Odkrýva rub a líc pekla i neba

Madona s dieťaťom verzus remeselníčka s rebríkom cez plece, vedrom farby a maliarskou štetkou k ruke rajtujúca na drevenom koni.

05.02.2020 09:00 , aktualizované: 21.02.2020 13:00
debata
Video

Náboženský symbol a symbol materstva v jednom kontra výraz sebavedomej ženskej emancipácie. Protiklady aj rozdielne maliarske štýly vedú dialóg v jedinom obraze Pastu Onera. Solitéra na českej umeleckej scéne, ktorý vystavuje svoju najnovšiu tvorbu v Danubiane. Rozsiahlu kolekciu malieb, doplnenú tromi plastikami nazval Brotherhood of eternal love.

Pasta Oner vystavuje pod názvom Brotherhood of... Foto: MARTIN POLÁK, DANUBIANA
Pasta Oner Pasta Oner vystavuje pod názvom Brotherhood of eternal love svoju najnovšiu tvorbu v Danubiane.

„Nemám nič spoločné s drogovou scénou či s gangom. Ale názov bratstvo večnej lásky sa mi veľmi páčil, tak som si ho ukradol pre seba,“ vysvetlil v rozhovore pre Pravdu, prečo výstavu zaštítil názvom kalifornskej organizácie združujúcej v 60. a 70. rokoch užívateľov a distribútorov narkotík. „Pripadal mi výstižný vzhľadom na moju súčasnú prácu, pretože veľmi často pracujem s témami muža, ženy, páru a rôznych ľúbostných scén. Láska je niť, ktorá sa vlní celou mojou tvorbou,“ pokračoval.

Mal trinásť, keď začínal ako grafiťák, a nehanbí sa za to. Prvú stenu pomaľoval pred dvadsiatimi piatimi rokmi. Keď však prišiel okamih rozhodnutia, ktorou cestou sa vybrať ďalej, graffiti opustil. Aj keď na tie časy spomína ako na najkrajšie a najšťastnejšie obdobie svojho života. Vidno, že vyrastal na animákoch o Tomovi a Jerrym. Dodnes ho inšpiruje svet komiksov, reklamy, pop-artová scéna, ale tiež sakrálna estetika barokových majstrov i každodennosť. Rád ironizuje, ale nepovažuje sa za provokatéra. Prednosť dáva sarkazmu, ktorým reaguje na to, čo sa deje v spoločnosti. Nastavuje jej zrkadlo. Podľa neho sme spoločnosť my, nie sú žiadni oni. „Vo svojich dielach chcem ukazovať, že sme to my všetci, kto má cisárove nové šaty, chodíme po svete nahí a tvárime sa, že nie, a všetko je inak. Ale ako sa správame k rodine a priateľom, keď máme moc a peniaze, ako sa správame v spoločnosti, čo vytvárame, čím pomáhame a čomu škodíme – to všetko je v nás. Každý nesie v sebe nejakú stopu, a bolo by dobre, kedy sme na to nezabúdali, naopak, neustále o tom premýšľali,“ spomenul Pasta Oner.

Svojimi dielami odkrýva rub a líce pekla i neba v nás samých. Prelína sa v nich dobro so zlom, banalita s vážnosťou. Témy, ktoré fascinovali kedysi – ako svet bohatstva, sexu, viery, slávy, luxusných značiek, hollywoodskych hviezd a konzumu – konfrontuje s narastajúcou dynamikou prenosu informácií a klipovou estetikou. Motívy, s ktorými pracuje, nesmierne rád parafrázuje. Vytvoril si osobitý a veľmi slobodný umelecký prejav, v ktorom dokáže spájať aj podnety, ktoré zdanlivo zlúčiť nemožno.

Pasta Oner vystavuje pod názvom Brotherhood of... Foto: MARTIN POLÁK, DANUBIANA
Pasta Oner Pasta Oner vystavuje pod názvom Brotherhood of eternal love svoju najnovšiu tvorbu v Danubiane.

„Moje umenie je normálny obchodný artikel,“ prezradil. V Prahe má veľký ateliér, v ktorom zamestnáva deväť asistentov, takže svojím umením sa musí uživiť nielen on sám. „Tretina obrazov vystavených v Danubiane bola predaná už pred vernisážou,“ spomenul akoby len mimochodom. Považuje sa za optimistu a bojovníka proti hlúposti.

Na konte má takmer pol stovky kolektívnych výstav aj deväť sólových projektov. Na výstave EXPO 2010 v Šanghaji vytvoril pre český pavilón Candy Shop, počas londýnskej olympiády vytvoril pre České centrum maľbu na stenu a zapojil sa aj do komunitného projektu s tajomšími umelcami. Ako prišiel občianskym menom Zdeněk Řanda k umeleckej značke Pasta Oner? „Pasta je moje graffiti meno. Oner je niečo ako copyright mena. Kedysi si writeri dávali za meno ,one', aby potvrdili jedinečnosť svojej značky,“ prezradil. Výstava Pastu Onera v Danubiane potrvá do 29. marca.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Danubiana #Pasta Oner