Vidí zdanlivo nereálne obrazy

Do tmy svietia zvedavé oči a fúziky. V preskoku zachytené ladné telo čiernej šelmy. Striehnuce či lenivo sa prevaľujúce čierne zviera na bielej podlahe. Mačky, ktoré odchytil fotoaparátom, vyzerajú ako predátori, sú to však domáci miláčikovia. "Okrem jednej výnimky. Pumy, ktorú som odfotografoval pred rokmi v pražskej zoo," hovorí Peter Župník.

07.12.2019 10:00
PRELET Foto:
Prelet, 1985/1991
debata

„Bola za sklom, takže som mal problémy s odrazenými svetlami. Ľudia roztiahli kabáty, aby mi vykryli odraz neónov. V tom momente si puma povedala – čo je to tu za bláznov. Vstala, ladne odišla a v tom okamžiku som ju cvakol,“ pokračuje popredný slovenský fotograf.

Obrazový básnik nevšednej invencie, ktorý dlhé roky pendluje na trase Paríž, Praha, Levoča, vystavuje fotografie zvierat pod názvom Anima v dolnokubínskej Oravskej galérii.

Na prvý pohľad banality dokáže premeniť na krehké metafory o vzťahoch, dravosti aj erotike. Zrak i fantáziu prenáša do sveta mágie a tajomstiev, ktoré objavuje všade okolo seba. V lastúre objaví monštrum, v škvrne na pokrčenom papieri koníka, v pohári nakladaných uhoriek aj veľrybu, v skalách lesa vo Fontainebleau zabudnutého slona, v kamennej soche jednorožca, v čipkovanej záclone lovestory, v opadanej omietke ťavu, v búrkami poškodenom pahýle stromu strážcu… „Namiešal som koktail z novších vecí, ale aj starých, ktoré som robil ešte v osemdesiatych rokoch počas štúdií na FAMU,“ pokračuje v rozprávaní pre Pravdu.

zväčšiť Magický les, 2006/2018 Foto: Peter Župník
MAGICKY LES Magický les, 2006/2018

Svet zvierat ho neprestáva fascinovať. Niekedy vraj má pocit, že im dokonca rozumie. „Priblížim sa ako šelma a zachytím moment z ich života,“ hovorí. Ale situácie a okamihy zo života zvierat dokáže objaviť aj na múre s opadanou omietkou, v uschnutej halúzke s plodmi či obyčajných kameňoch.

Vymýšľa zdanlivo nereálne obrazy, neustále však hľadá možnosti, ako ich dostať do fotografie. Raz zmení obsah obrazu, inokedy sa pohrá s neho nuansami, ktoré však nemenia obsah, len jeho vizuálnu podobu. Do negatívu alebo digitálnej fotografie zasahuje jemnými domaľbami, aby dotvoril predstavu, ktorú mal už vo chvíli, keď stlačil spúšť. Medzi okamihom, keď stlačí spúšť a chvíľou, keď dotvorí dotvorí konečnú vizuálnu podobu fotografie vlastným zásahom, uplynie zväčša veľmi dlhý čas.

„Technikami fotografovania, neostrosťou snímok, zdôraznením vybraných detailov a osobitými domaľbami sa na jeho fotografiách objavujú reálne aj virtuálne živé aj neživé tvory, raz symboly citového vzťahu, radosti, starostlivosti a nehy, inokedy ako metafory temna, tmy a neurčitých obáv a neistoty,“ charakterizuje Župníkovu tvorbu kurátorka výstavy Elena Porubänová. „Vznik domaľby je veľmi spontánna záležitosť,“ dopĺňa sám autor.

„Možno mám dar, že vidím zaujímavé až neskutočné veci. V mojom prípade však neplatí, že umelec musí trpieť, aby tvoril. Keď trpím, tak ani nezoberiem aparát do ruky. Nemôžem, lebo nevidím, nevnímam,“ pripomína Peter Župník. Zároveň priznáva, že neprestáva rozmýšľať o fotografii, ktorú nemôže urobiť. „A preto hľadám ďalej,“ dodáva umelec európskeho formátu. Kolekciou fotografií pod názvom Anima, ktorá bude v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne do 12. januára, ponúka návštevníkom možnosť vstúpiť do sveta magických predstáv a fantázie, ktorá objaví zázraky aj v každodennosti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #fotografia #Oravská galéria #Peter Župník