Súkromné múzeá trápi kríza. Predajú umelecké diela?

Mohli by umelecké diela zachrániť pracovné miesta? Boj s koronakrízou priviedol viaceré múzeá na Západe k dileme, či by zlú finančnú situáciu nemali vyriešiť dražbou svojich najlepších exponátov. Získali by tak prostriedky na to, aby vyrovnali straty a nemuseli prepustiť desiatky zamestnancov.

06.10.2020 07:00
Reliéf A. Rodina Brána pekla Foto:
Reliéf francúzskeho sochára A. Rodina Brána pekla v jeho múzeu v Paríži.
debata

Príkladom je Kráľovská akadémia umení v Londýne (RA), jedna z najprestížnejších umeleckých inštitúcií vo svete, ktorú však nefinancuje štát ani britský kráľovský dvor.

Keďže väčšinu zdrojov čerpá z výstav, pandémia koronavírusu veľmi otriasla jej príjmami. Ako nedávno informoval britský denník The Guardian, v akadémii uvažujú, že by mohli obetovať mramorovú sochu známu ako Taddei Tondo.

Toto majstrovské dielo Michelangela Buonarrotiho má už 515 rokov a patrí k najväčším pokladom londýnskeho múzea. Zároveň je aj jedinou sochou tohto talianskeho umelca vo Veľkej Británii. Jeho presná hodnota nie je známa, ale v roku 2017 ju odborníci odhadli na viac ako 110 miliónov eur.

„O predaji Tonda sme už hovorili. Je to také cenné, že by to mohlo zachrániť pracovné miesta a dostať RA z finančnej tiesne,“ prezradil pre britské noviny Observer utajený zdroj z Kráľovskej akadémie.

Tá funguje ako nezávislá organizácia, ktorá svoju prevádzku financuje z predaja vstupeniek, členských poplatkov, zo sponzorstva a z darov. Finančné problémy však spôsobili, že ročné náklady musí znížiť o osem miliónov libier, čo znamená, že by o prácu mohla prísť takmer polovica zamestnancov – asi 150 ľudí.

Podľa denníka The Guardian sa teraz akademici ohrozenej inštitúcie sporia, čo ďalej. Zatiaľ čo niektorí s predajom Michelangelovho reliéfu súhlasia, vedenie to odmieta. Hovorkyňa akadémie napokon vyhlásila, že sa nechystajú predať čokoľvek zo svojej zbierky, lebo majú povinnosť zachovať ju pre ďalšie generácie.

Podobné problémy trápia i ďalšie múzeá v západnej Európe či v Amerike. Rodinovo múzeum v Paríži napríklad už v júli oznámilo, že sa plánuje rozlúčiť s niektorými exponátmi, pretože mu návštevnosť v dôsledku koronakrízy klesla až o 70 percent. Oproti minulým rokom prišla napríklad iba tretina z pol milióna zahraničných návštevníkov.

Ako uviedla nemecko-francúzska televízia Arte, múzeum sa to pokúsi riešiť predajom bronzových replík vystavovaných sôch, čím si zlepšovalo rozpočet už v minulosti. Teraz tak ponúka odliatok monumentálneho diela Augusta Rodina Brána pekla, ktorý by mala odkúpiť Galéria Gagosian v New Yorku.

Aj v USA už koronakríza prinútila kultúrne stánky vzdať sa niektorých exponátov. Newyorské múzeum v Brooklyne napríklad tento mesiac dodá na dražbu až dvanásť umeleckých diel – medzi nimi obrazy nemeckého renesančného maliara Lucasa Cranacha či francúzskeho predstaviteľa realizmu Gustava Courbeta.

Je správne, aby múzeá takto riešili finančné problémy? V krajinách, ako je Slovensko, Česko, no napríklad i Nemecko, je taká otázka zbytočná, pretože múzejné zbierky a galérie spravuje väčšinou štát alebo samospráva. V niektorých štátoch sú to však súkromné inštitúcie, a tie nemajú nárok na štátnu podporu.

Na to doplatilo i spomínané Rodinovo múzeum v Paríži. Francúzsky prezident Emmanuel Macron totiž na pomoc pre múzeá, galérie, pamätníky či katedrály vyčlenil 614 miliónov eur. Z tejto sumy sa ujde aj Louvru, zámku vo Versailles či parížskemu Múzeu d'Orsay, ktorým tiež ubudlo 40 až 80 percent návštevníkov. Rodinovo múzeum je však súkromné, preto zostalo odkázané samo na seba.

debata chyba
Viac na túto tému: #sochy #galéria #múzeum #umenie #Auguste Rodin #Michelangelo #koronakríza