Názor: Výberové konanie na riaditeľa galérie alebo rozkázať vetru

Nedávno prebehlo výberové konanie na riaditeľa Galérie mesta Bratislavy, jednej z najstarších kultúrnych inštitúcií v hlavnom meste. Má dlhú tradíciu, cenné umelecké zbierky od stredoveku po súčasnosť a reštaurátorské ateliéry. Sídli v dvoch historických palácoch – Mirbachovom paláci a Pálffyho paláci.

24.03.2020 09:00
debata
Matej Krén: Semiolift Foto: Peter Homola
Matej Krén Semiolitf Matej Krén: Semiolift

Kompetentní uchádzači?

Galéria spadá pod správu mesta, ktoré pri tomto výberovom konaní zostavilo komisiu. Komisia vo mne vyvolala viaceré otázky. Boli v nej skúsené osobnosti z oblasti kultúry a umenia, niekto z galerijnej praxe alebo z výtvarnej teórie? Bol v nej zástupca staršej generácie, kto prešiel minulým režimom s nepokrivenou chrbticou? No, nebol.

Zastrešenie odbornosťou zabezpečovali Dušan Buran – historik umenia zo SNG a Marek Pokorný – historik umenia, bývalý riaditeľ Moravskej galérie v Brne a terajší riaditeľ centra súčasného umenia PLATO Ostrava. Ďalší členovia komisie boli Anna Hudáková – odborníčka na ľudské zdroje, Zuzana Ivašková – humánna geografka z tímu Vallo a Matej Vagač – aktivista z tímu Vallo.

Zloženie komisie, viaceré otázky, ktoré uchádzači dostali, ako aj samotný výsledok konania, ma pobúrili. Je dôležité mať správnych ľudí na správnom mieste, ale v tomto prípade to tak nebolo. V Bratislave sa bezpochyby dajú nájsť viacerí, ktorým rovnako záleží na budúcnosti Galérie mesta Bratislavy, ako na jej histórii a tradícii. Takí mi v komisii chýbali.

Matej Krén: Pasáž Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Matej Kren Pasaz Matej Krén: Pasáž

Ide vôbec o galériu?

Na konkurze nepadali otázky o vzťahu k umeniu alebo k histórii mesta, ale otázky typu „Ako si predstavujete spoluprácu so Zoologickou záhradou?“, „Čo si predstavujete pod kódexom feministickej inštitúcie?“, či „Predstavujete si uvoľnenú dramaturgiu takým spôsobom, že by sa v nej aj cvičila joga?“. Vyznievalo to nie práve inteligentne. Mne to priam vyrazilo dych, a to som už zažil všeličo.

Víťazka výberového konania Katarína Trnovská podľa zverejnenej charakteristiky v Denníku N doteraz pôsobila v Design Factory, Kunsthalle, spoluorganizovala klubové večery PechaKucha a v súčasnosti vedie občianske združenie just plug_in, ktoré propaguje súčasný dizajn, umenie a architektúru. Možno je to pôsobivé, ale pre niečo iné. Tu to bolo podľa mňa mimo.

Ako druhá bola vyhodnotená Zuzana Jakalová s odporúčaním primátorovi, aby podporil „ich spoluprácu v prospech ďalšieho rozvoja Galérie mesta Bratislavy“. Táto uchádzačka má uvedené v životopise, že „skúma okrem iného témy spojené so zdravotnou starostlivosťou, emocionálnou prácou, telesnou normativitou či toxicitou v širších politických, spoločenských a ekonomických kontextoch“. Ako by tieto svoje skúsenosti aplikovala na túto galériu, mi nie je jasné.

Vedenie by malo byť kompetentné

Pokiaľ viem, ani jedna z nich nespĺňala podmienku päťročnej riadiacej praxe. Ako vo svojom komentári na artalk.cz napísal Damas Gruska, prekvapilo ho, že odborná komisia sa pozoruhodne vzácne zhodla nielen na doporučení kandidátky, ale aj na poradí ostatných uchádzačov/iek (celkovo bolo 24 883 200 00­0 možností výsledkov poradia a pri umiestnení viacerých na tom istom mieste by ich bolo ešte oveľa viac).

Uniká mi súvislosť oboch úspešných uchádzačiek práve s takou inštitúciou, akou je Galéria mesta Bratislavy. Konkurz posväcovali dvaja profesionáli. Otázky, odpovede a bodovanie sú verejne dostupné. To vytvára zdanie legitimity, ale len do chvíle, kým si ich neprečítate. Ja som si ich prečítal a zdá sa mi to, ako keby bol výsledok vopred jasný. Ak súčasné vedenie mesta chce mať vo všetkých svojich inštitúciách „svojich ľudí“, malo by ich tam „transparentne“ dosadiť a vykašlať sa na zdanlivo „transparentné“ výberové konania a rafinované manipulácie.

Dažďu a vetru sme už raz poručili

Ako staršiemu človeku mi to pripomína časy, keď mladí a horliví komunisti po prevrate v roku 1948 všetko skritizovali, mnohých ľudí odkopli a nemohli sa dočkať chvíle, keď sa posadia do pozlátených barokových kresiel. Lebo nič, čo bolo predtým, im nebolo dobré. Stačí si pozrieť akciu Mládež vede Brno, nápad krajského tajomníka Otta Šlinga. Ale to bolo len na tri dni, nové smerovanie galérie je tu zjavne na dlhšie. A otázkou zostáva, či práve smerovanie tejto viackrát ocenenej inštitúcie s pozoruhodnou zberateľskou a výstavnou činnosťou, bolo vôbec treba takto radikálne meniť.

Takýto spôsob správy verejných vecí je v rozpore s programovým vyhlásením primátora a mestských poslancov o transparentnom vydávaní rozhodnutí.

"V Bratislave sa bezpochyby dajú nájsť viacerí profesionáli, ktorým rovnako záleží na budúcnosti Galérie mesta Bratislavy, ako na jej histórii a tradícii. Takí mi v komisii v konaní na riaditeľa GMB chýbali.

Uvedený text vyjadruje názor autora, nemusí sa zhodovať so stanoviskom redakcie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Galéria mesta Bratislavy #GMB