Roman Ondak vystavuje v Kunsthalle EXT reinštalované dielo SK Parking

Roman Ondak reinštaloval po 20 rokoch svoje kultové dielo SK Parking. Zaujať môže obyvateľov Bratislavy idúcich okolo tunajšej Kunsthalle.

29.01.2021 18:00
debata

Výstavu Roman Ondak: SK Parking, 2001/2021 v Kunsthalle EXT tvorí konštelácia siedmich škodoviek zaparkovaných v slepej ulici pred budovou inštitúcie.

Autor pozýva návštevníkov výstavy zamyslieť sa nad tým, čím je ešte dnes, a zároveň na tejto ulici, jeho dielo aktuálne. Výstava potrvá do 14. marca. TASR o tom informovala PR manažérka Lila Rose.

Škodovky zaparkované na Treskoňovej ulici pôvodne vystavovali v roku 2001 v rámci výstavy Ausgeträumt… (Dosnívané…) vo viedenskej galérii súčasného umenia Secession.

Výstava mapovala umenie východnej Európy desať rokov po páde železnej opony. „Zaparkované škodovky (zo 70. až začiatku 90. rokov) za výstavným priestorom Secession, v centre Viedne, okoloidúcich znervózňovali, vyvolávali asociácie nebezpečenstva a prebudili latentnú driemajúcu xenofóbiu,“ uvádza Rose.

Dodala, že Ondak dielom SK Parking radikálne a zároveň nenápadne zvýraznil nerovnomerne rozdelené mocenské vzťahy, ovládajúce umelecké scény i celú geopolitickú realitu, v ktorej krajiny bývalého Západu užívali a dodnes užívajú vyšší status a privilégiá ako ostatní.

„Celá akcia vtedy prebehla aj vďaka pomoci mojich priateľov, ktorí mi pomáhali škodovky nájsť a aj odšoférovať do Viedne. Na druhej strane bola skupina priateľov z viedenského Secessionu, ktorí tento nápad podporili a dali mu priestor. Malé revolúcie musíme spoločne zažínať takmer každý deň, ak chceme, aby sa veci zmenili k lepšiemu. To, zdá sa, platí dodnes,“ spomína Ondak.

Zaujímavá je podľa vyjadrení KHB aj paralela SK Parking v súčasnej Bratislave – autá parkujú na exponovanom, privilegovanom mieste v centre mesta, kde môžu parkovať iba vyvolení.

„Podobne to bolo i vo Viedni, a aj práve preto škodovky vyvolávajú otázky, nevôľu, ale aj zvedavosť. Dielo je kontroverzné tentoraz z pohľadu verejnej diskusie o parkovacej politike mesta tým, že je situované práve na Treskoňovej ulici v centre Bratislavy,“ vysvetlila Rose.

Dielo SK Parking je podľa tvorcov výstavy aktuálne aj v kontexte fungovania štátnych kultúrnych inštitúcií na Slovensku, ktoré často pôsobia ako z obdobia socializmu či tesne po ňom.

"Toto je aj prípad Kunsthalle Bratislava sídliacej v Dome umenia, ktorý je prepojený s praktikami bývalého režimu par excellence. I samotná Kunsthalle funguje v rámci ťažkopádnych byrokratických mantinelov verejnej správy, ktoré sú častokrát ťažko zlučiteľné s potrebami a ideálom dynamickej progresívnej prevádzky, ktorá sa od nej očakáva.

Dedičstvo starého socialistického režimu dosiaľ neopustilo ani jej budovu. Mnohé jej zákutia a fungovanie dýchajú atmosférou časov, do ktorých sa datuje výroba prezentovaných škodoviek," konštatovala Lýdia Pribišová, kurátorka výstavy.

debata chyba
Viac na túto tému: #umenie #Kunsthalle #Roman Ondak