Cena Oskára Čepana: Do New Yorku pôjde Emília Rigová

Obleč si vestu, odfoť sa, pridaj hastag, zdieľaj... Stručné pokyny nabádajú návštevníka, aby zložil z konštrukcie nepriestrelnú vestu a na vlastnom tele si vyskúšal jej ťarchu. Veľkoformátová fotografia na stene zároveň približuje performance vo verejnom priestore, v ktorej zohral život chrániaci produkt hlavnú úlohu. Aj tento projekt rozhodol, že odborná komisia prisúdila tento rok Cenu Oskára Čepana Emílii Rigovej.

26.10.2018 07:00
debata (1)
Emília Rigová reflektuje a háji mechanizmy... Foto: Ivan Majerský, Pravda
Cena Oskára Čepana Emília Rigová Emília Rigová reflektuje a háji mechanizmy slobody identity, obzvlášť v čase globálnych neistôt a politík strachu. Na snímke jej dielo Balada.

Autoportréty so zlatými zubami Keres kultúra?, site specific inštalácia Balada, video Womite, ergo sum!… „Každé z vystavených diel potrebuje pre svoje dokončenie pohľad diváka – až ním sa koná, až prostredníctvom neho naozaj vstupuje do reality,“ hovorí vizuálna umelkyňa, ktorej rómske alter ego je Bári Raklóri. Kto a pre koho robí kultúru? Vníma spoločnosť Rómov, ktorí sú už niekoľko stáročí súčasťou Európy, ako tvorcov kultúry? Tieto a podobné otázky kladie Emília Rigová sama sebe a svojou tvorbou aj divákom. A zdôrazňuje: „Som žena, som Rómka, som Slovenka, som Európanka a som ešte omnoho viac. Všetky tieto aspekty mojej identity sa pretavujú svojimi stopami aj do mojich prác.“

Meno víťaza vyhlásili vo štvrtok večer na výstave Time After Time v nevýstavných priestoroch bývalého obchodného domu Dunaj, ktorá predstavuje diela štyroch finalistov súťaže mladých výtvarníkov do 40 rokov. „Emília Rigová reflektuje a háji mechanizmy slobody identity, obzvlášť v čase globálnych neistôt a politík strachu. Používajúc svoje umenie ako nástroj osobných a sociálnych pozícií stavia na mnohonásobných identitách, ktoré ponúka politický a globálny diskurz o problematikách ,inakosti',“ zdôvodnila komisia svoje rozhodnutie. Nebolo ľahké, čo podľa nej spôsobila vysoká umelecká kvalita finalistov. „Otázky nastolené v nespočetných umeleckých štýloch a médiách v rámci výstavy nielen prezentovali citlivé a relevantné názory, postoje a pocity umelcov, ale zaoberajú sa aj zásadnými problémami našej doby.“

V projekte Utopian start-up fashion store & manufacture oživil Adam Novota Šefánikovu víziu o založení ekonomicky prosperujúcej komunity na atole Tupai v južnom Pacifiku. Pred prvou svetovou vojnou tam plánoval presídliť v ťaživých podmienkach žijúcich rodákov z Košarísk. Jeho myšlienku rozvíja v súčasnosti. Vo vituálnej realite vytvára so skupinou Košarišťanov modely šiat, ktoré prezentujú v katalógu a predávajú cez e-shop. Ľahol si pod steblo trávy, aby zväčšil nebo je názov inštalácie, ktorou sa prezentuje absolventka bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení Lucie Mičíková. Do koláží a obrazov, ktorým dominuje maľba na stene, rozvinula plenérové skice z rezidenčného pobytu v Taliansku. Atmosféru olivového hája, v ktorom každé ráno skicovala, dotvorila drobnými keramickými objektmi. Násobky desiatich v súvislosti s mierkami mikro a makro sú témou, ktorej sa v poslednom čase venuje Boris Sirka. Predstavuje tri polohy svojej tvorby – obrazy, statický film a video.

Víťazka 23. ročníka Ceny Oskára Čepana získala šesťtýždňový pobyt v New Yorku a 3-tisíc eur. Výstava Time After Time sa v piatok večer končí.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #New York #Cena Oskára Čepana #Emília Rigová