Známky ako poézia

"Uspokojuje ma aj to, keď dám svoje myšlienky na papier. V mojom veku už nie som taký hladný po realizácii sôch," vtipkuje Peter Roller.

03.02.2018 16:00
Peter Roller Foto: ,
Peter Roller vystavuje svoje známky v bratislavskej Roman Fecik Gallery.
debata (1)

Sochár, ktorého plastiky z kovu či kameňa nechýbali na žiadnom z posledných ročníkov medzinárodného festivalu Socha a objekt. Pravdivosť svojich slov potvrdzuje najnovšou výstavou so stručným, no veľavravným názvom Známky v bratislavskej Roman Fecik Gallery.

S rovnakou vášňou ako do tvorby veľkých sôch sa pred rokmi pustil aj do kreovania hravosťou i tajomstvom vibrujúcich miniatúr vizuálnej poézie. Jedným z motívom ich vzniku bola milá spomienka na detstvo. „Známky som zbieral od siedmich rokov, dodnes mám množstvo albumov. Ako deti nás ani tak nezaujímala ich finančná hodnota, skôr nás vzrušovali krajiny, ktorých názvy na nich boli. Netušili sme vtedy, kde by mohol byť Mauritius, Gold Coast, Ceylon alebo Ifni. V päťdesiatych rokoch vychádzali aj reportáže Zikmunda a Hanzelku, tie nám spolu so známkami pomohli trošku sa zorientovať vo svete,“ vysvetľuje Peter Roller.

Peter Roller vystavuje svoje známky v...
Peter Roller vystavuje svoje známky v...
+4Peter Roller vystavuje svoje známky v...

Zanzibar, Martinique, Mauritius, San Marino… Originálnymi známkami krajín, ktoré mu ako školákovi posadnutému zberateľskou vášňou voňali neznámom vzdialených krajín, víta návštevníka už pri vstupe do galérie. Vystačí s málom – papier, farba, nožnice a premyslená kompozícia vytvorená z jednoduchých geometrických tvarov. Sú rozmernejšie ako obyčajné známky, chýba im zúbkovanie, ale inak nič. Dokonca každú z nich obdaril aj špeciálne vytvorenou pečiatkou.

Inšpiráciou pre ďalší známkový cyklus sa stal starovek. „Staré kultúry mi vždy hovorili viac ako výdobytky novej doby,“ netají Peter Roller. Názvy známkam z historicky vzdialených čias už častejšie vymýšľa, hoci Pergamon, Aigyptos či Mykenai môžu odkazovať na antické civilizačné centrá. Novým smerom sa vybral pri tvorbe známok slávnych a obľúbených miest. Paríž, Londýn a Benátky pripomína „privlastnenými“ časťami máp populárnych turistických zastávok.

„Potom som rozmýšľal, ako na Bratislavu. Dospel som k záveru, že nepôjde o originálne mapy, ale akési preudomapy pripomínajúce krajčírske strihy. A k tomu staré, len jednoslovné názvy – Luxor, Riviéra, Lafranconi… V Bratislave hlavne pri Dunaji to pripomína také Taliansko či Francúzsko,“ vysvetľuje rodený Bratislavčan.

Aj moriam nadelil vlastné známky. Vyprovokoval ho Švajčiar, ktorý už roky zbiera jeho známky aj kamene, roztúlané po celom svete. Vraj keď moria a oceány zaberajú viac ako sedemdesiat percent povrchu našej planéty, či by nemohol vymyslieť niečo aj pre ne, aby to bolo spravodlivé. Dokonca mu poslal aj zoznam všetkých morí. Nemusel ho dva razy presviedčať. A ako autorovi nápadu mu kolekciu týchto známok aj poslal.

Najnovšie sa rozhodol prejsť od histórie cez súčasnosť až k budúcnosti. Za kľúč, ktorý spája časovo nesmierne vzdialené obdobia, si zvolil (zdanlivo) večnú hviezdnu oblohu. A jej podoby zaznamenané v rôznych atlasoch nočnej oblohy. „Napokon aj názvy súhvezdí pochádzajú či sú prevzaté z antiky – Herkules, Andromeda, Eridanus, Sextant,“ hovorí Peter Roller. Tohtoročným péefkám, ktorými popredný slovenský výtvarník robieva radosť priateľom, dominujú iné súhvezdia. Názvy skutočných hviezd však nahrádza menami slávnych umelcov – od renesancie až po novovek. Stačí sa do maličkých obrázkov začítať a divák zistí, kto bol spolupútnikom Leonarda, Rembrandta, Braqua či Chirica.

Dobrodružnú výpravu do ríše jedinečných známok „všeobjímajúceho introverta a rytiera ľudských vzťahov“ – ako charakterizoval Petra Rollera jeho priateľ a kolega Juraj Meliš – možno podniknúť do 9. marca. Stačí zájsť do bratislavskej Roman Fecik Gallery.

Veľký rozhovor s Petrom Rollerom si môžete prečítať vo štvrtkovej prílohe Pravda magazín 8. februára.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #známky #Roman Fecik Gallery #Peter Roller