Nahradí počítačovú myš, tabletové pero, dokonca aj televízny ovládač. A na jeho používanie netreba zložité manuály, stačí intuícia. Produkt Borisa Belana, Ferdinanda Chrenku a Milana Novosedliaka z Feromon desing studia obsadil v súťaži Národná cena za dizajn druhú priečku.
Medzi profesionálnymi dizajnérmi ho predbehol len Lotor. Inovatívny model asymetrických freerideových lyží, ktoré sa jednoducho prispôsobia rôznym snehovým podmienkam aj štýlom jazdy. Hravému, pri ktorom lyžiar využíva krátke oblúky a newschool freestyle, alebo agresívnejšie rýchlemu s dlhými oblúkmi. Lyže Forest Skis model Lotor s hybridnou geometriou navrhli Viktor Devečka a Bronislava Brtáňová pre výrobcu, ktorý je na trhu už štyri roky a kladie dôraz na kombináciu hi-tech materiálov, ekológiu, vysokú životnosť a kvalitu. Krehkosťou mydlových bubliniek sa inšpiroval Jakub Pollág pri tvorbe kolekcie nápojového skla s hravým názvom Bubbles. Vizuálne zaujímavé poháre za dostupnú cenu, ktoré navrhol pre nemeckú skláreň, mu vynieslo v kategórii profesionálov tretie miesto. Výsledky 14. ročníka súťaže Národná cena za dizajn slávnostne vyhlásili včera večer v priestoroch bratislavskej Novej cvernovky.
Do súťaže, tento rok zameranej na produktový dizajn, prihlásili autori 176 prác. Do finále postúpilo 66 diel. „Hodnotila sa pôvodnosť dizajnu a miera inovácie, technologická vyspelosť, súlad estetického a funkčného riešenia aj kvalita vyhotovenia. Veľmi husté sito preosialo všetky výrobky bez ohľadu na meno ich tvorcu alebo históriu tvorby. Nepoznám dokonalejší spôsob prevetrania slovenskej dizajnérskej tvorby, ako je hodnotenie ľuďmi z teórie i praxe so skúsenosťami zo zahraničia,“ uviedol dizajnér, kurátor a vedúci Slovenského múzea dizajnu Maroš Schmidt.
Hybridným projektom, balansujúcim na pomedzí performance, fashion show a filmu, zvíťazil v študentskej kategórii Maroš Baran z pražskej UMPRUM-ky. V diele syntetizoval východnú a západnú estetiku s vizualitou paradoxov.
„Najpríjemnejšou správou boli práce z profesionálnej oblasti, odzrkadľujúce schopnosti a potenciál slovenských dizajnérov a výrobcov,“ zhrnul predseda medzinárodnej poroty a hlavný dizajnér nemeckej spoločnosti Ghost Bikes Marián Lukáč. Priznal však, že bolo cítiť rozdiely vo vnímaní dobrého dizajnu medzi porotcami zo „západu“ a „východu“. „Ak má dizajnér záujem dostať sa so svojím výrobkom za hranice Slovenska, musí rátať s tým, že jediné, čo rozhodne o jeho úspechu, bude komplexná kvalita dizajnu,“ dodal Maroš Schmidt.
Ocenené projekty i diela všetkých finalistov súťaže Národná cena za dizajn si možno pozrieť na výstave v Galérii v podkroví Slovenského múzea dizajnu. Svojmu favoritovi môže dať svoj hlas, a tak zapojiť sa do voľby nositeľa Ceny verejnosti každý z návštevníkov. Ktorá z vystavených prác sa bude honosiť týmto titulom, vyhlásia v rámci finisáže 30. novembra, keď sa výstava končí.