Grafikami písal Pablo Picasso denník

Denník v obrazoch. Aj tak možno nazvať cyklus grafických listov Pabla Picassa Láska a smrť: La Suite Vollard. "Maľujem, ako iní píšu svoj životopis. Moje obrazy – dokončené či nedokončené – sú stránkami môjho denníka," to sú slová samotného slávneho španielskeho maliara, ktorý písal kapitoly dejín moderného výtvarného umenia 20. storočia.

14.09.2011 08:00
Pablo Picasso: Slepý Minotaurus sprevádzaný... Foto:
Pablo Picasso: Slepý Minotaurus sprevádzaný dievčatkom II. (výrez)
debata

Kompletný cyklus, ktorý vlastní Múzeum kráľovnej Sofie v Madride, po prvý raz vycestoval do sveta. Vystavený je v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy.

„Láska a smrť je najvýznamnejším Picassovým grafickým cyklom, je totiž výnimočne jednotný a uzavretý. Dramatickým spôsobom stvárňuje vzťah medzi mužom a ženou. Nájdeme v ňom erotické a pôžitkárske výjavy, ale aj mytologické scény,“ povedal kurátor výstavy Fernando Castro Borrego.

Mäso a krv
Podobne ako dve série ilustrácií aj cyklus grafík Láska a smrť si u Picassa objednal renomovaný obchodník s umením Ambroise Vollard. Vo Francúzsku žijúci a tvoriaci rodák z Malagy na ňom pracoval v rokoch 1930 až 1936. Na každý z 97 grafických listov vyryl Pablo Picasso dátum jeho vzniku – akoby chcel zdôrazniť denníkovú štruktúru.

Vizuálny román Pabla Picassa má klasickú stavbu – expozícia, zápletka, rozuzlenie. V prvom dejstve hovorí o láske a kráse cez scény zo života v ateliéri sochára. „Chcem zachytiť mäso a krv, ich pohyb v čase. Snažím sa zdôrazniť mučivú úzkosť mäsa, ktoré aj v okamihu svojho triumfu vo forme krásy sa hrozí znamení, ktoré sú predzvesťou zmien v čase,“ povedal Pablo Picasso na margo ženských aktov.

Vášeň dominuje druhému dejstvu, ktoré rozpráva o dobrodružstvách Minotaura, netvora s ľudským telom a býčou hlavou, ktorý žil v knossoskom labyrinte, kým ho nezabil aténsky hrdina Théseus. Dramatické a vášnivé scény rozbíjajú pokoj a harmóniu predchádzajúcich výjavov zo sochárskeho ateliéru.

„V celom cykle sa Picasso identifikuje so sochárom, ale aj s Minotaurom, ktorého bohovia odsúdili, aby pykal za svoje činy. Každý lept je jeho prevtelením. Na konci sa objavuje ako trpiaci netvor – zmučený Minotaurus je výrazom umelcovho vedomia viny a sebaobviňovania,“ pokračoval kurátor výstavy.

Minotaurova slepota a smrť je témou posledného, tretieho dejstva. A bodkou pocta objednávateľovi – tri Vollardove portréty.
Skica Guernicy aj portréty Dory Maar.

„Ženské telo, ktorého krivky sa objavujú v tomto cykle, patrí Picassovej tajnej milenke Marie-Therése Walterovej. Mal s ňou dcéru Mayu – je to dievčatko, ktoré na niekoľkých grafikách vedie slepého Minotaura,“ spomenul Fernando Castro Borrego.
Príbehy o láske a smrti vykreslil Pablo krehkými a zdobnými neoklasicistickými líniami, ktoré vedú dialóg s odkazmi na rozklad kubistických výbojov. V idylických a eroticky ladených scénach dominuje biela, dramatické situácie vyhrocuje hmotou tvarov a temným čiernym pozadím.

„Cyklus dopĺňajú tri diela zo zbierok Múzea kráľovnej Sofie, ktoré doň nepatria. Ide o skicu ku Guernice, ktorej predzvesťou boli posledné grafické listy série Láska a smrť, na ktorých sa objavuje Minotaurus. A dva portréty jeho partnerky Dory Maar – jeden zobrazuje plačúcu ženu, trpiacu a trápiacu sa vo vzťahu s Picassom, druhý ju zachytáva v okamihu šťastia,“ dodal kurátor.
Stretnutie s tvorbou velikána výtvarného umenia prvej polovice 20. storočia na výstave Pablo Picasso Láska a smrť: La Suite Vollard ponúka Galéria mesta Bratislavy do 13. novembra.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba