Dve noblesné dámy pod jednou strechou

V rámci festivalu Prvý človek bol umelec 3, sprístupnili vo Vile Dominika Skuteckého Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici, výstavu s príťažlivým názvom Dominik Skutecký - Neznáme portréty II.

13.09.2018 15:00
debata
Dominik Skutecký: Portrét neznámej mladej ženy Foto: Stredoslovenská galéria
Dominik Skutecký Dominik Skutecký: Portrét neznámej mladej ženy

Monumentálne diela prístupné v sieňach stálej expozície, doplnili tak dve maľby z raného tvorivého obdobia umelca, ktoré galéria získala zo zapožičaných zbierok. Doteraz posledným zapožičaným dielom bol Skuteckého autoportrét z roku 1919 a portréty jeho príbuzných Neubergerovcov.

„Maľba mladej Benátčanky na pozadí chrámu sa objavila pred takmer dvadsiatimi rokmi na jednej z maďarských aukcií a zostávala v súkromnej zbierke. V starom súpise maliarových diel nachádzame podľa datovania jej analógiu pod názvom „Giulietta Portrét Benátčanky“, ktorá zobrazuje ďalšiu podobne pózujúcu modelku. Tento typ žánrového portrétu pôvabných Benátčaniek bol veľmi úspešným artiklom v raných rokoch umelcovej benátskej produkcie,“ uvádza kurátorka výstavy Katarína Barániková.

Dôkazom je aj list, ktorý adresoval mladému umelcovi známy parížsky obchodník:“Želáme si od vás príjemné obrazy, pekné ženy.“

Dievča modliace sa na pozadí chrámu je oduševneným zjavom motivujúcim k askéze, ale hlavne umeleckým dielom detailne spracovaného pozadia s hlavnou nositeľkou umelcovho obrazu. Éterická doména evokuje silnú duchovnosť, ale aj umelecké nasadenie tvorivého ducha, ktorým Dominik Skutecký oplýval. Jeho maľby, vrátane zapožičanej Benátčanky, symbolizujú svet v jeho kráse a dynamike. Benátčanka nijako nezaostáva za úchvatnými dielami slávneho maliara pôsobiaceho dlhodobo aj v meste jeho vystavených diel, Banskej Bystrici.

Éterické bytosti, momentky či tajomné tváre, to všetko Dominik Skutecký zachytil na svojich obrazoch, ktoré robia spoločnosť dvom novým zapožičaným dielam.

„Druhým zapožičaným obrazom bude potvrdenie autorstva neznámeho portrétu mladej ženy odkrytím signatúry v spodnej časti maľby pod paspartou rámu. Pasparta s oválnym výrezom uchránila okraj maľby aj so signatúrou pod pôvodnou vrstvou laku. Hrubšie profilovaný rám, pravdepodobne tiež pôvodný ako pasparta, vytvára kontrastný objem ku komornej a pomerne plochej maľbe portrétu. Pôsobí skôr ako zväčšenina miniatúry fotografie v medailóne“, približuje osud druhej vystavenej maľby Katarína Barániková.

Tajomný výraz zobrazenej mladej dámy s upreným pohľadom a neurčitým úsmevom, posilňuje jej éterický zjav. K nemu sa pridáva uhladená maľba s monotónnou zemitou farebnosťou a splývavým rukopisom. Oči, pre trošku fantazmagorických divákov, sú hlboko zabodnuté do človeka, ktorý zostane pred mladou ženou užasnuto stáť, ako keby už nemala svojich viac ako sto rokov. Rozvíja dialóg, ktorý si každý návštevník galérie sám zažije a kus tejto „umeleckej reči“ odnesie aj do svojho príbytku.

Skuteckého diela aj s dvoma zapožičanými obrazmi môžete v Stredoslovenskej galérii vo Vile Dominika Skuteckého v Hornej 55 v Banskej Bystrici obdivovať až do konca decembra. Výstava je súčasťou festivalu Prvý človek bol umelec 3, ktorý od augusta do decembra 2018 ponúka rozmanitý sprievodný program vo všetkých budovách Stredoslovenskej galérie. Okrem výstav vizuálneho umenia sú to filmové premietania, autorské čítania, divadlo či piknik, komentované prehliadky, prednášky a tvorivé dielne.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Stredoslovenská galéria #Dominik Skutecký