Slovák vystavuje v Pompidouovom centre. Pomohli mu včely

„Čo sa týka pracovnej sily, svojím spôsobom som najväčší svetový umelec,“ smeje sa dizajnér a umelec Tomáš Gabzdil Libertíny, ktorý sa pri svojej tvorbe spolieha na pomoc včiel.

22.02.2019 07:00
debata
zväčšiť Jedna z voskových váz Tomáša Gabzdila Libertínyho. Foto: Studio Libertiny
Tomáš Gabzdil Libertíny Jedna z voskových váz Tomáša Gabzdila Libertínyho.

„Ekologické“ voskové diela jedného z najúspešnejších súčasných slovenských umelcov mohli obdivovať už návštevníci galérií v New Yorku, Miláne, Tokiu, Paríži či v Južnej Kórei. Rodák z Košíc, ktorý v súčasnosti pôsobí v holandskom Rotterdame, najnovšie pokoril aj brány Centra Georgea Pompidoua. Po Romanovi Ondakovi a Otovi Hudeci sa tak stal tretím Slovákom, ktorému sa podarilo vystavovať v prestížnom parížskom centre súčasného umenia.

Diela Tomáša Gabzdila Libertínyho sú od 20. februára súčasťou kolektívnej výstavy La fabrique du vivant, v rámci ktorej 50 svetových umelcov a dizajnérov skúma vzťahy medzi umením, vedou, inžinierstvom a inováciami. Projekt okrem iného sleduje interakciu medzi živými a umelými prvkami, niektoré diela expozície sa dokonca neustále vyvíjajú, prípadne sa podieľajú na procese rastu či degenerácie. Na ekologický aspekt výstavy nadväzujú aj voskové objekty slovenského umelca, ktorým predchádzala náročná práca so včelami.

Spoluprácu s týmto nesmierne prospešným hmyzom si umelec pochvaľuje. „Včelstvo je prakticky výsostne ženský kolektív, tým pádom sa s nimi spolupracuje výborne. Na mieste stojí otázka, či by včely mohli slúžiť aj ako spoločenský model organizácie práce. Akákoľvek práca so včelami je proces, ktorý si vyžaduje pokoru a odstup, schopnosť vnímať, pozorovať, a hlavne chápať špecifiká spoločenstva. Násilím sa so včelami nikam nedopracujete. Uletia vám,“ približuje Libertíny.

Aj keď v rámci tvorivej činnosti zaostril práve na včely, k prírode sa stále vracia ako k nekonečnému zdroju inšpirácie. „Vnímam ju ako veľkú knižnicu poznania. Stačí otvoriť hociktorú knihu a čítať z nej s úžasom. Najväčším predpokladom pre prácu s prírodnými procesmi je schopnosť odosobniť sa od diela. Vnímať ho ako niečo, čoho ste súčasťou, ale nie nevyhnutnou podmienkou. Možno je to predobraz toho, ako by mali vyzerať politicky angažovaní občania,“ dodáva.

Riaditeľ Slovenského inštitútu v Paríži Jakub Urik hovorí v súvislosti s Libertínyho účasťou na výstave o úspechu, ktorý sa dá prirovnať k etapovému víťazstvu Petra Sagana na Tour de France. „Bránami Centra Georgea Pompidoua prejdú ročne viac ako štyri milióny návštevníkov. V rámci moderného umenia sa týmto číslam vyrovnajú iba Tate Modern v Londýne či MoMA v New Yorku. Tomáš je skutočne v tej najlepšej spoločnosti. Počas vernisáže som sa k nemu nemohol ani dostať. Zastavovali ho ľudia z celého sveta a čo je najdôležitejšie, vedeli, kto je a z akej krajiny pochádza. Potvrdzuje sa tak, že prezentácia Slovenska prostredníctvom umenia môže byť s pomocou efektívnej kultúrnej diplomacie tým najlepším spôsobom, ako šíriť dobré meno našej krajiny,“ teší sa z úspechu slovenského umelca Urik. Výstavu môžu návštevníci vidieť do 15. apríla.

TV Pravda: Teodor Kuhn o svojom debute Ostrým nožom inšpirovanom vraždou Daniela Tupého (vysielané 14.2.2019).

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #umenie #včely #Tomáš Gabzdil Libertíny