Slovenské centrum dizajnu mení vízie na skutočnosť

Overené projekty aj experimenty. To sú strešné témy Slovenského centra dizajnu, ktoré nedávno verejnosti predstavilo svoje plány na rok 2019.

24.04.2019 14:00
crafting plastics! Foto:
Okuliare z dielne štúdia crafting plastics!, ktoré bude reprezentovať Slovensko na Vienna Biennale for Change 2019.
debata

Stručná definícia akoby už vo svojom znení rešpektuje kvalitný dizajn, ktorý sa opiera o jednoduchosť, funkčnosť či nadčasovosť, ide však o veľmi skromný popis, ktorý ani zďaleka nevystihuje množstvo aktuálnych aj pripravovaných aktivít. Okrem klasických výstav dominuje v tomto roku najmä projekt Dizajn a inovácie, ktorým sa Slovenské centrum dizajnu posúva k vedecko-výskumnej činnosti, ale aj cezhraničnej spolupráci.

Adjektívum „overený“ môže u mnohých ľudí evokovať aj menej lichotivý prívlastok – nudný. Nie je to však prípad dvoch ťažiskových výstav Slovenského centra dizajnu (SCD), ktoré je možné aktuálne vidieť v Bratislave. Jednou z nich je ambiciózny projekt, výstava 100 rokov dizajnu. Slovensko 1918 – 2018, ktorá obsadila podkrovné priestory Hurbanových kasární.

Výstava 100 rokov dizajnu je prvá expozícia...
Zbierkové predmety na výstave 100 rokov dizajnu.
+2Diela dizajnéra Tomáša Gabzdila Libertínyho...

„100 rokov dizajnu je vôbec prvá expozícia histórie a súčasnosti slovenského dizajnu a úžitkového umenia u nás. Ide o komplexnú prácu zloženú z našich zbierkových predmetov,“ zdôrazňuje vedúci Slovenského múzea dizajnu v Bratislave a zároveň vedúci kurátor projektu Maroš Schmidt. Výber zbierkových predmetov bol podľa jeho slov do veľkej miery limitovaný samotným priestorom, aj keď umne rozdeleným do viacerých „náučných“ chodníkov. Výstava trvá až do roku 2020 a podľa Schmidta by neskôr mala byť aktualizovaná o nové zbierkové predmety.

Pocta prvej výtvarnej škole

Ďalším projektom, ktorý sa teší veľkému záujmu zo strany návštevníkov, je výstava Nebáť sa moderny!, ktorá na Bratislavskom hrade vzdáva poctu Škole umeleckých remesiel v Bratislave. Prvá výtvarná škola na Slovensku si minulý rok pripomínala 90. rokov od svojho vzniku a pri koncepcii výstavy nadviazalo Slovenské múzeum dizajnu na dlhoročnú prácu historičky umenia Ivy Mojžišovej. Napriek významným menám, ktoré na škole pôsobili (Ľudovít Fulla, Mikuláš Galanda, Julie Horová a ďalší), je táto škola nielen vo svete, ale aj na Slovensku pomerne neznáma. K jej popularizácii by mala prispieť aj rozsiahla publikácia, ktorá predstaví túto významnú kapitolu slovenských dejín dizajnu.

Podľa riaditeľky SCD Márie Riškovej sa od tohto roka systematicky venujú nielen výskumu histórie dizajnu, ale aj výskumu súčasných fenoménov v oblasti dizajnu a vývoju nových prezentačných prostriedkov pre sprístupňovanie kultúrneho dedičstva. V rámci projektu Dizajn a inovácie sa už čoskoro podarí zhotoviť aj prototyp prvého slovenského kupé s 8-valcovým motorom, ktorý na svoje dokončenie čakal viac ako 50 rokov.

„Pri výskume dejín sme natrafili na informáciu, že v roku 1963 vytvoril v bratislavskej pobočke Tatry vtedajší dizajnér a karosár Ján Cina maketu auta Tatra 603X Coupe. Je to niečo medzi športovým a luxusným automobilom, teda trieda, ktorej sa dnes venujú mnohé krajiny sveta. Slovensko medzi ne mohlo patriť,“ spomína Maroš Schmidt na smutný osud projektu, ktorý nakoniec nebol realizovaný. S pomocou pôvodného autora modelu, dnes už 80-ročného Jána Cinu žijúceho v Kanade, sa SCD rozhodlo projekt dokončiť. Aktuálne sa nachádzajú v troch štvrtinách cesty a v dohľadnej dobe by už mohli naštartovať aj funkčný (a podpísaný) model.

Softvér budúcnosti

Podľa Schmidta je vývoj Tatry 603X Coupe testovacím projektom pre nový softvér, ktorý má do budúcnosti výrazne uľahčiť prácu dizajnérov. „Ide o softvér na generovanie nových tvarov na základe princípu historickej kontinuity. Aj to je úloha múzea aj centra dizajnu, nielen zhromažďovať, dokumentovať, uchovávať, ale aj vyvíjať, skúmať a dokonca vytvárať nové možnosti. Knižnica tvarov, ktorá pri softvéri vznikne, bude úzko spolupracovať aj s knižnicou materiálov,“ priblížil Schmidt, podľa ktorého sa dizajnéri vždy zaoberali otázkou, ako vymyslieť celkom nový tvar. „Nájdete produkt, premýšľate nad tým, aké by mohol mať v spoločnosti uplatnenie, z akého materiálu by mal byť, akú by mal mať farbu… Toto všetko by sa mohlo vďaka nášmu novému výskumno-vývojovému oddeleniu združiť do jedného silného prúdu. Verím, že pomôže dizajnérom v praxi a Slovensku k zviditeľneni­u,“ dodal.

Vďaka projektu Dizajn a inovácie rozvinulo Slovensko spoluprácu s mnohými renomovanými inštitúciami. Jednou z nich je aj Múzeum úžitkového umenia vo Viedni (MAK), ktoré sa témam projektu – sociálne otázky, potreba udržateľných riešení a využívania inovatívnych materiálov – bude venovať v rámci expozície MAK Desig Lab. Slávnostne ju predstaví verejnosti počas Vienna Biennale for Change 2019 a jej súčasťou budú aj práce slovenských dizajnérov z crafting plastics! studia alebo Tomáša Gabzdila Libertínyho. Crafting plastics! tvoria Miro Král a Vlasta Kubušová a za svoju prácu s rozložiteľným bioplastom získali už množstvo medzinárodných ocenení. „Ekologické“ voskové diela Tomáša Gabzdila Libertínyho zase do 15. apríla zdobili prestížne priestory parížskeho Centra Georgea Pompidoua.

Rok 2019 v SCD, to sú aj zaujímavé výstavy v galérii Satelit, 25. výročie magazínu Designum, ale aj Národná cena za dizajn, ktorá tentoraz zaostruje pozornosť na produktový dizajn. Termín podávania prihlášok je do 29. apríla.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #projekty #dizajn #experiment #Slovenské centrum dizajnu #2019