Výtvarníčka Dorota Sadovská: Cez monitor sa nám pohľady nestretnú

Pandemické opatrenia sa uvoľňujú, život sa opäť rozbieha. Opýtali sme sa výtvarníčky Doroty Sadovskej, ako to vníma. Čo vytvorila cez pandémiu? Bola v kontakte s kolegami, streamovala, alebo sa napojí až teraz?

01.05.2021 08:00
Dorota Sadovská
debata
VIDEO: Navštívili sme ateliér výtvarníčky Doroty Sadovskej. Prečo ju baví zobrazovanie madon? Pozrite si video TV Pravda.
Video

„Cez deň najradšej počúvam rôzne streamy, rozhovory, debaty, názory a popritom maľujem, upravujem fotografie, chystám skice. Na sociálnych sieťach dostávam na svoje príspevky viac interakcií ako predtým a je jasné, že sme tam teraz všetci častejšie. Aj ja oceňujem výstavu z opačného konca sveta alebo z neďalekej dlhodobo zatvorenej galérie. Četujem, zoomujem a všetko podobné, vytŕha ma to z vlastného zamyslenia a dodáva nové podnety.

Začiatkom týždňa vždy dúfam v ďalšie postupné uvoľnenia, lebo si uvedomujem limity živých prenosov. S technikou sa síce hráme na skutočné stretania, lenže cez monitor sa naše pohľady nikdy ani len neskrížia. Veď ak sa pozerám do tváre na displeji, kamera ju sníma niekoľko centimetrov nad jej obrazovkou. A aby som sa dívala priamo do očí človeka zo streamu, musím hľadieť do malej čiernej bodky kamery nad displejom, nie do zobrazenej tváre. Naše pohľady sa vlastne beznádejne míňajú.“

Výtvarníčka si všíma, čo najviac chýba počas pandémie deťom a pozoruje aj ich mamy, ktoré sa v podmienkach izolácie trocha zmenili. „Deťom počítače nestačia a majú väčšiu potrebu pohladenia, než keď sa môžu ponaťahovať s kamarátmi. Zaoblené telá žien a matiek mi trocha pripomínajú okruhliaky na brehu jazera. Po mnohých rokoch sa tisíckami nebadaných posunov celkom zmenia tým, ako postupne strácajú ostré hrany.“

Dorota Sadovská: Madona, 2021, akryl na plátne,... Foto: Dorota Sadovská
dorota foto Dorota Sadovská: Madona, 2021, akryl na plátne, priemer 40 cm

Dorotu Sadovskú tieto zmeny zaujímajú, veď často maľuje práve ženy: „Zobrazovanie madon je pretrvávajúcim fenoménom európskej kultúry, hoci stáročiami prevládol trend zobrazovať predovšetkým panovníkov, vodcov, najmocnejších a najsilnejších mačov, ktorých kult umocňovala každá doba. Naopak, žena s dieťaťom je univerzálnym symbolom tej slabšej, ktorá sa stará o ešte slabšieho. Materstvo nie je len nejaká hormonálna nevyhnutnosť prírody, ale dobrovoľné a vnútorné nastavenie sa. Rozhodnutie používať to obmedzené, čo mám, aj pre iného, ktorý má ešte menej, a vo vlastnej zraniteľnosti sa zaujímať o ešte bezbrannejšieho.

Nechcela by som sa po korone vrátiť do sveta ukričaných príkazov z reklám posilňujúcich ego spotrebiteľa: Buď sám sebou! Uži si! Naplň si svoje potreby! Máš na to! Buď odvážna! Je to presný opak toho vnútorného nastavenia, aké je v zobrazeniach matiek. A dôsledok uspokojovania bezhraničných potrieb tých najsilnejších, najbohatších, i potrieb vlastných, má aj konkrétne pomenovanie – klimatická kríza. Počas druhej vlny korony som namaľovala jeden z motívov madony. Postoj dieťaťa pripomína klasiku barokového umenia, ale nachádza sa v náručí matky, ktorá má v tvári otázku,“ vysvetľuje Dorota Sadovská.

Dodáva, že ani počas pandémie nie sú jej rána nudné. „Keďže sa nemusím hneď ťahať z postele a rýchlo chystať deti do školy, vynára sa mi v raňajšom tichu mnoho z dávno prežitého, a to podnecuje ďalšie myšlienky.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Dorota Sadovská