Popredný slovenský sochár a výtvarný pedagóg predstavuje takmer sedem desiatok obrazov. Ide o výber z troch cyklov, ktoré vznikali od roku 1995 – maľby zo série Orient, objekty zo série Petrohrady a výber zo série obrazových koláží. Práve posledné spomínané a zároveň najstaršie z vystavovaných diel sú očarujúcou ukážkou jednoduchosti a elegancie, s akou Peter Roller iba s pomocou ostrého noža a štetca dokáže z dvojrozmerného papiera vymodelovať hravý reliéf, začínajúci priestor, ba dokonca zložité trojrozmerné bludisko.
Čo série spája? Niekto by mohol povedať, že azda až Matissovská ľahkosť, Pevsnerovská prešpekulovanosť či Escherovská rafinovanovanosť. Snáď je na to aj jednoduchšie vysvetlenie: fascinácia autora prechodom medzi dvojrozmerným a trojrozmerným svetom. Ustavičné skúmanie a stieranie tejto hranice.
Sú to akési labyrinty, bludiská, ornamenty – ilúzie… Roller sa pohráva s vnímaním diváka, necháva jeho oko blúdiť i zablúdiť. Využíva pritom vodorovné i zvislé linky, šípky, bodky – jednoduché znaky či len ich časti.
„Tvorba znakov nás sprevádza dejinami. Aj mňa oslovila svojou veľavravnosťou a mnohovýznamovosťou. Snažím sa preto znaky a ich jednotlivé prvky uplatniť všade a na všetkých mne dostupných materiáloch: kameni, dreve, železe, plátne, papieri…“ objasňuje výtvarník, ktorý o rok oslávi sedemdesiatku.
Peter Roller však akoby dielo považoval za dokončené až vtedy, keď mu dá názov: Slávnosť dotykov, Požičovňa vynálezov, Pokora rukopisu, Merač trestu, Uhol ľútosti, Obratník mlčania, Archív monológov, Nejasná kázeň, Dozorca vchodu…
„Aj v názvoch diel chcem poukázať na nekonečné možnosti znakov. Konečnú interpretáciu však ponechávam na divákovi,“ hovorí výtvarník, ktorý neúnavne otvára okná a dvere do vesmíru znakov.