Mladé fotografky a dizajnérky z VŠVU: Aj päť a pol umelkyne vie obohatiť svet

Na pôde Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave vzniklo vlani občianske združenie Päť a pól. Jeho členkami sú mladé fotografky a dizajnérky Oleksandra Bakushina, Eva Takácsová, Lucia Gamanová, Paula Malinowska a Kvet Nguyen. V rozhovore pre Pravdu prezradili, čo je ich cieľom a čo ich spája s vlkom dravým.

13.01.2021 11:00
PATAPOL clenky 3 Foto:
Umelkyne zo združenia Päť a pól: Oleksandra Bakushina, Eva Takácsová, Lucia Gamanová, Paula Malinowska a Kvet Nguyen.
debata (4)

Ako ste sa dali dokopy? Kde ste sa spoznali?

Spolupracovali sme na projektoch, ktoré vznikali na VŠVU, kde sme všetky v rovnakom čase študovali. Spojil nás náš projekt Diár VŠVU, ktorý vznikol v roku 2017 ako platforma pre prezentáciu prác študentiek a študentov VŠVU.

Po troch rokoch spolupráce sme si uvedomili, že nás kolaboratívny charakter baví. Rozhodli sme sa preto založiť občianske združenie, aby sme zviditeľnili tvorbu nastupujúcej generácie umelkýň a umelcov.

Súčasné študentky a študenti často nemajú veľa príležitostí ukázať svoje projekty mimo akademickej pôdy. Jedinou príležitosťou je veľakrát výlučne letný a zimný prieskum na VŠVU, ktorý je však momentálne kvôli pandémii v nedohľadne.

Je vás len päť, tak prečo ste si vybrali meno Päť a pól?

Názov je v prvom rade slovná hračka, ktorá vznikla spontánne: v čase zakladania občianskeho združenia nás bolo presne päť a pol, pretože Oleksandra bola tehotná. Páčilo sa nám tiež, ako hravo ten názov znel.

Desatinné číslo v ňom symbolizuje aj pocit neúplnosti slovenskej umeleckej scény, ktorú ako mladá začínajúca umelkyňa vníma každá z nás. Nedostatok možností prezentácie mladého umenia na Slovensku je hlavnou motiváciou vzniku nášho kolektívu. Naše OZ je snahou vyplniť toto prázdne miesto, keďže nastupujúcu generáciu umelkýň a umelcov tvoríme aj my.

Minimálne tri mená vašich členiek znejú cudzokrajne…

Oleksandra je pôvodom z Ukrajiny, Paula má polovicu rodiny v Poľsku a Kvet je dcéra vietnamských migrantov. Medzi nami však túto otázku nebolo potrebné riešiť, keďže všetky žijeme na Slovensku a máme spoločné umelecké pozadie, ktoré nás spája.

Oleksandra je pôvodom z Ukrajiny, Paula má polovicu rodiny v Poľsku a Kvet je dcéra vietnamských migrantov. Desatinné číslo v názve združenia Päť a pól symbolizuje aj pocit neúplnosti slovenskej umeleckej scény.

Mohli by ste prezradiť niečo o sebe?

Gamanová: Pochádzam z Nitrianskeho Pravna, žijem a tvorím v Bratislave. Som v prvom ročníku na doktorandskom štúdiu na katedre vizuálnej komunikácie v ateliéri Priestor, kde sa zaoberám dizajnom výstav. V tvorbe často pracujem s nájdenými artefaktmi a ich premenou na šperkové objekty. Popri štúdiu fungujem v autorskej dvojici dizajnérskeho štúdia Gamanova Bakushina.

Takácsová: Pochádzam zo Senca. Pôsobím najmä v Bratislave, kde študujem na Katedre intermédií VŠVU.

Malinowska: Študujem fotografiu na magisterskom štúdiu na VŠVU. V tvorbe sa zaoberám evolúciou človeka, jeho pôsobením na tejto planéte v kontexte klimatickej krízy. Pri práci na projektoch ma baví prepájať umenie s poznatkami z vedy a techniky.

Nguyen: Narodila som sa v Nových Zámkoch a mám vietnamský pôvod. Aj preto sa v prácach venujem primárne postmigračným a postkoloniálnym témam, otázkam národnosti či menšinám, kde základ tvorí fotografia s inštalačným presahom. Okrem toho sa angažujem aj v diskusiách spojených s identitou a píšem pre Fotonoviny.

Bakushina: Pochádzam z Ukrajiny a po skúsenostiach s interiérovým dizajnom som začala študovať v Bratislave na VŠVU. V súčasnosti pokračujem v magisterskom štúdiu v ateliéri experimentálneho dizajnu. Zaoberám sa digitálnym spracovaním materiálov a ich spojením s remeslom. Momentálne sa vo svojej diplomovej práci venujem téme postdigitálneho obdobia v dizajne.

Čo je cieľom vášho združenia? Čím sa zaoberáte?

Cieľom občianskeho združenia Päť a pól je podpora súčasného umenia na Slovensku s dôrazom na nastupujúcu generáciu umelkýň a umelcov. Vo svojich aktivitách sa zameriame na nové spôsoby prezentácie mladého umenia.

Napríklad projekt Diár VŠVU, ktorý už tri roky za sebou prezentoval práce študentov VŠVU, bol zaradený medzi finalistky a finalistov NCD – Národnej ceny za dizajn v roku 2018 aj v roku 2020. Od založenia združenia vzniká tiež pilotný projekt – predaj printov s názvom to:morrow (venované zajtrajšku).

Týmto projektom chceme upozorňovať na urgentnosť klimatickej krízy a práve umením "scitlivovať“ svoje okolie. Koncept projektu vychádza z presvedčenia, že aj mladým umením vieme pomôcť k lepšej budúcnosti, pretože práve umenie dokáže často prehliadané problémy zviditeľňovať.

Zapojili ste sa do kampane Svetového fondu na ochranu prírody (WWF), ktorá bojuje za zákaz lovu vlka dravého. Ako ste sa k tomu dostali?

Náš projekt to:morrow bol návrhom tejto kampane. Jeho cieľom bolo pomocou fotografie vyzbierať sumu, ktorú by sme poskytli organizáciám a subjektom podporujúcim ochranu, výskum a obnovu životného prostredia. V pilotnom ročníku, ktorý prebiehal na Startlabe, sme vytvorili kampaň pre WWF a spolu s nimi zamerali podporu na ochranu vlka dravého na Slovensku.

Oslovili sme študentov katedry fotografie a nových médií, ktorí do kampane prispeli svojimi fotografiami. Spoločne sa nám podarilo vyzbierať viac ako 4 800 eur, ktoré pokryjú nákup fotopascí na monitorovanie a ochranu vlka dravého. Tešíme sa, že naša kampaň pomohla dôležitej veci a vážime si každý príspevok.

Aké máte plány do budúcnosti?

Určite plánujeme pokračovať v spomínaných aktivitách. Stabilným momentom pre nás je naďalej projekt Diár VŠVU. Dobročinný predaj printov to:morrow mal v roku 2020 premiéru, propagácia vizuálneho umenia cez fotografiu je pre nás atraktívna forma, a preto sa jej chceme držať aj naďalej. Rok 2020 sme uzatvorili s dobrým pocitom po dokončení dvoch projektov. Tie nás vyčerpali, no aj napriek tomu sa už teraz tešíme, čo všetko nám rok 2021 prinesie.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba