Raz neobyčajné inštalácie, chvíľami pripomínajú tradičnú maľbu na sklo, inokedy zas akoby odkazovali na svet úžitkového umenia. Najrozmanitejšie možnosti experimentovania so sklom predstavuje výstava New Glass Folder v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne. Jedenásť umelcov zväčša mladšej generácie spája snaha o experiment. „Kreativita znamená, že začnete narúšať, miešať alebo spochybňovať pravidlá,“ hovorí renomovaný sklársky výtvarník a kurátor výstavy Palo Macho.
Na konári, z ktorého dávno opadali listy, sedí vták. Na hlave má čudesnú korunku. Na prvý pohľad si sotva všimnete, že práve vyprázdňuje obsah svojich čriev. Pod názvom Tekuté šťastie vystavuje Pavlína Chrenková časť z cyklu obrazov na skle. Venuje sa síce hlavne maľbe, ale keďže sa strednej škole sa vyučila ako maliarka na sklo, občas si odskočí aj do tejto sféry. V nórskom Bergene žijúca a tvoriaca Patrícia Šichmanová zapúšťa farby do objektov z drviny skla, aby v nich reflektovala prírodu aj premeny počasia.
Pavol Barkóci pracuje s optickým sklom. „Do fúkaných tvarov ako transfúziou kvapká glycerín, ktorý má ten istý index lomu ako sklo. Svojimi objektmi vytvára maľby po stenách,“ približuje v rozprávaní pre Pravdu kurátor výstavy. Objekty Dávida Kurinca neutaja, že ich autor absolvoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave katedru úžitkového umenia. Odkazujú na svet nevšedne formovaných a farbou dotvorených váz či mís. V Prahe žijúca kórejská výtvarníčka Song Mi Kim začala pracovať s perokresbou na skle. Často používa motív sliepky. V jej vlasti, v ktorej absolvovala štúdiá v Soule, sa toto slovo používa vo výrazne pejoratívnom význame. Preto je naň veľmi citlivá.
„Zo svojich vlastných skúseností viem, na koľko vecí som prišiel vďaka tomu, že robím to, čo ma žiadna škola nemohla naučiť. Bol som pripravený ako maliar skla pre priemysel, ale to mi nepripadalo kreatívne. Mám rád autorské výpovede ľudí,“ vysvetľuje uznávaný sklársky výtvarník a pedagóg Palo Macho. Aj preto na výstavách nielen doma, ale častejšie aj v zahraničí, zdôrazňuje jedinečnosť autorského skla. „Podstatné je gesto ruky a autorská výpoveď, ktorá neposúva sklo do oblasti priemyselnej výroby. Dôležité je, aby svoje diela vytvárali autori sami,“ vysvetľuje.
Roky bol na scéne umeleckého skla solitérom. „Bol som sám, ale keď je tu desať ďalších výtvarníkov, zrazu vidieť rozdiely. Aj možnosti, čo všetko je možné v tejto oblasti vytvoriť,“ dodáva. Výstava, na ktorej pre konfrontáciu predstavuje aj vlastné diela, bude v dolnokubínskej Oravskej galérii do 1. septembra.