Zlaté vajcia v petrohradskej Ermitáži môžu byť falošné

18.02.2021 12:28

Umeleckohistorické múzeum Ermitáž v Petrohrade uskutoční expertízu vajec z výstavy Fabergé - klenotník cárskeho dvora, pretože dostala upozornenia, že sú medzi nimi falzifikáty.

Na snímke vajce od ruského klenotníka Carla...
Na snímke vajce od ruského klenotníka Carla Petra Fabergého. Vajce je súčasťou kolekcie, ktorú si objednali ruskí cári ako veľkonočné darčeky pre svoje manželky a deti u firmy Fabergé. Z kolekcie sa zachovalo 43 kusov. Autor: TASR/AP, Lefteris Pitarakis

Podľa spravodajského servera Meduza.io to vo štvrtok uviedol generálny riaditeľ múzea Michail Piotrovskij. Dodal, že s expertízou súhlasil aj majiteľ vystavených exponátov.

Na nezrovnalosti upozornil v polovici januára renomovaný obchodník s umením Andrej Ružnikov. Vo svojom otvorenom liste argumentoval predovšetkým tým, že všetky vajcia z dielne Fabergé boli vyrobené v jedinom exemplári. Na výstave v Petrohrade sú však údajne aj vajcia vystavované v iných ruských múzeách. Pochybnosť o pravosti vystavených vajec Fabergé vyslovili aj ďalší historici umenia.

Ako zistila ruská redakcia BBC, exponáty, ktorých autenticitu spochybnili odborníci, patria do dvoch súkromných zbierok. Jedna z nich je spájaná s podnikateľom Konstantinom Gološčapovom, ktorého médiá označili za blízkeho priateľa a „maséra“ ruského prezidenta Vladimira Putina.

Fabergého vajcia sú zlaté klenoty v tvare veľkonočného vajca, ktoré v Petrohrade vo svojej dielni v rokoch 1885–1917 vytváral ruský zlatník a klenotník Carl Fabergé, pôvodom z rodiny hugenotských utečencov z Nemecka, so svojimi spolupracovníkmi – zlatníkmi a glyptikmi (rezcami a rytcami do drahých kameňov či skla).

Vajce Fabergé je synonymom remeselnej zručnosti, ale aj krásy a bohatstva klenotov ruského cárskeho dvora a predrevolučného Ruska. Vo všeobecnosti sa tento termín používa aj pre druh klenotov v tvare vajca s prekvapením vo vnútri.

Odhaduje sa, že vo Fabergého dielni bolo vyrobených asi 70 takýchto klenotov, pričom 52 z nich na objednávku cárskej rodiny. Ďalšie boli určené pre Fabergého stálych alebo prominentných zákazníkov.

Krátko po ukončení výroby vo Fabergého dielni – v 20. rokoch 20. storočia – sa objavili falzifikáty vajec i ich miniatúrne napodobneniny. Neprehľadnosti situácie „nahrávali“ i Fabergého synovia, ktorí sa pokúšali uspokojiť pretrvávajúci záujem na trhu.

Druhá veľká vlna falšovania vajec Fabergé – i s perfektným puncovaním – nastala začiatkom 21. storočia, keď sa v klenotníctve začalo využívať 3D skenovanie.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Fabergé #Ermitáž
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku