Večný rebel Milan Paštéka bol plný pochybností i nádeje

Navonok vyrovnaný pár mlčky sedí vedľa seba. Muž má zvesené plecia, ruky zložené na kolenách. Akoby sa vzdával všetkej nádeje. Na opačnej strane plátna sa na stoličke hrdo vypína mladá nahá kráska. Znepokojujúce ticho, clivota samoty, pohyb náhle znehybnený v čase. Traja ľudia a predsa každý sám. Kto a o čom asi premýšľa?

28.02.2018 14:00
debata
Výstava Milana Paštéku Dimenzia ticha potrvá v... Foto: archív Oravskej galérie
Milan Paštéka Výstava Milana Paštéku Dimenzia ticha potrvá v dolnokubínskej Oravskej galérii do 8. apríla.

Aj tento obraz pristaví návštevníka výstavy Milana Paštéku v dolnokubínskej Oravskej galérii. „Od tragického úmrtia maliara uplynie v septembri dvadsať rokov, výstava Dimenzia ticha je svojím spôsobom aj pietnou spomienkou,“ hovorí kurátorka Eva Ľuptáková.

Odcudzené mlčanie, mágia sna, vzrušujúca rozkoš. Postavami a farebnými plochami rozprával jeden z najtvorivejších maliarov slovenskej výtvarnej scény príbeh. Možno ho vyjadriť slovami, ale zbytočne. Dôležitejšie je precítiť ho, vhĺbiť sa do jeho hlbších vrstiev. A skutočne je čo objavovať, do čoho vstupovať, hoci aj vlastnými emóciami, myšlienkami, zážitkami a skúsenosťami. Milana Paštéku vždy trápila otázka – čo je to maliarstvo. Odpovedal na ňu každým svojím dielom. Ponúkal vlastný pohľad a vyzýval diváka na dialóg. O živote, o vábení moci aj slabostiach mocných, o samote, o hľadaní blízkych duší.

„Začiatkom osemdesiatych rokov kúpil chatu na Oravskej priehrade. Stretávali sme sa celý čas, čo tam trávil. Keď nachytal ryby – na priehrade mal totiž svoje ,rybárske revíry' – pripravili s manželkou večeru a rozprávali sme sa. Na týchto stretnutiach sme mali možnosť povyberať si podľa vlastnej vôle diela, ktorými sme chceli doplniť zbierkové fondy. Aj preto je naša kolekcia Paštékových diel jednou z najobsiahlejších zo slovenských zbierkových fondov,“ pokračuje kurátorka v rozprávaní pre Pravdu. Pri zostavovaní expozície však siahla aj do zbierok Kysuckej a Turčianskej galérie aj Považskej galérie umenia.

Milan Paštéka: Uspokojenie I. Foto: archív Oravskej galérie
Milan Paštéka Milan Paštéka: Uspokojenie I.

Výstava reflektuje celé umelcovo tvorivé obdobie. Od roku 1955, keď po absolvovaní Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave nastupoval na slovenskú výtvarnú scénu, až po rok 1998, keď zahynul pri autonehode. A v celej šírke – obrazy, akvarely, kresby, grafiky i keramiku. „Mal rád výzvy. Skúmal, či dokáže materiál uchopiť, spracovať a či ho dlhodobo zaujme. Ale keramika zrejme nie, lebo glazovaných reliéfov veľa nevzniklo,“ vysvetľuje Eva Ľuptáková. Z motívov a tém, ktoré si vyskúšal a overil modelovaním hliny, vychádzal aj v grafickom cykle Medzičas – Unikajúca skutočnosť. Kompletná séria šestnástich grafík patrí podľa nej medzi klenoty slovenskej výtvarnej moderny v stálych expozíciách Oravskej galérie.

Spoluzakladal v roku 1957 Skupinu Mikuláša Galandu. Koncom päťdesiatych rokov zatvorili jeho prvú výstavu v bratislavskej Galérii Cypriána Majerníka v predvečer vernisáže. „Večný rebel“ nesmel po roku 1970 vystavovať. Podobne ako ostatní galandovci aj mnohí ďalší výtvarníci. Osamelý bežec slovenskej výtvarnej scény sa oficiálne vrátil do výstavných siení až v roku 1988. Odvtedy jeho výstavy patrili k objavom aj diváckym magnetom.

„Jeho diela vždy burcovali. Kto ich dokáže prečítať, toho nenechajú chladným, lebo Milan Paštéka mal vždy čo povedať. A veľmi presne,“ dodáva kurátorka. Do inšpiratívneho sveta plného pochybností, ale aj istôt a nádeje možno prostredníctvom výstavy Milan Paštéka Dimenzia ticha vstupovať v dolnokubínskej Oravskej galérii do 8. apríla.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #Milan Paštéka #Oravská galéria #galandovci #Dolný Kubín