Podzemné múzeum má svoju moc

Zničené a zhrdzavené tanky, ktoré zavial čas a piesok. Čo o tisícročia prezradia o civilizácii, ktorá po sebe zanechala tieto stopy?

13.02.2019 16:00
Radovan Čerevka Foto:
Radovan Čerevka: Ezomágia, 2018
debata

Aj podobné otázky môžu znepokojiť návštevníka výstavy pri pohľade na niektoré diela Radovana Čerevku. Jeho výstava Moc v múzeu predstavuje vo Východoslovenskej galérii v Košiciach výber z novšej tvorby. „Názov odkazuje k činnosti múzeí ako k reprezentantom ideologickej praxe a modernej fikcie s ich mocou triediť poznanie. A odkazuje aj na moment zábavy v podobe remaku názvu známeho hollywoodskeho filmu Noc v múzeu,“ dešifruje názov vystavujúci autor.

Po človeku, ktorého mala nepriestrelná vesta chrániť, už neostalo nič. Kus opancierovaného odevu sa však zachoval aj cez priepasť času. „Vesta ako symbolická vyprázdnená schránka bojovníka je postavená na piedestál. Odkazuje aj k telesnej sile, ktorá však chýba,“ hovorí tridsaťosemročný výtvarník. Klinovým písmom do hlinených tabuliek zapisovali v Mezopotámii poznanie, čo malo pretrvať. Na prvý pohľad vyvoláva ich predstavu aj inštalácia Bez názvu – Detekčné polia. „Ide o kolekciu fosílnych pozostatkov kvázi organizmov, ktoré sú však len časťami vojenskej výzbroje. Charakterom a aranžovaním odkazujú k živému, no len v zmysle objektov ľudskej činnosti,“ pokračuje Radovan Čerevka. Jeho tvorba pripomína bádanie sústredeného archeológia, ktorý bude hoci v 25. storočí „vykopávať“ z vrstiev zabudnutej histórie svedectvo o zaniknutej civilizácii.

Skupina po zuby ozbrojených vojakov. Pred nimi sedí ryšavá mačka, za nimi obrnené vozidlo s týčiacim sa guľometom. Stavebnica s názvom Slušní ľudia, ktorú vyrába jeden z najväčších modelárskych koncernov na svete a zároveň propagátor súčasného ruského militarizmu, mu poslúžila ako predloha. ,,,Sú to figúrky ruskej pechoty okupujúcej ukrajinský Krym na jar roku 2014. Škatuľu som v duchu modelárskej hry s mierkou zámerne zväčšil do životnej veľkosti zobrazených vojakov. Ide o produkt hybridnej vojny vedenej zo strany Ruska, ktorého výskyt v obchodoch bol napríklad nedávno rozhodnutím Litvy označený za akt agresie a ako taký zakázaný," vysvetľuje umelec a pedagóg, ktorý momentálne vedie ateliér na katedre výtvarných umení a intermédií Technickej univerzity v rodných Košiciach.

Čo plastika, objekt či inštalácia, to množstvo podnetov a otázok. Ako napríklad aj zvukový objekt Spoločenstvo. Babylonská veža vybudovaná z nábojníc? Príbytok neznámeho druhu hmyzu? „Pohráva sa s aurou nejasného pôvodu, simuláciou nájdeného prírodného útvaru. Nesie stopy vojnovej skúsenosti a je pitoresknou alúziou utopickej architektúry,“ komentuje Radovan Čerevka a pokračuje: „Zo schránky vychádza hlas, ktorý opisuje realitu živočíšneho spoločenstva cez prizmu nazerania na mechanizmy fungujúce v rámci ľudskej spoločnosti. Vláda, moc, revolúcie, vojny i podplácanie. Je to reálny včelár, ktorý vytvára sociologickú analógiu na základe vlastnej skúsenosti.“ Odmieta myšlienku, že sa sústreďuje na reflexiu civilizačných či vojnových konfliktov a ekologických katastrof. „Ale zaujíma ma reflexia ich sprostredkovania, šírenia, zviditeľňovania a mediálneho obrazu,“ prízvukuje.

V expozícii nechýba ani Krajina trvalej slobody. Inštalácia, s ktorou v roku 2013 zvíťazil v súťaži o Cenu Oskára Čepana. „Scéna vojny s faktami i muzeálne edukačným charakterom a príťažlivou vizualitou do konceptu podzemného múzea dokonale zapadá,“ dodáva Radovan Čerevka. Jeho výstava Moc v múzeu bude vo Východoslovenskej galérii v Košiciach do 31. marca. A je z kategórie tých, ktoré si rozhodne netreba dať ujsť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Radovan Čerevka