Tri obdobia, tri skvosty, tri rôzne inštalácie v Bethlenovom dome

Civilná súčasnosť vo vstupných priestoroch a na povale kontra medzivojnová moderna. To všetko môžete zažiť v trojkombinácii prezentačných výstav v Bethlenovom dome Stredoslovenskej galérie v Dolnej ulici 8 v Banskej Bystrici.

17.07.2018 10:29
debata
Július Flache: Ležiaci akt Foto: Marian Turčan
Július Flache, akt Július Flache: Ležiaci akt

Bonbónik pre fajnšmekrov a klasikov – to je výstava 54 obrazov troch maliarov medzivojnovej moderny, ktorú sprístupnili v Bethlenovom dome. Diela Júliusa Flacheho (1892 – 1967), Edmunda Gwerka (1895 – 1956) a Viliama Ruttkaya-Nedeckého (1892 – 1967) predstavuje Stredoslovenská galéria v rámci edície Zreštaurované diela či menej známe práce zo svojej zbierky, ktoré boli dlhodobo nevystavované z dôvodu poškodenia a zlej kondície. Môže ísť aj o diela, ktoré sú zapožičané v stálych expozíciách partnerských galérií a vzhľadom na ich vek a dlhodobé prezentácie akútne vyžadujú ošetrenie.

Vystavené diela prešli procesom reštaurovania a komplexným reštaurátorským výskumom Mgr. art. Miroslava Slúku (Slovenská národná galéria). Výstava zreštaurovaných diel zachytáva obdobie ranej tvorby umelcov po absolvovaní akademických štúdií, približne od 20. rokov 20. storočia, až po vrcholné práce, vytvorené na prelome tridsiatych rokov až do vojnových rokov.

Edmund Gwerk: Cestujúci Foto: Marian Turčan
Edmund Gwerk, Cestujúci Edmund Gwerk: Cestujúci

Diela nie sú prezentované v časových medzníkoch, cieľom autorov výstavy – kurátorka Zuzana L. Majlingová – bolo ponúknuť medzivojnové skvosty v tematickom rozlíšení. A tak nájdete v priestoroch Stredoslovenskej galérii portréty spolu s autorpotrétami samotných umelcov, umelecky príťažlivé akty či neodolateľné šíravy a cesty. Krajina a sociálne motívy sú na výstave prezentované s citlivým členením, nemôže sa stať, že by ste na svojej púti medzivojnovým obdobím našli hluché či nekompaktné miesta. Intímne zákutia mestských vedút a obľúbených prostredí, sa miešajú v tematických celkoch kde výraznejšie vynikajú štýlové osobitosti maľby generačne blízkych umelcov, pôsobiacich v regióne banských miest – v Banskej Bystrici (Július Flache, Viliam Ruttkay-Nedecký) a Banskej Štiavnici (Edmund Gwerk).

Viliam Ruttkay-Nedecký: Nočný rybolov Foto: Marian Turčan
Viliam Ruttkay-Nedecký, Nočný rybolov Viliam Ruttkay-Nedecký: Nočný rybolov

Mgr. art. Miroslav Slúka v roku 1998 ukončil magisterské štúdium v odbore reštaurovania maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Okrem iného spolupracoval na reštaurovaní Zelenej miestnosti so vzácnou nástennou maľbou z konca 15. storočia v Thurzovom dome v Banskej Bystrici, dnešnom sídle Stredoslovenské­ho múzea.

Autormi aktuálnej druhej časti expozície s kurátorkou Mirkou Keratovou sú umelci František Demeter a Tomáš Džadoň. Stredoslovenská galéria vlastní rozsiahlu zbierku diel Stana Filka neoavantgardného umelca generácie 60. rokov. Nový formát Filkovej trvalej expozície v SSG realizujú pozvaní autori v reakcii na jeho tvorbu, ktorú komponujú do novej inštalácie.

O tom, že galerijné priestory Bethlenovho domu sú v letnom období dokonale využité, svedčí tretia výstava v Dolnej ulici 8 autorky Ivany Šátekovej Hejtslováci. Anonymita internetu poskytuje priestor na vyjadrenie názorov založených na vulgarizmoch, vyhrážkach a nenávisti. Séria objektov s názvom Nedotknuteľní zobrazuje výber osobností, ktoré sa za svoje prezentované názory stretávajú s hejtovaním a kyberšikanou. Kurátor výstavy je Omar Mirza.

Výstavy v Bethlenovom dome v Banskej Bystrici potrvajú do 30. septembra 2018.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Stredoslovenská galéria #Július Flaché #Edmund Gwerk #Viliam Ruttkay-Nedecký