Majiteľov bronzových sošiek, čo pripomínajú domček načrtnutý jediným ťahom v priestore, vyhlásili vo štvrtok večer v bratislavskej Starej tržnici. Slávnostným večerom vyvrcholil 16. ročník súťaže o cenu za architektúru, ktorú vyhlasuje Slovenská komora architektov. Jeden CE-ZA-AR ostal bez majiteľa. Kategóriu bytové domy porota hodnotiť nemohla, pretože podľa štatútu sa musí prihlásiť šesť a viac diel. Rakúsky architekt a predseda poroty Juri Troy si myslí, že dôvodom ich mizivého zastúpenia je veľký tlak investorov, ktorí sa snažia maximalizovať ich kapacity. „Nie je to len problém Slovenska, čoraz častejšie sa s ním stretávame aj u nás v Rakúsku. Myslím si, že ide o celospoločenský problém,“ skonštatoval Troy.
Skromne bola zastúpená aj kategória občianske a priemyselné stavby. Vysoké kritériá kvality spĺňali len dva objekty. „Žiadna škola, nemocnica, galéria či knižnica, žiadna investícia hradená a iniciovaná štátom či mestom. Je to tým, že je všetkého dosť a už nie je potrebné stavať verejné budovy? Alebo tým, že sa verejné stavby nestavajú,“ nastolil otázky v Brne tvoriaci slovenský architekt a člen poroty Michal Krištof. Z duelu Castellum Cafe v historickom prostredí Nitry verzus poľovnícky dom v malokarpatskej Kuchyni si vavríny víťaza odniesol ten druhý. Víťazná práca, ktorá nadchla porotcov už na začiatku, dokázala podľa nich prerozprávať nové kvality formou na jednej strane prijateľnou pre „echt“ poľovníkov, na druhej je to evidentne súčasná a svieža architektúra.
Castellum Cafe zvíťazilo v kategórii exteriér. Zaujalo predovšetkým pokorným situovaním vo svahu pred vstupom do Nitrianskeho hradu. „Samotný objekt sa stáva terasou, ktorá ponúka pobytové možnosti v parku. Kaviareň, park a prezentácia archeologických vykopávok vytvárajú príjemný celok,“ zhodnotil dielo v mene poroty český architekt Jan Šépka.
Bohaté a kvalitné boli súťažné práce týkajúce sa interiéru. Bronzový domček napokon vyniesla architektovi Petrovi Jurkovičovi rekonštrukcia bytu v bývalom kláštore v historickom centre Trnavy. „Autor citlivo narába s pôvodnými stavebnými konštrukciami a nenásilne ich zapája do nového konceptu. Nové so starým tu nesúťaží, ale vhodne sa dopĺňa. Všetky zásahy sú dôsledne riešené pomocou vstavaného nábytku, ktorý podľa potreby spája alebo rozdeľuje priestor. Byt pôsobí veľkoryso priestranne, no napriek tomu skromne,“ zhodli sa porotcovia.
Komplexná rekonštrukcia a premena bardejovskej Starej synagógy na viacúčelový reprezentatívny priestor a miesto pre kultúru vyniesli jej autorom prestížne ocenenie za obnovu a prestavbu. „Najdôležitejším prvkom projektu je obnova ducha tohto miesta. Návrat genia loci je hmatateľný a napĺňa hlavný odkaz jeho zakladateľov z roku 1863: Nech je táto budova navždy svätyňou,“ vysvetlil verdikt poroty poľský architekt Andrzej Marcin Bulanda.
Za neštandardný a odvážny proces obnovy len s pomocou menších grantov, desiatok dobrovoľníkov a sponzorov, ktorým dokázali mladí nadšenci premeniť zdevastovanú Behrensovu synagógu v Žiline na kultúrny stánok Nová synagóga, udelila Slovenská komora architektov titul Patrón architektúry občianskemu združeniu Truc sphérique.