o niečo, o čom diskutujú americkí kongresmani. Znie to možno zjednodušujúco, ale snažila som sa ukázať, že následky vojny sú skutočne trvalé,“ hovorí Nina Berman. Koncom júna viedla fotografka medzinárodnej agentúry Noor v Bratislave workshop, ktorý bol sprievodným podujatím 6. ročníka súťaže Slovak Press Photo. Sústredila sa najmä na otázky etických hraníc dokumentárnej fotografie a stratégie aktivizmu na podporu menšín.
Seržant Tyler Ziegel, ktorý slúžil v námorníctve, utrpel pri svojom druhom služobnom pobyte v Iraku vážne zranenia pri samovražednom bombovom útoku. Takmer dva roky strávil vo vojenských nemocniciach, kde absolvoval množstvo operácií. Napriek tomu ostali následky toho, čo prežil, viditeľné na prvý pohľad. Oženil sa, ale svadobná fotografia je všetko iné ako záznam radostnej udalosti. Autorke vyniesla prvú cenu v najprestížnejšej fotografickej súťaži World Press Photo. Netrvalo však dlho a nasledoval rozvod. V cykle Námornícka svadba zaznamenáva Nina Berman privatissimo vojnového veterána, pokúšajúceho sa vrátiť do kolotoča každodennosti. Následky, ktorými útok poznačil jeho tvár a telo, sú viditeľné. Ako poznamenali jeho dušu, to nevidno. Napovedá azda fakt, že o pár rokov zomrel na predávkovanie drogami.
Pri pohľade na fotografie z cyklov Purpurové srdcia a Námornícka svadba vyslovene mrazí. Patria k tomu najsilnejšiemu, čo výstava Amerika: Moc a mýtus prezentuje. Ani ďalšie však nenechajú diváka ľahostajným. V sérii Zlomení: Bridlicová hora zaostrila Nina Berman na problematiku životného prostredia. Zaznamenáva konflikty medzi tými, ktorým ťažba bridlicového plynu prináša zisky, a tými, čo bojujú za neznečistenú vodu a prírodu. O militarizácii amerického života, ktorá nastala po ataku na newyorské „dvojičky“, hovorí v cykle Domovina. Ohromné „stánky viery“, pripomínajúce skôr nákupné centrá, predstavuje v sérii Megachrámy.
Fotografka, režisérka a producentka Nina Berman, ktorá reflektuje najmä politické a sociálne témy, predstavuje v Bratislave aj svoj najnovší projekt. Dokument Triumf prospechárstva označila ako remake. Aj vizuálne sa v ňom odvoláva na slávny film Triumf vôle, ktorý nakrútila Hitlerova dvorná režisérka Leni Riefenstahl v roku 1935. V titulnej role jej filmu je však namiesto nacistického diktátora Donald Trump a jeho volebná kampaň, ktorá ho napokon doviedla až do Bieleho domu.
Výstava Amerika: Moc a mýtus, ktorá bude v Galérii mesta Bratislavy do 17. septembra, znepokojuje množstvom otázok. Je z kategórie tých, ktoré budú v mysli i srdci návštevníka rezonovať veľmi dlho.