Kunsthalle prinesie nové zážitky do centra mesta

Kunsthalle Bratislava má nového riaditeľa, ktorý prichádza z Česka. Kurátor a kritik Jen Kratochvil získal skúsenosti najmä v Prahe a vo Viedni, ale pozná aj slovenské galérie a umelcov. Boli sme zvedaví, ako sa u nás cíti a čím chce začať.

25.03.2021 09:39
Jen Kratochvíl Kunsthalle Bratislava Foto:
Riaditeľ Jen Kratochvíl pred budovou Kunsthalle Bratislava.
debata

Páči sa vám Bratislava? S ktorými umelcami ste už u nás spolupracovali?

Slovensko som vždy vnímal cez umeleckú scénu. Napríklad cez prezentácie Slovenska na Benátskom bienále, kde máme spoločný pavilón. Intenzívny zážitok som mal z práce Petry Feriancovej, s ktorou sme neskôr spolupracovali aj vo Viedni. Alebo cez spolupráce s Annou Daučíkovou, Borisom Ondreičkom či kolektívom Apart. Prvú kurátorskú zastávku v Bratislave som mal pri výstave Adély Babanovej v Zahorian & van Espen. S touto galériou som potom pripravil niekoľko ďalších projektov. Bratislava ma vždy fascinovala svojou architektonickou a urbanistickou rozmanitosťou, stačí prejsť pár ulíc a máme doslova možnosť zažiť históriu najrôznejších zmýšľaní a postojov k úvahám o meste, jeho obyvateľoch a možnostiach vizuálneho i obsahového formovania spoločnosti.

Čím ste zabodovali pri výbere na post riaditeľa Kunsthalle?

To vie skôr výberová komisia a verejnosť, ktorá mohla proces sledovať on-line. Ja to chápem tak, že Kunsthalle doteraz chýbala jasná dramaturgická vízia, ktorá by reflektovala nielen pomery regiónu, ale aj globálnej umeleckej scény, ako aj súčasnej politickej klímy. Podľa niektorých hlasov by údajne umenie (a teda aj inštitúcie, ktoré ho prezentujú) nemali byť politické. To je však obrovský omyl a nepochopenie súčasného umenia, ktoré bytostne politické je a byť musí. Rovnako ako každé naše dennodenné rozhodnutia.

Neznamená to, že niektorí tvorcovia kvôli názorom vypadnú z kola?

Politikou, samozrejme, nemyslím sympatie s konkrétnymi lokálnymi smerovaniami, ale postoj k celospoločenským problémom, ktoré sa dotýkajú nás všetkých. Mojou snahou teda je a bude zapojenie Kunsthalle do širšieho kontextu, aby nebola len regionálnym, prizerajúcim sa priestorom, ale aby získala širšiu väzbu na svoj kontext, umelecký, geografický aj inštitucionálny.

Pracovali ste vo Viedni, doma ste v Prahe. Nezdá sa vám slovenská metropola oproti týmto mestám príliš malá a malomestská?

Na to by som vám diplomaticky povedal, že žiadne prostredie nie je také malé, aby nemohlo produkovať kvalitnú a sebavedomú prezentáciu dovnútra aj von. Bratislava má vynikajúcich umelcov, leží v strede Európy, medzi množstvom potenciálnych partnerov, a práve to je kľúč. Bez spolupráce sa dnes súčasné umenie produkovať ani prezentovať nedá. Bratislava má veľký potenciál.

Páči sa vám umiestnenie a architektúra našej Kunsthalle?

Podľa nového riaditeľa Kunsthalle Bratislava... Foto: Martin Marenčin
Jen Kratochvíl Kunsthalle Bratislava Podľa nového riaditeľa Kunsthalle Bratislava Jena Kratochvíla je budova je na prezentáciu umenia ideálna, aby však dosahovala súčasné štandardné podmienky vystavovania, to bude chcieť viac než trochu farby a sadry.

