Slovenský film Šarkan vybrali do súťaže na Berlinale

O sošku Krištáľového medveďa bude na prestížnom festivale Berlinale tento rok súťažiť aj slovenský animovaný film Šarkan režiséra Martina Smatanu. „Organizátori vybrali z 2 600 prihlásených krátkych snímok súťaže v kategórii Generation Kplus 16 filmov,“ prezradil producent Peter Badač. Medzinárodný filmový festival v Berlíne sa bude konať od 7. do 17 februára.

14.01.2019 18:21
film Šarkan Foto:
Animovaný film Martina Smatanu Šarkan bude mať svetovú premiéru na festivale Berlinale.
debata

Púšťanie šarkana patrí k obľúbenej kratochvíli deda a jeho vnuka, ktorý si užíva posledné leto pred začiatkom prvého školského roka. Vďaka spoločným radostným chvíľam ostane v chlapcovej pamäti starký aj po tom, čo skončí svoju pozemskú púť. Inšpiroval ho rozdielny pohľad na svet dieťaťa a starého človeka. „Jeden z nich má ešte celý život pred sebou a druhý, naopak, už takmer za sebou. Dieťa je hravé a bezstarostné, dedo, tenký ako papier, si uvedomuje svoju pominuteľnosť, hľadí do neba a obáva sa silného vetra,“ uviedol pre Pravdu mladý režisér a animátor Martin Smatana.

Prvé rekvizity a scény pre Šarkana vyrobil jeho starý otec František Smatana pred deviatimi rokmi. „Na kolene sme s nimi natočili niekoľkominútovú animáciu s kamarátom Marekom Frankom v jednom starom žilinskom podkroví, ktoré sme si prerobili na amatérske štúdio. No potom sme išli obaja študovať na VŠMU, kde sme museli každý semester pracovať na zadaných cvičeniach, takže Šarkan oddychoval. Keď sme sa k nemu po rokoch vrátili, rozhodli sme sa urobiť film poriadne,“ pokračoval Martin Smatana. V priebehu nasledujúcich rokov prepísali niekoľko verzií scenára, získali granty zo slovenského Audiovizuálneho fondu aj z českého Štátneho fondu kinematografie. „V podstate sme začali robiť nový film, rekvizity a scény sme vyrábali buď v Prahe, alebo vo Wroclawi. Ale pôvodné scény aj rekvizity, ktoré sme vyrobili s dedom, sú stále rozostavené v našom žilinskom štúdiu. Po berlínskej premiére plánujeme s dedom urobiť z nich výstavu,“ pridal s úsmevom.

ŠARKAN - ukážka z filmu from BFILM on Vimeo.

Na áčkovom festivale v Berlíne nepatrí meno Martin Smatana k neznámym. V sekcii pre deti a mládež Generation Kplus premietali v roku 2015 vo svetovej premiére jeho študentský film Rosso Papaveru, ktorého príbeh sa odohrával v prostredí cirkusu. Po úspešnom štarte na Bienale animácie Bratislava ho uviedli takmer na 140 festivaloch v 50 krajinách, odkiaľ si priviezol 14 medzinárodných ocenení. Mimochodom, pred dvoma rokmi získal na Berlinale sošku Krištáľového medveďa slovenský hraný film Piata loď režisérky Ivety Grófovej.

Svoju tvorbu doteraz zameral na bábkový film. „Vyrobený je ručne, nie je taký dokonalý, čistý a hladký ako niektoré počítačovo generované 3D filmy. A práve to ma na ňom neprestáva baviť. V bábkovom filme vidieť krásne nedokonalosti, nerovnosti, skrátka ľudský element,“ vysvetlil. Pred rokmi sa podľa jeho slov hovorilo o tom, že všetky animované filmy sa už budú vyrábať len na počítači, pretože budú krajšie, ostrejšie a farebnejšie. „A dnes zažíva ručne vyrobená animácia celosvetový boom. Každý rok sa touto technikou vyrába viac filmov a je o ňu stále väčší záujem. Ľudia sú zrejme nabažení hyperrealistic­kosťou, ktorá číha na každom kroku,“ povedal Martin Smatana.

Bakalárske štúdium absolvoval na bratislavskej Vysokej škole múzických umení, magisterské na pražskej FAMU. Po jej skončení žije momentálne v Prahe a pracuje vo filmovom štúdiu Hafan. „Animujem tam celovečerný film Farebný svet režiséra Jána Baleja. Mal by byť dokončený o dva roky a distribuovaný bude aj v slovenských kinách,“ prezradil. V lete sa chystá do Banskej Štiavnice, kde bude niekoľko mesiacov animovať slovenskú časť koprodukčného filmu Ivany Laučíkovej O nepotrebných veciach a ľuďoch. „Vo voľnom čase si pripravujem zápisky a skice na svoj ďalší animovaný film,“ dodal Martin Smatana.

Po slovenskej premiére v marci na Febiofeste sa dostane Šarkan aj do našich kín.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #šarkan #Berlinale #animovaný film #Berlinale 2019