
Jej fotografie auta, motorky, traktora či poľnohosporárskych strojov snímaných odspodu by mohli poslúžiť aj ako skvelý inšpiračný zdroj tvorcom sci-fi hororov. V prvom okamihu skutočne pripomínajú tajuplne hrôzostrašný hmyz z dosiaľ nepoznaných galaxií. Aj keď divák príde na kód k ich dešifrovaniu, nie je ochudobnený o radosť z objavovania či skúmania spleti súčiastok, pripomínajúcich vnútornosti živého tvora. Dokonca ani o humor, ktorý netradičný pohľad na pohyblivé stroje križujúce ulice miest vyvoláva.
Popovej Mestský hmyz je jednou z tridsiatich výstav, ktorými osviežil 27. ročník Mesiaca fotografie bratislavské výstavné siene a galérie. Ich prostredníctvom predstavuje tvorbu viac ako 150 autorov z osemnástich krajín.
Dokumenty doby
V dreve vypaľovaný obraz zbojníka opretý o ihličnan, vypínajúci sa medzi drevenicami. Muž v pestrofarebnej vetrovke stojaci v pustine jesennej krajiny. Luxusné auto zaparkované pred múrom, z ktorého kričia písmená ALAH, za ním chlap nakladajúci seno do fúrika. O strachu, hneve, rozčarovaní a beznádeji rozprávajú fotografie z cyklu Homeland, v ktorom Boris Németh vizualizuje úvahy o aktuálnych spoločenských náladách. O nacionalizme v nás, o spoločnosti v rozklade, ale aj o hľadaní národnej identity. Talentom zvečniť extrakt situácie, kombinujúc pritom príbehy s psychológiou, sa vyšvihol do pozície lídra generácie dnešných tridsiatnikov. „Cieľom projektu nie je moralizovať, ale skôr znepokojiť, zneistiť. Pretože práve to môže byť cesta k diskusii,“ zdôrazňuje kurátorka výstavy Michaela Paštéková.

Nad skupinkami ľudí, postávajúcich na námestí, poletujú horiace listy papierov. V kanceláriách, ktoré ešte olizujú plamene, ničia odvážlivci všetko, čo im príde pod ruky. Aj tak vyzeral začiatok deväťdesiatych rokov v Albánsku, keď rozvášnený dav pálil archívy komunistickej strany. Pohrebný sprievod nesie rakvy s telami členov demokratickej strany. Ľudia, pátrajúci v nekonečných zoznamoch utečencov po menách svojich blízkych. Plné námestia, počúvajúce lídrov na volebných zhromaždeniach. Fotografie dramatických udalostí, ktoré zaznamenal grécky dokumentarista John Demos v projekte Albánsko: Na hranici zmeny 1990 – 1991, mieria presne. A pôsobivo zasahujú diváka aj s odstupom času.
Ťaživo ponurú atmosféru neslobody približujú fotografie Vladimíra Birgura z čias, keď sa muselo tak veľa a smelo tak málo. V osemdesiatych rokoch, keď vznikli, ich publikovať nesmel. Mnohé z nich sa na verejnosť dostávajú vôbec po prvý raz. Zachmúrení účastníci povinných manifestácií, ustarané ženy zháňajúce základné potraviny, Brežnev hľadiaci z prázdneho výkladu, vojaci v kasárňach, čo vyzerali horšie ako dnes ubytovne pre bezdomovcov, rozbité dlaždice chodníkov… Úsmevy na tvárach ľudí by ste na čiernobielych záberoch z Prahy, Ostravy, Bratislavy, Leningradu či Rigy popredného českého fotografa, kurátora a historika fotografie hľadali márne. Birgusov subjektívny dokument Tak mnoho, tak málo pripomína tým, čo pamätajú, časy, ktoré by si zopakovať rozhodne nechceli. A tým nedávno narodeným zas osvietia absurditu doby, v ktorej by sa im sotva páčilo.
Realita alebo hra?
Polonahá kráska v šnurovačke, čo viac odkrýva, ako zahaľuje. Ulica s pútačom avizujúcim „motel“. Domy na predmestí. Poľnohospodárska krajina lemovaná riekou, v ktorej sa stráca dvojica. To všetko a ešte viac dokáže „zmontovať“ v jedinej fotografii Max de Ersteban. Španielsky fotograf, ktorý sa vyšvihol na najvyššie priečky ako reklamný autor. V sérii Binárny kód zviditeľňuje názor, že digitálna fotografia je začiatkom novej reality, pretože sa už oslobodila od skutočnosti a prestala byť len jej kópiou. To mu však neprekáža, aby sa pri svojej hre s nulami a jedničkami vzdal reálnych motívov. Vo fotografiách používa množstvo záberov, ktoré zo skutočnosti vyberá podľa toho, ako sa mu hodia – od plynových zásobníkov či ropných veží až po tváre filmových hviezd zo vzdialenej minulosti.

