Web SNG za 25-tisíc preverí kontrola

Webová stránka Slovenskej národnej galérie už iste zaskočila nejedného svojho návštevníka. Pri pohľade na úvodnú bielu stránku so strohým menu, jedným obrázkom a takmer neviditeľným logom inštitúcie v ľavom hornom rohu sa až človeku žiada poľutovať galériu, ktorá, ako sa zdá, okrem nedostatku financií na nutnú rekonštrukciu, nemá prostriedky ani na slušnú propagáciu.

30.12.2011 12:00
Nová stránka SNG nevyniká estetikou ani... Foto:
Nová stránka SNG nevyniká estetikou ani prehľadnosťou. Podľa galérie ide o umelecký minimalizmus.
debata

No podľa informácií, ktoré priniesol týždenník Plus 7 dní, táto webová stránka nie je, ako by sa mohlo zdať, prežitkom z 90. rokov. Naopak, vznikla len tento rok na základe účelovej štátnej dotácie a stála 25-tisíc eur. Ministerstvo kultúry už do SNG poslalo kontrolu.

Drahý minimalizmus
„Slovenská národná geléria dostala finančné prostriedky na vytvorenie tejto stránky a ďalej to už bolo v jej plnej kompetencii,“ povedala hovorkyňa Ministerstva kultúry SR Eva Chudinová a potvrdila, že v súčasnosti v SNG prebieha kontrola. Sporná webová stránka je však podľa jej slov len jednou z položiek, ktorými sa kontrola bude zaoberať.

Výsledky tohto prešetrovania by mali byť známe až koncom januára, svoj názor si však na skutočnú hodnotu stránky, ktorú SNG označuje za „provokatívne, minimalistické umelecké dielo“, dokáže urobiť aj laik. Pre Pravdu stránku zhodnotil webdizajnér a konateľ spoločnosti Abaffy Design Tomáš Abaffy. „Dizajn sa mi nepáči, ale uznávam, že to je subjektívna vec. Považujem však za absurdné tvrdiť, že ide o umelecké dielo. Základným zadaním stránky je predsa jej informatívnosť.“

Vzhľadom na to, že stránku tvorí v podstate jedna podstránka, ktorá sa donekonečna opakuje, ide podľa Abbafyho o veľmi jednoduchý web, ktorého dizajn mohol stáť rádovo stovky a nie tisíce eur. Práve za dizajn si však tvorca stránky Juraj Sukop vypýtal 7 230 eur. O koho ide, Abaffy povedať nevedel, na poli tvorby webových stránok o ňom nikdy nepočul.„Súdiac podľa jeho výtvoru, zrejme nemá v odbore veľké skúsenosti“.

Juraj Sukop je mladý dizajnér, absolvent VŠVU a dokonca nositeľ Národnej ceny za dizajn za rok 2009. Ako podnikateľ – fyzická osoba v odvetví spracovania dát, poskytovania serverového priestoru na internete a súvisiacich služieb však funguje len od júna 2010.

Kritika je vraj účelová
Ďalších 12 030 eur dostal Sukop za samotný vývoj stránky. Abaffy verí, že v tom mohol byť nákup drahého hardvéru, inak by totiž išlo o desať, možno až dvadsaťnásobne prehnanú sumu. „Som presvedčený, že ak by SNG urobila verejnú súťaž, dostala by oveľa lepší výsledok za niekoľkonásobne menej peňazí od profesionálnej firmy.“ Zvyšná suma z dotácie, 5 740 eur, išla na prepisy, korektúry a preklady.

SNG na kritiku stránky reagovala vo včerajšom stanovisku, zverejnila ho na Facebooku aj spornej stránke. Za kritikou však zrejme vidí akési sprisahanie. „Ako národnú erbovú inštitúciu nás, samozrejme, mrzí, že naša nová webstránka si v posledných týždňoch vyslúžila veľa kritiky až škandalizovania. Dvojnásobne nás mrzí, že sa tak stalo po dlhých mesiacoch od jej spustenia. Z toho usudzujeme, že dnešní kritici vizuálneho konceptu, ako aj funkčnosti stránky neboli a nie sú našimi bežnými návštevníkmi. Preto načasovanie tejto škandalizácie nemôžeme považovať za náhodu.“

Na porovnanie, aj Národná galéria Praha pred dvoma rokmi menila svoj web. Vyhlásila verejnú súťaž na jeho grafickú podobu a víťaz, profesionálny webdizajnér Lukáš Podhola, zinkasoval 30-tisíc korún (1 158 eur).

© Autorské práva vyhradené

debata chyba