
„Nezabudnem na stretnutie s čarovným múzickým človekom Václavom Kuderom, ktorý zvážal z ďalekého okolia na vozíku pieskovcové pätníky, aby z nich tesal podoby známych kultúrnych osobností i rázovitých susedov,“ spomína zberateľ.
Netají, že najvýraznejším impulzom bolo pre neho bratislavské Trienále insitného umenia. „Charakterizoval by som ju ako súbor, ktorý vznikol citovou náklonnosťou k neokázalej autentickej tvorbe ľudí žijúcich obyčajný život. A často na okraji spoločnosti,“ spomína zberateľ. Výber zo zbierky, ktorá je v našich zemepisných šírkach jednou z najkvalitnejších a najrozsiahlejších, predstavuje v spišskonovoveskej Galérii umelcov Spiša pod názvom Od insity k art brut: Svet outsiderov.
„Výstava je obsiahlou encyklopédiou vývoja ,trendov' naivného umenia v stredoeurópskom priestore s top autormi a dielami, rozdelenou do troch celkov, ktorá reflektuje minulosť a prítomnosť tohto zriedkavo prezentovaného umenia. V prvom zberateľ uvádza prelínanie naivného umenia s folk artom, následne autorov, ktorých tvorbu možno zaradiť do kategórie art brut, a v poslednej časti dáva priestor novým invenciám v art brut, kde sú vystavení súčasní autori,“ hovorí riaditeľka galérie Lucia Benická.

V kolekcii malieb, plastík a kresieb autorov pochádzajúcich z ôsmich krajín sú aj sochy legendárneho Štefana Siváňa. K vyrezávaniu sa roľník dostal cez výrobu betlehemov, s ktorými chodil v prvej tretine 20. storočia koledovať. Ttiež sošky pekára Mateja Čupca, ktorý sa tvorbe začal venovať až ako dôchodca, či obrazy Evy Droppovej, ktorá začala tvoriť po tom, čo ju hlboko zasiahla vážna choroba jediného syna. Ale aj plastiky bytčianskeho šoféra autobusu a rezbára Jána Labudu, obrazy Rudolfa Dzurka lepiaceho zo sklenenej drviny obrazy zo života Cigánov na tabuľové sklo či práce železničiara a poštového doručovateľa Ondreja Šteberla, oceneného na bratislavskom trienále v roku 1969.
Vtipné príbehy a erotické sny zvečnil v obrazoch železničný robotník Václav Beránek, motívy z dedinského života Andrej Hankovský, z rozprávok a bájí čerpal Jozef Kňazko, ktorého sochy v nadživotnej veľkosti neutaja, že ho zaujímal aj šport a technika. Popri dielach moravských, slovenských a českých neprofesionálnych umelcov výstava predstavuje aj práce autorov z Talianska, Francúzska, Poľska, Belgicka, Nemecka a Holandska. „Každý tvorca je jedinečný a nezameniteľný originál,“ konštatuje Pavel Konečný.

Expozíciu dopĺňa kolekcia fotografií, ktorými zberateľ roky mapoval prostredie, v ktorom žili a tvorili talianski neškolení výtvarníci. „Prináša obrazovú správu z návštev originálnych záhrad, dvorov a obydlí marginálnych tvorcov, ktorá odzrkadľuje ich pohnuté osudy, sny a túžby presvedčivo vpletené do autentických, svojráznych výtvarne poňatých prostredí a diel, označovaných niekedy za perifériu architektúry, sochárstva či maliarstva,“ dodáva Lucia Benická. Výstava Od insity k art brut bude v Galérii umelcov Spiša do 30. júla. V stredu 26. júla príde aj zberateľ Pavel Konečný, ktorý pozýva na komentovanú prehliadku a besedu.