Konkrétne leto ponúka jeden princíp, no tisícky možností

Čierne závesy síce naznačujú, že za ne je vstup zakázaný. Lenže omyl! Z tmy vystupujú jemne zalomené štíhle bledé hranoly, vyžarujúce zo svojho stredu jasné farby. Stačí vstúpiť a objekty sa dajú do pohybu. Ich pomalé otáčanie sprevádza len tichý šum. Divák si môže pripadať ako v zakliatom zámku, v ktorom jeho prítomnosť oživuje tajomné bytosti. Druhú miestnosť Galérie Francúzskeho inštitútu v Bratislave však neobsadili mimozemšťania ani začarovaní nespratníci, ale objekty Fabricea Ainauta.

24.07.2018 14:00
Umelka výstava Foto: ,
Výstavy prehliadky Konkrétne leto potrvajú do 29. júla. Na snímke dielo Inga Glassa: Zrod trojuholníka.
debata

Francúzsky sochár podľahol mágii konštruktivizmu a geometrickej abstrakcie. Podnety avantgárd, prežívajúcich na svetovej výtvarnej scéne od dvadsiatych rokov minulého storočia, dôvtipne rozvíja. Nestačia mu strohé geometrické tvary. Aj v statických plastikách sa vynaliezavo pohráva s ich kombináciami, aby vyvolal efekt zdanlivého pohybu. A pohyblivými objektmi vpisuje do priestoru ďalšie obrazy. Z podobných princípov vychádzali mnohí už pred ním, on si však našiel vlastnú originálnu cestu, ktorou narúša zabehané kódy vnímania.

Ainautova výstava je jednou zo šiestich expozícií Konkrétneho leta. Prvý ročník medzinárodnej prehliadky súčasných európskych tendencií v geometrickom umení je komornejším nástupcom projektu Socha a objekt. Z verejného priestoru zaplaveného stánkami a predzáhradkami kaviarní a barov sa výstavy utiahli do galérií v strede hlavného mesta.

Keď sa geometria mení na umenie

Z jediného princípu geometrickej abstrakcie sa rozvetvuje nepreberné množstvo výtvarných možností. Dokazuje to aj najrozsiahlejšia výstava Konkrétneho leta v Galérii Umelka cez diela tridsiatich ôsmich umelcov z ôsmich krajín. „Tento segment výtvarnej tvorby má bohatú tradíciu nielen na Slovensku či v Čechách. Už v roku 1967 bol založený spoločný československý Klub konkretistov. Bohaté tradície má aj v Maďarsku, Poľsku, Rakúsku, vo Francúzsku, v Holandsku, Nemecku a mnohých iných krajinách,“ povedal organizátor a kurátor medzinárodného projektu Viktor Hulík.

Štefan Belohradský: Radar II. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Umelka výstava Štefan Belohradský: Radar II.

Kocka, valec, krivka… Jednoduché čisté tvary sa premenili na reliéfne zátišie, vädnúci kvet či tajomné vesmírne teleso. Niektoré diela nechajú diváka chladným, a nielen preto, že sú vytvorené z chladného kovu. Zážitok vystrieda hodnotenie – zaujímavé, ale… Iné, naopak, zmagnetizujú všetky jeho zmysly a zelektrizujú fantáziu, ktorá sa rozbehne na všetky strany. A ďalšie vyžadujú sústredenejšiu pozornosť, aby aspoň čiastočne poodhalili svoje myšlienkové a zážitkové zázemie. Druhá kolektívna výstava je v Galérii Z a predstavuje Umelecký spolok otvorených štruktúr OSAS, ktorý vznikol v roku 2006 s ambíciou prezentovať progresívne tendencie maďarského geometrického umenia. Aj tam možno sledovať najrozmanitejšie spôsoby, ako možno pretlmočiť myšlienky najjednoduchšími geometrickými tvarmi v rôznych materiáloch.

O tretiu a štvrtú dimenziu – až do časopriestoru rozširuje svoje maľby rakúska výtvarníčka Barbara Höller. „Jej koncepčný prístup poskytuje esteticky príjemným dielam umelkyne aj intelektuálne potešenie,“ pripomenula Maria Christine Holter, kurátorka jej výstavy v Galérii Rakúskeho kultúrneho fóra. Pozoruhodné archetypálne krajiny, v ktorých vládne pokoj a harmónia, buduje poľská maliarka Anna Szprynger. „Sme vtiahnutí do štruktúry obrazu, ktorá nie je úplne čitateľná, ale vďaka nej ešte ľahšie podliehame emóciám prítomným v nás,“ zdôraznil kurátor Tadeás Goryczka o výstave v Poľskom inštitúte.

Dotykmi štetca lieči kamene

Delikatesou Konkrétneho leta je výstava Petra Rollera so strohým, no veľavravným názvom Bodkovanie, ktorou sa pýši Galéria mesta Bratislavy. Svoje diela totiž pokrýva tisíckami drobných bodiek. Na plátne z nich „stavia“ Metropoly. V sérii Relikty vdychuje život záhadným totemom, magickým architektúram, ale aj stavbám odkazujúcim na hravý svet detských stavebníc. V inštalácii z nich dokonca vybudoval Mesto.

Aleš Svoboda: Krúženie Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Umelka výstava Aleš Svoboda: Krúženie

Nechýbajú ani malé kamene, za ktorými podniká dobrodružné výpravy. „Práca s kameňmi je rituál. Nájsť a vybrať z haldy vyvolené, ktoré stihne osud, že budú vystavené a obdivované, ohmatať, umyť… Do kamienkov, ktoré iný odkopne alebo si ich nevšimne, vkladám posolstvo,“ povedal v rozhovore pre Pravdu. V projekte Steinspital „liečil“ jemnými dotykmi štetca tie poškodené. S výnimkou Rollerovej potrvajú ostatné výstavy prehliadky Konkrétne leto do 29. júla.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Viktor Hulík #Umelka #Socha a objekt