Fotografie, čo balansujú medzi realitou a fikciou

Sediaci muži v ihrámoch s turbanmi na hlavách, kľačiace i postávajúce ženy v bohato zdobených habitoch a šatkách zakrývajúcich vlasy akoby čakali na slávnosť. V centre obrazu svieti zlatom vykladaná a farebnými mozaikami zdobená vysoká brána. Na prvý pohľad príbeh z perzskej miniatúry, ktorých maľovanie vrcholilo v 15. a 16. storočí. Keďže to boli privátne umelecké predmety, a len ich majiteľ rozhodoval o tom, komu sa nimi pochváli, mohli zobrazovať aj ľudské postavy, ktoré Korán inak zakazoval.

09.04.2018 09:00
Soody Sharifi Foto:
Soody Sharifi predstavuje aj svoj fotografický cyklus Moslimské tínedžerky.
debata

Pozornejšie oko si však skoro všimne trávnik pretínajúci červený koberec, po ktorom ako po móle prechádzajú modelky predvádzajúce najnovšie kreácie súčasnej islamskej módy. O chvíľu aj kameramana, zvukára, reportéra a ďalšie postavičky, nerozlučne späté s módnymi prehliadkami. Týždeň módy je jedna z fotografií, v ktorých autorka Soody Sharifi vkladá do zväčšených výjavov z perzských miniatúr prvky súčasnosti. Cyklus vizuálne pôsobivých dobrodružstiev nazvala Maxiatúry a skúmať ich mágiu možno na výstave v spišskonovoveskej Galérii umelcov Spiša.

„Do historicky zidealizovaných scén vkladám moderné postavy, pričom nenarúšam ich harmóniu. Moje fotografické intervencie minimálne narúšajú tradíciu puntičkárskej historickej maľby, pričom vkladané nové príbehy prechádzajú do humoru a irónie. Gestá či vzťah mojich aktérov k iným historickým postavám narážajú na existujúce napätie medzi tradičnou islamskou spoločnosťou a importovaným rozširovaním hodnôt západného sveta,“ uvádza v Houstone žijúca americká fotografka iránskeho pôvodu.

„Soody Sharifi vniká do súkromných priestorov ,pevnostíʻ, ktoré sú otvorené iba pre rodinné klany. Vytvára fiktívne prepojenie silných príbehov minulosti s počítačovo upravenými dejmi zo súčasného sveta. Aktéri sa stávajú nehmotnými nesmrteľníkmi vo fotografickej ,kresbe', kde ostávajú plošní a veční – nevrhajú žiadne tiene a perfektne zapadajú do prostredí vybratých miniatúr,“ hovorí kurátorka Lucia Benická.

Na bielom obruse okrúhleho stolíka tróni porcelánová čajová kanvica, sklenené poháre, miska so sladkosťami a – popolník. Lakťami sa o dosku stola opierajú tri mladé moslimské dievčiny a zapaľujú si cigarety. Napriek intimite privátnych priestorov majú odhalenú len tvár. Pod košatým stromom v parku sedí na koberci dvojica. Starena s okuliarmi začítaná do objemnej knihy a pubertiačka počúvajúca tranzistor. Pred oknom zastretým bohato nariasenou záclonou stojí chrbtom k divákovi štíhla deva, ktorá je od hlavy po päty zahalená v jemnej bielej látke. Veľavravný je názov fotografického cyklu – Moslimské tínedžerky.

„Snažím sa zdôrazniť fiktívne pozadie každej scény tak, aby sa fotografie napriek manipulácii stávali realistickými. Vyberám a tvorím rôzne scenáre, v ktorých zdôrazňujem napätie medzi verejným a súkromným. Popieram médiami bežne prezentované islamské stereotypy a zneisťujem moslimské ponímanie toho, čo má byť správne. Používam fiktívne a dokumentárne stratégie tak, aby fotografie balansovali medzi realitou a fikciou,“ vysvetľuje prístup k tomuto cyklu Soody Sharifi. Založila ho podľa kurátorky na viacvrstvovej, takmer „karnevalovej“ dôsledne inscenovanej prezentácii modernej doby v konzervatívnom a na tradíciách upätom svete.

„Výstava Soody Sharifi je príležitosťou pre vytvorenie dialógu aj s inými kultúrami. Korešponduje s každoročnými aktivitami galérie v rámci májovej Noci múzeí a galérií, keď pripravujeme projekty multikultúrneho a medzinárodného dialógu hlavne s akcentom na kultúry Blízkeho a Ďalekého východu,“ dodáva kurátorka a riaditeľka Galérie umelcov Spiša. S rafinovanou tvorbou americkej fotografky možno v spišskonovoveskej Galérii umelcov Spiša viesť tichý dialóg do 1. júla.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #fotografie #výstava #Galéria umelcov Spiša #Soody Sharifi