Keď si maliar a zberateľ padnú do nôty

, 12.10.2019 12:00

Vystavoval v rešpektovaných galériách po celom svete, ale jeho poslednú výstavu na Slovensku predčasne ukončili. Po vyše roku a pol si milovníci umenia môžu obrazy Jiřího Načeradského pozrieť znova.

Maliar a zberateľ: Jiří Načeradský a Ivan...
Maliar a zberateľ: Jiří Načeradský a Ivan Melicherčík na vernisáži výstavy NAČERADSKÝ v Považskej galérii v Žiline v roku 2013. Fotografia je na titulnej strane katalógu k aktuálnej výstave v olomouckej Galérii Mona Lisa. Autor: Vladimír Benko

Niekoľkým puritánom prekážali zobrazené nahé telá, a tak dali jeho obrazy zvesiť. Cenzúra diel slávneho českého maliara Jiřího Načeradského v Piešťanoch v januári 2018 vyvolala pohoršenie. O medzinárodnej blamáži Pravda vtedy informovala ako prvá a podpora výstave od našich čitateliek a čitateľov bola nevídaná. Po vyše roku a pol si milovníci umenia môžu obrazy Jiřího Načeradského pozrieť znova. Tentoraz však o 150 kilometrov ďalej na západ – v Olomouci. Výstava má názov Malíř & Sběratel.

Teraz, ako aj vtedy, predstavuje výber z kolekcie uznávaného slovenského zberateľa umenia Ivana Melicherčíka. Výstava je komornejšia, ale slávnostnejšia. „Pripravili sme ju k nedožitým 80. narodeninám Jiřího Načeradského a 75. narodeninám jeho úhlavného zberateľa Ivana Melicherčíka,“ hovorí šéf Galérie Mona Lisa Libor Gronský. Jedným dychom dodáva, že ide o poctu obdivuhodnej zbierke a zároveň je ohliadnutím sa za dielom význačnej osobnosti českej výtvarnej scény druhej polovice 20. storočia.

Je symbolické, že sa výstava koná práve tu. V tejto galérii sa totiž maliar a zberateľ stretli naposledy. Bolo to v januári 2014, a o krátky čas J. Načeradský nečakane zomrel. Hlavy, ženy, milenci, postavy… Dovedna ani nie dve desiatky exponátov. Dominuje im známy olej Červená noc (2009) a dve kultové Ušatky (1988, 1992). Kolekciu dopĺňajú menšie kresby z rokov 1962 až 2010. Čo majú spoločné? Dynamickú a suverénnu líniu, hravú kompozíciu, nadsázku, provokáciu. A ešte: vášeň, lásku, poctu. Medzi obrazmi na stenách galérie priam cítiť, že výstava je esenciou vzťahu maliar – zberateľ. Je to úprimný, citlivý výber.

Ušatka II, 1988,
		olej na preglejke, 182 x 122 cm.
Žena, 1963, tuš a
		tempera na papieri, 44 x 32 cm.
+1Hlava I., 1963, tuš a
		akvarel na papieri, 42
		x...

„Prvý obraz od Jiřího Načeradského – Spirála – sa v mojej zbierke objavil v roku 1992, ale tvorbu tohto autora som s obdivom a rešpektom sledoval už dávno predtým,“ spomína I. Melicherčík. „Muselo, bohužiaľ, ubehnúť dlhých dvadsať rokov, aby som sa s ním aj osobne stretol. Bolo to v roku 2012, a to už som bol majiteľom troch desiatok obrazov podpísaných týmto maliarom. Ich počet sa potom rýchlo navŕšil až na 120.“

Zberateľ so štipkou zveličenia tvrdí, že je to kolekcia, ktorej rozsah spochybňuje fakt, že sa s Jiřím Načeradským poznal osobne iba dva roky. Lenže ten krátky čas využili naozaj intenzívne. Zberateľ spomína, že osobné stretnutia a následné priateľstvo s charizmatickým, veľkorysým, priamym mužom a maliarom európskeho významu považuje za osobitne šťastnú – žiaľ, iba krátku – kapitolu svojho života. „Vari so žiadnym maliarom som sa počas 45 rokov trvajúcej zberateľskej anabázy natoľko nestotožnil s tvorbou, štýlom, naturelom i nazeraním na svet, ako práve s touto legendou českej výtvarnej kultúry. Maľba bola jeho životom a drogou súčasne.“

Dôkazom toho, ako si I. Melicherčík skutočne váži a obdivuje tvorbu J. Načeradského, je nielen jedinečná zbierka, ale aj jeho ďalšie aktivity. Zbierku predstavil na ôsmich výstavách, v troch knihách, niekoľkých katalógoch, o J. Načeradskom tiež napísal rad článkov. Z výstavy možno rýchlo vybadať, že Melicherčík a Načeradský spolu ladili. Kurátor Libor Gronský z tohto súznenia pripravil malú, ale o to úprimnejšiu spomienku na majstra, na ktorého nehodno zabudnúť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#výstava #Jiří Načeradský
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku