Dve desiatky fotografií rozvešaných medzi košatými stromami rozprávajú o osamelosti, na ktorú boli odkázaní obyvatelia slovenského i českého hlavného mesta. Momenty z nedávnych čias, keď razantné obmedzenia z hrôzy šíriaceho sa nového koronavírusu vyľudnili ulice a zákutia našich miest.
"Mestá sú odrazom našej doby. Sú živým organizmom, ktorý pulzuje životmi ľudí, ktorí v ňom žijú, alebo len na čas pobývajú,“ hovorí text uvádzajúci kolekciu veľkorozmerných dokumentárnych snímok Petra Korčeka a Karola Cudlína. Štyridsaťročný slovenský fotoreportér vidí "mestá v čase COVID-19“ inak, ako jeho o takmer dve desaťročia starší český kolega fotograf – dokumentarista. Ich snímky hovoria o mimoriadnej situácii, ktorá v našich zemepisných šírkach nemá obdobu. A o jej dosahu na každodennú realitu zahltenú neobmedzeným ruchom.
Prvého zaujíma krajina a architektúra bez jedinej živej duše. Statickejšie zábery zaznamenáva na farbu. Ukazuje prázdne parkovisko pred výstaviskom Incheba, aby nenápadne pripomenul, akú veľkú pozornosť autám v bežnom živote venujeme. Ľudoprázdne balkóny anonymného paneláka. Mĺkve vyľudnené "korzo“, opustená Hlavná stanica, nákupné centrum zvyčajne pulzujúce ponevierajúcimi sa davmi bez akejkoľvek stopy ľudskej prítomnosti – akrobatka na lane udržiavajúca rovnováhu dáždnikom je totiž z bronzu. "Fotografovanie pre mňa nie je len profesiou, ale aj celoživotnou vášňou,“ priznáva Peter Korček. Fotograf, ktorého v prvom rade zaujíma vzťah človeka a "jeho“ mesta.
"Pre mňa je dôležité, aby mi fotografovaná téma alebo prostredie boli ľudsky blízke. Nehľadám biedu ani odpudivosť, ale tradičné medziľudské vzťahy,“ hovorí český fotograf Karel Cudlín. Výpravy s fotoaparátom považuje za najdôležitejšiu šancu, ako vidieť a zažiť veci, ktoré by bez objektívu neobjavil. Zdôrazňuje, že pri tom stretáva zaujímavých ľudí a nachádza zaujímavé miesta.
Nevšedné situácie a výnimočných ľudí objavil na potulkách vyprázdnenou Prahou. V úzkej uličke na chodníku rozloženého bezdomovca, ktorého bez povšimnutia míňa mladík s rúškom na tvári. Osamelá postava ťahajúca kufor po dlaždiciach prázdnej cesty. Milenci nad mestom, ktorým ani rúška zahaľujúce ústa nebránia v dôverných prejavoch citov. Cudlínove fotografie sú čiernobiele. Farebný dokument je podľa neho náročná disciplína, ktorá si vyžaduje iný prístup a musí prinášať nové významy.
"Sú dva druhy živej fotografie. V jednom prípade sa pozeráme na fotku ako na obraz a až potom sa zaujímame o to, aká udalosť je na nej. Druhý spôsob práce toto poradie priorít prevracia. Svojou tvorbou sa snažím sledovať prvý prístup,“ vysvetľuje autor, ktorý sa roky venuje dokumentárnej fotografii. Bol jedným z osobných fotografov Václava Havla, ako fotoreportér spolupracuje s periodikami Respekt a Revolver revue.
Výstava Mestá bez nás prichádza za divákmi v čase, keď sa do ešte nedávna osirelých priestorov znova vracia život. A ľudia. S nápadom zorganizovať projekt, hovoriaci o tom, čo zasiahlo v poslednom čase aj naše krajiny, prišlo České centrum v Bratislave. Aby sa exteriérová výstava vôbec mohla konať, bolo potrebné získať zvláštne povolenie od hygienikov. A preventívne sa minulú stredu nekonala ani vernisáž.
Veľkorozmerné fotografie, pripomínajúce nedávnu realitu, ktorá možno ustúpila len načas, budú na Hviezdoslavovom námestí vystavené do 10. júna. Organizátori uvažujú aj o tom, že by podobný projekt uviedli aj v ďalších mestách, v ktorých České centrá pôsobia.