Národná cena za dizajn patrí aj životu za múrmi väzníc

, 12.10.2018 22:00, aktualizované: 17.10.2018 12:16
Národná cena za dizajn Spis 44
Prvú cenu v kategórii profesionálny dizajn si odniesol Samuel Čarnoký za grafickú úpravu knihy Spis 44. Autor:

Atypickým vizuálom zaujme hneď, ako ju človek uvidí alebo vezme do ruky. Väzba, obálka a typografia knihy zámerne evokuje zložku z väznice a citlivým spôsobom tak podáva autentické svedectvo o živote jej dočasných rezidentov.

Autorský projekt Spis 44 fotografky Leny Jakubčákovej s grafickou úpravou Samuela Čarnokého svojím spracovaním zaujal aj porotcov 15. ročníka Národnej ceny za dizajn, ktorí mu v rámci kategórie profesionálnych prác udelili 1. miesto. Výsledky cien, ktoré tento rok zaostrili na komunikačný dizajn, vyhlásili v piatok počas slávnostného galavečera v bratislavskej Novej Cvernovke.

„Porotu nadchla úprava knihy – väzba, layout, písmo, kvalita tlače aj finalizácia so zapojením samotných odsúdených. Fotografie sú samy osebe silným zážitkom, no celkový dojem je výrazne zosilnený grafickou úpravou publikácie. Cítiť dlhodobé úsilie, ktoré dizajnér aj autorka venovali knihe, vďaka čomu sa podarilo vyladiť aj tie najmenšie detaily,“ zhodla sa medzinárodná porota, ktorú okrem slovenskej účasti – Evy Kašákovej a Juraja Blaška – tvorili Ayşegül İzer (Turecko), Kathrin Pokorny-Nagel (Rakúsko), Tomasz Bierkowski (Poľsko), Marek Pistora (Česká republika) a Sven Lindhorst-Emme (Nemecko).

Ukázať, no nesúdiť

Podľa Samuela Čarnokého je kniha výsledkom konsenzu, ktorý s autorkou dosiahli. „Už od začiatku sme našli spoločnú reč a veľmi dobre sme sa dopĺňali. Lena Jakubčáková rešpektovala každý môj názor,“ uviedol dizajnér. Špecifické prvky ako napríklad odtlačky pečiatok či modré plátno na obálke imitujúce väzenské uniformy sú podľa jeho slov pridanou hodnotou, ktorá knihe dodáva autentický charakter. Napriek emocionálnemu zásahu však nemá ambíciu prikláňať čitateľa ani na jednu, ani na druhú stranu. „Naším cieľom nebolo súdiť, ani ponúkať jednoduché odpovede. Chceli sme na túto tému jednoducho poukázať a prezentovať ju v trochu inom svetle,“ dodal.

Komunikačný dizajn Mateja Vojtuša k festivalu...
Komunikačný dizajn Mateja Vojtuša k festivalu BRaK. Autor: Adam Šakový

V rámci kategórie profesionálny dizajn si ceny odniesli aj Matej Vojtuš (2. miesto) za originalitu, s akou pristúpil ku komunikačnému dizajnu festivalu knižného umenia BRaK, a Michal Slovák (3. miesto) za obalový dizajn pre edíciu ručne vyrobených čokolád. Z kategórie študentský dizajn porotu najviac zaujala Tereza Maco a jej hravé vizuálne uchopenie identity výstavy diplomových prác študentov ateliéru Typolab na VŠVU v Bratislave. Prvenstvo v kategórii dizajn s pridanou hodnotou získal Ondrej Gavalda za grafickú úpravy publikácie Čierne diery: Technické pamiatky na Slovensku. Ako dodala porota, projekt Čierne diery ju oslovil „skvelým grafickým stvárnením ilustrácií priemyselných pamiatok, ktoré sa spolu s výraznou farebnosťou stali identitou projektu“.

Cenu za kultúrny prínos v oblasti dizajnu za polstoročie svojej práce získal jeden z kľúčových grafických dizajnérov 20. storočia na Slovensku Vladislav Rostoka – autor vyše 400 plagátov a 250 logotypov sa podieľal aj na tisícke kníh a katalógov. „Vladislav Rostoka svojou originálnou prácou posunul vývoj v oblasti grafického dizajnu na Slovensku, zasiahol do všetkých jeho disciplín, no dominantná je jeho práca v oblasti tvorby knihy. Rozsiahlosť jeho diela vzbudzuje rešpekt aj preto, že úpravy kníh komponuje ako zložité štruktúry písma a obrazu, v ktorých je dotiahnutý každý detail," uviedla medzinárodná porota.

Dotýkať sa povolené

Porota to tento rok nemala jednoduché. Do súťaže sa prihlásilo celkom 252 prác, z ktorých nevzišli len samotní víťazi, ale aj 87 diel, ktoré posunula na sprievodnú výstavu. Výber toho najlepšieho z komunikačného dizajnu na Slovensku za roky 2016 a 2017 si môže verejnosť pozrieť až do 25. novembra v priestoroch Fakulty architektúry STU v Bratislave. Výstavu dizajnéri Matúš Lelovský a Peter Liška rozdelili do dvoch častí. Kým v pomyselnej vstupnej bráne – foyeri budovy – ponúkajú návštevníkovi pohľad do zákulisia dizajnérskej tvorby, v druhej, intímnejšej časti už pobádajú ľudí, aby si projekty vo fyzickej podobe nielen prezreli, ale aj prelistovali.

V kategórii študentský dizajn zvíťazila hravá...
V kategórii študentský dizajn zvíťazila hravá vizuálna identita Terezy Maco. Autor: Adam Šakový

Keď ide o šírenie dobrého mena slovenského komunikačného dizajnu, porota nenechala nič na náhodu a pri výbere vystavených projektov bola mimoriadne prísna. „Viac ráz sme uvažovali o tom, či vybrať prácu, ktorej idea bola podľa nás skutočne prínosná – napríklad pre svoj sociálny rozmer, no videli sme nedostatky v spracovaní, či v technickom riešení. Prevážil názor, že práce, ktoré budú reprezentovať výber poroty na výstave, musia byť excelentné zo všetkých stránok a nemôžeme byť zhovievavejší k niektorým projektom pre ich ušľachtilý zámer,“ priblížila výber jedna z porotkýň Eva Kašáková.

Fakt, že komunikačný dizajn nie je žiaden neprístupný „bubák“ a tvorí esenciálnu zložku každodenného života, má širokej verejnosti okrem výstavy osvetliť aj bohatý sprievodný program v podobe diskusií a seminárov. Záujemcov potešia aj komentované prehliadky výstavy, ktoré sa budú konať 25. októbra a 25. novembra. Kto si finálové práce predsa len nestihne prezrieť osobne, môže si ich obhliadnuť aspoň vo virtuálnej podobe, na novej webstránke ncd2018.tumblr.com.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Národná cena za komunikačný dizajn #dizajn #BRak
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk