Múr Marekov je plný nárekov

Z tmavej vody vytŕča postava muža. Sivá, popolavá, kde-tu azda aj zakrvavená. Tvár skrúca kŕč, obe paže toporne vztýčené. Volá o pomoc? Teší sa, že ho práve zachránili? Alebo už rezignoval a vzdáva sa? Niekomu by v geste mohol pripomínať aj ukrižovaného, symbol obety...

02.02.2019 05:00
Marek Ormandík Múr Marekov Foto: ,
Výstava Mareka Ormandíka v galérii Danubiana v Čunove potrvá do 10. marca.
debata (2)

„V kritických situáciách sa ťažko rozlišuje, kto je dobrý a kto zlý. Kto je Ježiš a kto zloduch. Preto hovorím, najprv topiaceho sa zachráňme, až potom riešme, kto je a všetko ostatné,“ hovorí maliar Marek Ormandík. Jeden z najvýraznejších predstaviteľov súčasnej slovenskej maľby pritom ukazuje na mozaiku 56 obrazov zo série Zachráňte Ježiša I. Plátna s rozmermi 60 × 60 centimetrov sú zavesené na jednej z najväčších stien galérie Danubiana po ôsmich vedľa seba a v siedmich radoch nad sebou, z diaľky inštalácia pripomína kamenné kvádre alebo tehly múra.

Múry, ploty a bariéry v nás

Ormandík priznáva, že podstatná časť zo zhruba stopäťdesiat obrazov na práve prebiehajúcej výstave Múr Marekov sa zrodila ako reakcia na utečeneckú krízu. Jedným dychom však dodáva, že nielen na ňu. Veď jeho cykly z ostatných rokov, a to nielen Night Cruise/Nočná plavba, do ktorej patrí aj séria Zachráňte Ježiša I., ale napríklad tiež cykly Stôl a Plot, len prostredníctvom tých najaktuálnejších motívov zobrazujú okolnosti, v ktorých sa ľudia ocitávajú zas a znova od nepamäti. Napokon, i samotný názov výstavy má širší význam. Odkazuje na Múr nárekov, ale aj múry v nás: predsudky, faloš, oportunizmus, neznalosť… Hradby a obranné valy vystavané zo strachu z neznáma. Hraničné situácie, keď nie je jasné, kto je na správnej strane múru či plota. Kto je tyran či obeť, hrdina či zbabelec. Alebo inak – či vás priateľsky pozývajú k preplnenému stolu hodovať, alebo len preto, aby vás krvavo obetovali.

Loď II., z cyklu Night Cruise, 2017, akryl na...
Inštalácia časti série Zachráňte Ježiša I. z...
+4Lebka, 2018, akryl na papieri, 40 x 40 cm.

Radosť z maľovania

Mnohoznačnosť a nejednoznačnosť. Rôzne uhly pohľadu na zásadné momenty, v ktorých sa môže človek počas života ocitnúť, Mareka Ormandíka fascinujú. Takého ho poznáme a dôkazom je aj terajšia výstava. Maliarovi Ormandíkovi však nejde len o motív, aktualitu, provokáciu. Z jeho obrazov cítiť i bezbrehú a nevyčerpateľnú radosť z tvorby.

„Radosť z maľovania je pre mňa rovnako dôležitá ako obsah. Preto rád tvorím až do poslednej chvíle. Počas práce obrazy z jedného cyklu v ateliéri medzi sebou neporovnávam. Už sa znova nepozerám na tie hotové, nevraciam sa. Odložím ich a teším sa až na pocit, keď raz spolu zaznejú na výstave,“ hovorí umelec. Dodáva, že si užíva i rytmus, ktorý môže dosiahnuť práve vystavením série obrazov, v ktorých sa opakuje ten istý motív. „Zaujíma ma, či tých spolu vystavených vyše 50 kričiacich ľudí bude počuť hlasnejšie a ich hromadný rev sa znásobí alebo, naopak, vyvolá len šum a zo zhluku obrazov na stene sa stane dekoratívna tapeta, ktorá nikoho neosloví.“

Obrazy na premýšľanie

Výstava Múr Marekov je silná, expresívna a emotívna. Veľkorysá v bleskovom maliarskom geste a zároveň úsporná v detailoch, líniách i vo farebnosti. Ormandíkovi pri maľovaní stačí iba niekoľko energických ťahov štetcom, škvŕn, z farieb čierna, biela a sivá, zavše tóny červenej. Málokedy, skôr vzácne paletu rozšíri napríklad o žltú či zelenú. Maľuje rýchlo, vášnivo, spontánne, srdcom. Ľudsky. Preto neváha a vážnu, dramaticky vypätú situáciu v správnej chvíli dokáže odľahčiť vtipom, iróniou či sarkazmom. Takýto typ zámernej provokácie, ktorá ďalším spôsobom núti diváka zamyslieť sa, však využíva sporadicky a opatrne, iba po štipkách ako najskúsenejší majster šéfkuchár drahocenné korenie.

Takým príkladom je hoci aj po prvý raz na Slovensku vystavený obraz Loď II. Takmer výhradne čierno-biely dvojmetrový akryl na plátne už obdivovali návštevníci galérií vo Viedni a v Záhrebe. Zobrazuje loďku prepchatú stroskotancami, strápenými, vyziabnutými, zaživa sa meniacimi na kostry. Ich vetché plavidlo práve dorazilo k vytúženému a vymodlenému pobrežiu hojnosti. Na ňom stojí obézny znudený dovolenkár, jednou rukou si pridŕža veľké červené nafukovacie ležadlo a druhou sa nervózne škriabe v zadku.

Ešte žijem, nekončím!

Danubiana usporiadala Ormandíkovi veľkú výstavu k jeho päťdesiatke. Jej kurátor a zároveň syn vystavujúceho maliara Mišo Ormos i samotný Marek Ormandík však nechceli, aby bola bilančná. „Päťdesiat rokov je dosť, ale ešte nekončím! Usilovali sme sa preto, aby to nepôsobilo ako výstava mŕtveho maliara. A tak sme inštaláciu vymysleli tak, aby čiastočne pripomínala študentské výstavy,“ vysvetľuje výtvarník.

Oko vnímavého diváka si to všimne hneď. Na niekoho by to dokonca mohlo pôsobiť nedokončene: kresby a maľby na papieri nie sú pod sklom, ba ani zarámované, sú na steny prilepené obojstrannou páskou; popisy k obrazom Marek Ormandík napísal ceruzkou priamo na bielu omietku galérie; v pravom rohu pod mozaikou Zachráňte Ježiša I. ostalo opretých sedem odložených obrazov; niektoré sochy stoja na nečakaných miestach, mohlo by sa zdať, že zabudnuté… Akoby Ormandík odkazoval: Ešte som tu neskončil!

Výstava Múr Marekov v galérii moderného umenia Danubiana Meulensteen Art Museum neďaleko Bratislavy v Čunove potrvá do 10. marca.

POZRITE SI MÚR MAREKOV S AUTOROM

V nedeľu 3. februára o 16:30 sa v Danubiane uskutoční komentovaná prehliadka výstavy. Každý jej účastník má nárok na zľavnené vstupné (5 €) a katalóg výstavy zdarma.

Video

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #výstava #výtvarné umenie #maľby #Marek Ormandík #Danubiana