„Dosť rozlišujem, kedy čo robím. Keď pracujem na voľných objektoch, som umelec, keď navrhujem dizajn, som dizajnér,“ vysvetlil Patrik Illo. Komorná výstava v Bethlenovom dome predstavuje obe línie jeho umeleckého objavovania – dizajnérsku aj voľnú tvorbu.
Chuť experimentovať vidno aj na Illovej dizajnérskej práci. Aj obyčajné poháre, karafy či džbány vymýšľa tak, že pôsobia neobyčajne. Neočakávanými tvarmi, pohybom, väzbami aj humorom. Do skla dokonca dokáže pretaviť aj inšpirácie z histórie Spojených štátov i zo sveta filmu. Z čistých jednoduchých tvarov vytvára malé zázraky. Pracuje so štruktúrami v ich vnútri, aby chytil nápadom, myšlienkou, krásou.
„Ako dizajnér, teda človek, ktorý vyvíja stále nové predmety a priamo sa podieľa na súčasnej masovej kultúre, som čoraz častejšie konfrontovaný s etickým a sociálnym aspektom tvorby. V podstate čím lepšie predmet vymyslíte, tým je väčšia šanca, že si ho kúpi viac ľudí,“ povedal laureát viacerých cien za dizajn a finalista Ceny Oskára Čepana za rok 2007.
Časť výstavy, nazvaná Dizajn (rýchleho) času, predstavuje výber z toho najlepšieho, čo v ateliéri Patrika Illa vzniklo za posledných desať rokov. Pracuje pre renomované domáce i zahraničné sklárske firmy. A jeho diela svet nielen oceňuje, ale aj kupuje.
„To, čo dodáva jeho dizajnérskej tvorbe charakteristický autorský rukopis, je predovšetkým vtip a hravosť, ktoré povzbudzujú k premýšľaniu, a tým sa jeho návrhy často ocitajú na hranici voľného umenia,“ povedala kurátorka výstavy Zuzana Majlingová.
Časť výstavy, ktorá predstavuje Illovu voľnú tvorbu, nazval autor …Ešte väčší klamár. Začína sa tak text, ktorým dotvoril jednu z inštalácií. V jeho objektoch a inštaláciách možno vystopovať prvky príbehov i telesnosti.
„Zvyčajne vznikajú hromadením a znásobením skleneného objektu príbuzného tvaru, ktorý je obohatený o istý cudzorodý prvok, napríklad umelý dámsky opätok, alebo, naopak, pôvodne biologický materiál ako sú vlasy. Kombinácie týchto materiálov, tvarov a farebnosti vytvárajú isté dramatické napätie,“ spomenula kurátorka.
„Určite je pre mňa ťažšie tvoriť voľné umenie, musím pri ňom viacej premýšľať. Ani voľné umenie, ani dizajn nerobím vlastnými rukami, pre mňa je podstatný odstup od vlastnej tvorby, preto si dávam všetko vyrábať. Pri dizajne automaticky, na to sú sklári. Pri voľnej tvorbe so sklom veľmi nepracujem, používam skôr iné materiály,“ dodal Patrik Illo.
Výber jeho dizajnérskej i voľnej tvorby bude v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici vystavený do 19. februára. Ponúka pohľad aj na to, čím zaujal Patrik Illo svet.