Naopak, pre dedičku talianskej krajinárskej školy Paolu Di Bello je realita zaujímavá. Sústreďuje sa na vzťah človeka, krajiny a architektúry. Fotografiami aj videami však dokáže rafinovane spochybňovať vizuálnu istotu diváka, čo dokazuje jej výstava Mnohoznačné priestory. Tajomstvo a nejednoznačnosť vanie z jej prác, postavených na kontrastoch. Pred vytlčeným oknom rozpadávajúcej sa budovy stojí mladý pár, v pozadí sa vypína moderná architektúra. Pozadie sa nemení, len skupinky ľudí pred ním. Zo smetiska vyťahuje hľadáčikom aparátu nepotrebné predmety, poznamenané každodenným používaním. Prekrýva nočné a denné zábery na milánske námestie s katedrálou a znásobuje pocit nadčasovosti.
Za okienkom kajuty rybárskeho člna sa črtá chlapčenská tvár. Uličkami starého Istanbulu kráča osamelá ženská postava. Nad morskou hladinou sa vznáša kŕdeľ čajok. V hmle nábrežia postáva opustený človek so psom. Úzkymi uličkami uteká pred dažďom chlapec. Projekt Nadčasové veľkomesto Istanbul & tváre, na ktorom pracoval Mustafa Dedeoglu deväť rokov, zachytáva príbeh starobylého mesta rozloženého na dvoch kontinentoch. Pohľadnicové zábery a turistické atrakcie obchádza širokým oblúkom. Nezaujíma ho moderná tvár veľkomesta, ktoré sa počas stáročí stalo domovom mnohých kultúr. Sústreďuje sa na staré uličky, melancholické zákutia a svet rybárov, aby vzdal hold obyčajným ľuďom.
Perličky z ďalekej Ázie i vzdialených čias
Do sveta vzdialeného orientu pozýva výstava Ateliér v Rádžastáne. Jej autor Waswo X. Waswo, ktorý žil a pracoval v Indii takmer dve desiatky rokov, sa rozhodol preskúmať žánre etnografickej dokumentárnej fotografie. Prepája v nej portréty s fantazijnou fikciou a koloniálnymi časmi. V ateliéri aranžuje kvetinárku, rodinu na pikniku, muža, predávajúceho pávie perá či iného so štrkáčom v rukách s namaľovaným pozadím, ktoré na každej fotografii dokresľujú jeho spolupracovníci. Každý portrét sa tak stáva originálom.

Časy zo začiatku 20. storočia, keď pošta prichádzala až dvanásťkrát denne, pripomína výstava Mystika montáže. Vtedy nesmierne populárne pohľadnice, vychádzajúce v obrovských nákladoch, ani zďaleka nepripomínali tie dnešné. V surreálne pôsobiacich montážach, ktoré ich zdobili, dostávali výrazný priestor aj fotografické zábery. V jednom z okvetných lístkov kvetu nakreslenej macošky svieti tvár neznámej ženy. V koši balóna, vznášajúceho sa nad domaľovanou krajinou, sa vezie rodinka. V aute zas rozjarená pánska spoločnosť. Mnohé z vystavených pohľadníc majú šteklivý erotický podtón. „Výstava napĺňa našu ambíciu prihovoriť sa širokému publiku, ale súčasne predstavuje zaujímavý fotografický alebo vizuálny jazyk,“ zdôrazňuje riaditeľ Mesiaca fotografie Václav Macek.
Niekoľko z výstav 27. ročníka Mesiaca fotografie možno ešte navštíviť do nedeľného večera. Nemálo je však aj takých, čo potrvajú oveľa dlhšie.