Budovu som prešiel od pivnice až po strechu. Navštívili sme protiatómový kryt, kotolňu, pozreli sme sa na mesto z nádhernej, bohužiaľ, pre verejnosť zatiaľ neprístupnej, terasy. Kunsthalle má neobyčajné šťastie, že sa nachádza v takej skvelej architektúre, no, žiaľ, jej stav je dosť žalostný. Práve v kotolni som sa dozvedel, že je celý objekt poháňaný mimoriadne neekologickým spôsobom vykurovania, ktorý by potreboval jednorazovú investíciu s návratnosťou do dekády. Štátny rozpočet niečo také však zatiaľ neumožňuje a rieši len havarijné stavy. Vystavovať umenie, čo sa zaoberá ekologickou krízou v budove, ktorá je svojím technickým fungovaním presným príkladom tejto krízy, sa mi vidí veľmi problematické. Otázne je, do akej miery bude štát schopný sa o svoje inštitúcie po tejto stránke do budúcnosti postarať. Výstavné priestory sú v dezolátnom stave, dané rozpočty umožňujú len kozmetické krátkodobé úpravy. Budova je na prezentáciu umenia ideálna, aby však dosahovala súčasné štandardné podmienky vystavovania, to bude chcieť viac než trochu farby a sadry.

Akú úlohu majú galérie typu Kunsthalle plniť v meste? V ktorých podobných galériách vo svete ste sa napríklad cítili dobre vy?

Zážitok z dobre fungujúceho výstavného priestoru často ovplyvňuje ďaleko viac, ako len samotná prítomnosť umenia. Výstavné inštitúcie chápem ako miesta, ktoré prirodzene nadväzujú na svoje okolie a ponúkajú možnosť spomaliť bežný rytmus, naladiť sa na inú vlnovú dĺžku. K tomu pomáhajú jednoduché stratégie ako prevádzka kaviarne či kníhkupectva alebo pár miest k stráveniu zážitkov z umenia.

Kunsthalle sama síce žiadne ďalšie služby aktuálne neponúka, ale napomáha jej, že je na príjemnom námestí, oproti je tržnica, kde si divák môže dať kávu a pozhovárať sa s priateľmi o zažitej výstave, alebo sa len ticho zamyslieť, čo vlastne dané diela pre jednotlivca i spoločnosť môžu znamenať. Keď si sadnete pred Kunsthalle Wien v priestore MuseumsQuartier vo Viedni, alebo sa prejdete Central Parkom po návšteve Guggenheimovho múzea, máte možnosť prežiť všetko intenzívnejšie. Ideálny je napríklad priestor pred Centre Pompidou. Okolie Kunsthalle v tomto porovnaní však nie je znevýhodnené.

Povedzte niečo o vašom živote. Absolvovali ste umeleckú školu – ste aj umelcom?

Absolvoval som pražskú UMPRUM, na FAMU pôsobím ako pedagóg. Umelcom nie som, moja profesia je kurátorstvo, umelecká kritika a učenie. To je podľa mňa ideálne spojenie dispozícií pre vedenie inštitúcie. Práca so študentmi si totiž vyžaduje mimoriadnu citlivosť a diplomaciu, ktorá v inom tempe a rytme slúži dobre k práci s kolegami, partnermi, so zriaďovateľmi. Podobne ako blízke spolupráce s umelcami z pozície kurátora. Nikdy ma veľmi nezaujímalo kurátorstvo opreté len o históriu umenia, pre mňa sú dôležité modely žitej a blízkej spolupráce, ktoré vedú k novým projektom.

Budete v Bratislave bývať? Zvyknete si u nás? A čo v prípade pretrvávajúcej pandémie? Dá sa Kunsthalle viesť „z domu“?

Pokiaľ ide o Bratislavu, mám tu mnoho priateľov, umelcov aj kurátorov, ktorých si nesmierne vážim a s ich blízkou pomocou a podporou si viem predstaviť rýchle osobné previazanie sa s miestnou scénou. Už mám prenajatý byt kúsok od Kunsthalle a minimálne v období pandémie sa odtiaľto asi nepohnem. V budúcnosti, keď bude dúfam opäť jednoduché cestovať, tu plánujem tráviť väčšinu svojho času. Viesť inštitúciu sa na diaľku celkom nedá.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kunsthalle Bratislava