Propagandistický plagát vyzývajúci ľud, aby vyrobil viac tankov pre boj proti nacistickému Nemecku. To bola jedna z posledných známych prác, ktoré vytvoril nedlho pred smrťou El Lisickij. Mal päťdesiatjeden rokov, keď jeden z najvýraznejších predstaviteľov ruskej avantgardy v decembri roku 1941 zomrel na následky tuberkulózy.
„Svojím štetcom vytvára umelec nový symbol. Ten symbol nemá rozpoznateľnú formu, nič nie je definitívne zavŕšené, napriek tomu už existuje – je to symbol nového sveta, ktorý buduje ľud.“ Tvrdil svetobežník, ktorý napriek Stalinovým krutým čistkám do konca života veril novej utopistickej ideológii. Bol presvedčený, že umelec musí byť sprostredkovateľom zmeny, ku ktorej má prispieť práve umenie. Až do svojho konca stál na strane revolúcie a sovietskej moci a radikalizmom umeleckej tvorby sa snažil propagovať myšlienky komunizmu.
El Lisického diela z jedinečnej zbierky, ktorej vlastníkom je Van Abbemuseum v Eindhovene, predstavuje výstava v Danubiane. Ide o prvú prezentáciu jeho grafík, kresieb, akvarelov, plagátov, knižnej tvorby či architektonických návrhov v stredoeurópskom priestore. Nechýbajú ani rekonštrukcie kľúčových diel, pripomínajúce zásadné etapy umelca, ktorý spoluzakladal a spoluutváral viacero popredných avantgardných hnutí – od suprematizmu cez nemecký Bauhaus a holanský De Stijl až po konštruktivizmus.
Ponad čas a priestor prepája projekt El Lissitzky & eR Sikora dve osobnosti, dve diela a dva myšlienkové svety. S ikonickou postavou svetoznámeho klasika avantgárd vedie pomyselný dialóg slovenský konceptualista, ktorý sa dlhodobo zaoberá aj dedičstvom ruských revolučných avantgárd. Ambíciou kurátorskej dvojice Willen Jan Renders a Katarína Bajcurová je „sprítomniť myšlienky a umelecký odkaz ruskej revolučnej avantgardy a zároveň ich podrobiť reflexii z odstupu času a nadhľadu súčasnosti“.
„Umelec, ktorý doteraz len zobrazoval videné, sa stáva tvorcom foriem pre nový svet – svet objektivity. Neznamená to ale konkurovať inžinierom,“ konštatoval El Lisickij, keď dospel k abstrakcii. Spočiatku sa snažil obrodiť židovskú kultúru ilustrovaním kníh pre deti, ktoré vychádzali v jidiš. V expozícii nechýbajú ani ukážky z tejto jeho ranej tvorby. „Umelec či tvorivý pracovník nič neobjavuje. Neexistuje nič také ako božská inšpirácia. My sa snažíme vytvoriť nový sociálny poriadok aj povýšením inštinktu na úroveň cieľavedomého objavovania,“ prízvukoval Európu križujúci maliar, architekt, dizajnér, pedagóg, architekt, typograf aj fotograf.
Ako pretavil svoje teórie do vlastnej tvorby dokazuje expozícia, ktorá prezentuje jeho suprematické maliarske diela, svetoznáme architektonické projekty Horizontálnych mrakodrapov či konštruktivistické obrazy z vrcholnej etapy jeho tvorby. Nechýbajú ani priestorové rekonštrukcie divadelných figurín, ktoré vytvoril pre operu Víťazstvo nad slnkom či monumentálny objekt z výstavy Pressa. Tvorbu El Lisického dodnes viac oceňujú v zahraničí ako v rodnom Rusku.
Výber z tvorby Rudolfa Sikoru je akousi vizuálnou a ideovou paralelou k svetu ruského avantgardistu. „Dôraz je na cykloch, ktorých vizualita je blízka, podvedome i vedome inšpirovaná výrazným znakovým repertoárom revolučných avantgárd,“ hovorí kurátorka Katarína Bajcurová. Jedna z troch línií výberu predstavuje Sikorov príbeh v umení, druhá diela, v ktorých od deväťdesiatych rokov reagoval na odkaz ruských revolučných avantgardistov.
„Tretiu líniu tvoria súčasné interpretácie a aktualizácie niektorých El Lisického diel ,tu a teraz'. Necelých sto rokov po El Lisickom poukazuje Sikora sugestívnym spôsobom na stav súčasného sveta a ľudskej civilizácie. Na to, čo sa stalo s krásnymi utopickými ideami, kam sa zrútili sny, ktorým verili ruskí revoluční tvorcovia a medzi nimi aj El Lisickij,“ pokračuje kurátorka. Diela oboch podľa jej slov spája snaha o univerzalizmus, direktný a lakonický jazyk, ktorému nechýba svojská konštruktivistická poézia, práca s fotografiou, fotomontážou, textom a objektom vystupujúcim z obrazu.
Na výstavu El Lissitzky & eR Sikora pozýva Meulensteen Art Museum Danubiana do konca júna. Je z kategórie tých, ktoré si netreba nechať ujsť.