Hotel Kyjev na seba konečne púta zaslúženú pozornosť

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že na dominantu Kamenného námestia v Bratislave niekto inštaloval monoskop. Fasádu bývalého hotela Kyjev však už niekoľko týždňov nezdobí žiadna veľkorozmerná televízna obrazovka, ale jedno z najväčších umeleckých diel svojho druhu v strednej Európe.

14.08.2018 15:45
Hotel Kyjev Foto:
Hotel Kyjev ako dominantné dielo otvorenej mestskej galérie na Kamennom námestí v Bratislave.
debata (2)

Aj keď podobnosť s televíznym obrazcom vznikla náhodne, trefne odkazuje na situáciu, v ktorej sa významná modernistická stavba ocitla. Rovnako totiž symbolizuje prechodný stav a čakanie na akciu, ktorá ho má ukončiť. V prípade hotela Kyjev však nejde o začiatok vysielania, ale o niečo, na čo čakal už veľmi dlhý čas – pozornosť a záujem verejnosti.

Najväčšie streetartové dielo na Slovensku s názvom Hotel Kyjev Deconstructed vytvoril pod hlavičkou Bratislava Street Art Festivalu slovenský fotograf a umelec Lousy Auber. „Keď ma na začiatku oslovili, asi dva-tri mesiace som premýšľal o tom, akú fotku na fasádu použijem. Potom som si však uvedomil, že takú dobrú fotku ani nemám. Prekryť hotel fotografiou sa mi navyše zdalo ako absolútne znesvätenie budovy,“ priblížil umelec, ktorý sa so svojím tímom nakoniec rozhodol pre celkom iný koncept. K fasáde hotela nepristúpili ako k prázdnemu plátnu, ale ako k hotovému dielu, ktoré treba rešpektovať.

„Mojím zámerom bolo, aby aj po realizácii diela ľudia stále vnímali stavbu ako hotel Kyjev. Aby ju nevnímali len ako kruh, ktorý je na nej zobrazený. Myslím, že sa nám to podarilo,“ tvrdí Auber, ktorý sa rozhodol využiť kruh ako hlavný výrazový prvok architekta Ivana Matušíka, autora stavby zo 60. rokov. Kruhové objekty mali pôvodne bohaté zastúpenie aj v interiéri hotela. Ten sa však podľa Aubera v súčasnosti nachádza vo veľmi zlom stave: „Pozostatky pôvodnej architektúry sa tam dajú nájsť len veľmi ťažko. Stále sú tam napríklad kruhové zrkadlá, no všetko je vyrabované. Ja si, samozrejme, pamätám budovu aj zo starších čias – či už to boli kruhové prvky na schodisku alebo v Luna bare. Zaujímam sa o Matušíkove stavby, ale aj o modernistickú architektúru všeobecne.“

Pohľad na minulosť

Hotel Kyjev Deconstructed, teda dekonštruovaný hotel Kyjev, svojím vizuálom v druhom pláne pripomína nielen narúšanie štruktúr v radení okien na fasáde, ale aj v stereotypoch, s ktorými sa významné socialistické stavby stretávajú. Dôvodom ich nevábneho vzhľadu a chátrania je totiž často práve nezáujem zo strany verejnosti. Umelecké inštalácie, ktoré reagujú na konkrétny problém, víta aj Lousy Auber.

„K aktivistickému umeniu som mal vždy pozitívny vzťah. Platí to aj v tomto prípade. Nechceli sme problém vyriešiť, ale skôr poukázať na to, že tu je a že sa nerieši. Aj preto sme pracovali s kruhom, rešpektovali sme pôvodné farby… Meno Ivan Matušík a modernistická architektúra sa teraz skloňujú čoraz častejšie a verím, že sa tak vyvíja verejný tlak na to, ako sa k hotelu bude ďalej pristupovať,“ odkazuje umelec na plánovanú rekonštrukciu Kamenného námestia.

Nový výzor hotela v centre Bratislavy už stihol vzbudiť vášnivé diskusie. Kým jedna strana, spoločne s pamiatkarmi, vyzdvihuje inšpiratívne riešenie, druhá hovorí o neúcte k histórii a o street arte stále polemizuje ako o forme výtržníctva. Lousy Auber rešpektuje oba názory, pripomína však nástrahy nostalgie a spomienkového optimizmu: „Treba si uvedomiť, že keby bola budova stále funkčná, takýto projekt by vzniknúť nemohol. Ako som už spomínal, rešpektujem Matušíkovu architektúru, či už ide o hotel Kyjev, Novú tržnicu, alebo Obchodný dom Slimák. Ale realita je, žiaľ, taká, že budova je už takmer 10 rokov mŕtva. Nič sa s ňou nedeje. Čaká na nový osud a potom bude každého zaujímať už len to, koľko kancelárií a bytov sa predá. Dá sa povedať, že sme toto medziobdobie vyplnili.“

Aubera podľa vlastných slov najviac zaskočili reakcie ľudí, ktorí si mysleli, že hotel stále funguje. „Zarazilo ma to. Dostal som otázky typu: Ako ste mohli zasprejovať tie okná? Veď tí ľudia nič neuvidia. Niekto dodnes netuší, že hotel je už dlhé roky prázdny,“ dodal.

Námestie ako galéria

Ambiciózny projekt mal koncom júna viacero etáp realizácie. Počas prvej pomaľovalo celú plochu fasády 17 výškových pracovníkov len za šesť hodín. Dielo si „vyžiadalo“ niekoľko stoviek sprejov, ktoré majú podľa Aubera vysokú kvalitu a garantujú životnosť až desať rokov. O náročnú technickú stránku, ale aj o potrebné povolenia od bratislavského magistrátu a pamiatkarov sa postarali organizátori Bratislava Street Art Festivalu, ktorí sa už niekoľko rokov snažia z Kamenného námestia vybudovať otvorenú mestskú galériu.

„Veľkoformátový street art sa väčšinou tvorí na starých budovách, ktoré čakajú buď na obnovu, alebo na zbúranie. A to je práve čas, ktorý môžeme využiť,“ povedal ešte pred rokom pre Pravdu jeden z organizátorov festivalu Tomáš Lukačka. Diela na Kamennom námestí podľa jeho slov nemajú trvalú garanciu a práve preto môžu vzniknúť v centre mesta. „Aj Kamenné námestie sa čoskoro zmení, no stále je dosť času na to, aby sa z polohy sivého a problematického miesta zmenilo na mestskú pozoruhodnosť,“ dodal Lukačka.

Formu street artu, ktorý dokáže vizuálne zaujať a zároveň poukázať na nejakú problematiku, si pochvaľuje aj Lousy Auber: „Je mnoho umelcov, ktorí v tomto smere posunuli hranice ďalej a zamerali sa na rozličné témy. Osobne mám k street artu pozitívny vzťah, no vnímal som aj negatíva. Nemám rád prílišnú farebnosť či priam maliarsku ozdobnosť. Vždy sa mi páčil skôr koncept ukrytý za samotným dielom. Keď sa teraz niekto pozrie na Kamenné námestie ako street art galériu, hotel Kyjev sa od ostatných diel výrazne odlišuje. Ide o najväčšie dielo, ktoré sa pozerá na všetky ostatné. Pôsobí ako strážca, ktorý nad námestím drží ochrannú ruku, aj keď iba dočasnú.“

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Kamenné námestie #inštalácia #street art #Lousy Auber #hotel kyjev