Kult originálu v digitálnom čase

Ani jedna Grand Prix, víťazná trofej Bienále ilustrácií Bratislava, nezostala za dve desaťročia doma. Všetky sa rozleteli do sveta.

29.06.2019 16:00
Boris Šima Websterovci Foto:
Boris Šima: Websterovci.
debata

A z päťdesiatky Zlatých jabĺk si za ten čas len päť odniesli z medzinárodnej súťažnej prehliadky slovenskí ilustrátori. Traja z ich majiteľov – Martina Matlovičová, Ľubomír Paľo a Peter Uchnár vstupujú do súťaže 27. ročníka prestížneho podujatia. Záujem o konfrontáciu so svetom malo tridsaťštyri autorov. Originály ich ilustrácií, ktorými dotvorili takmer štyri desiatky kníh pre deti a mládež, vystavuje bratislavská Bibiana.

„Najhoršie bolo vybrať pätnásť z nich,“ priznala vedúca sekretariátu BIB Viera Anoškinová. Nielen počet prihlásených, ale najmä vysoká kvalita sťažovala rozhodovanie jedenásťčlenného výkonného výboru. „Uvažovali sme dokonca, či nerozšírime počet súťažiach až na dvadsať, keďže sme usporiadateľská krajina. Napokon sme sa ale rozhodli, že ostaneme pri počte pätnásť, čo je horná hranica pre každú zúčastnenú krajinu,“ pridala generálna komisárka BIB-u Zuzana Jarošová.

K menám známym z predchádzajúcich ročníkov pribudli tentoraz viacerí mladí autori. Porotu oslovili ilustrácie Hedvigy Gutierrez ku knihe Baba Jaga. Nedávno už poslucháčke ateliéru knižnej ilustrácie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave vyniesli Cenu Slovenskej národnej knižnice za študentskú prácu. Ale aj klasická realistická maľba posunutá ilustráciou do magickej polohy starých legiend, ktorou Juraj Vitek obohatil Rozprávky mesačného kameňa.

Kto z nominovaných slovenských výtvarníkov, ktorých ilustrácie vystavuje Bibiana do 27. júla, napokon zasiahne do súboja o víťazné trofeje, vyhlási jedenásťčlenná medzinárodná porota Bienále ilustrácií Bratislava až na jeseň. Presnejšie 25. októbra, keď 27. ročník medzinárodnej súťažnej prehliadky originálov knižných ilustrácií odštartuje svoj bohatý program. Konkurencia bude veľká. Zatiaľ prihlásilo svojich reprezentantov 49 krajín z piatich kontinentov. A renomovaní odborníci budú vyberať laureáta Grand Prix aj nových majiteľov piatich Zlatých jabĺk takmer z 27 stoviek prác.

V celom svete sa neustále rozrastá počet ilustrátorov, ktorí „kreslia“ pomocou počítačov. Napokon, aj vo voľnom umení patrí práca s nimi k trendom súčasnosti. „Ale keď niekto nevie kresliť, computer mu nepomôže,“ zdôraznila Zuzana Jarošová. Porota preto vždy veľmi presne rozlišuje, čo je iba manipulácia a čo kreatívna práca s digitálnou technikou. Vynára sa teda otázka, čo je vlastne originál umeleckého diela a čo len „výstup“ z počítača. O kulte originálu ilustrácie vo svete digitálnej techniky budú koncom októbra uvažovať odborníci aj výtvarníci na dvojdňovom medzinárodnom sympóziu BIB. A mapovať sa bude aj cesta, ako sa menili podoby ilustrácie za pol storočia.

„Po päťdesiatich dvoch rokoch existencie vstupuje Bienále ilustrácií Bratislava svojím 27. ročníkom do novej kapitoly. Nielen súťažná prehliadka, ale aj ďalšie sprievodné výstavy dostanú reprezentačné priestory na Bratislavskom hrade. Konečne,“ oznámila generálna komisárka. Aj z hľadiska riešenia inštalácie takmer troch tisícok ilustrácií ide podľa nej o ideálny areál, ktorý navyše priťahuje aj davy turistov. A vidí v tom aj kus metafory. V „zlatom jabĺčku“ je totiž ukrytý symbol Bratislavského hra­du.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #galéria #umenie #ilustrácie #knihy #Bibiana