Láska v čase krízy

Erotika a láska nevzrušuje len básnikov či skladateľov. Najrozmanitejšie podoby zážitkov a emócií, ktoré vyvoláva, zvečňujú aj maliari. Niekoľko nevšedných pohľadov na túto tému prináša výstava Láska v čase mladosti, láska v čase krízy. Ponúka výber z tvorby troch výtvarníkov. Obrazy Vladimíra Popoviča, jednej z najvýraznejších osobností slovenskej výtvarnej scény 20. storočia, vedú dialóg s maľbami Jany Farmanovej a Zuzany Flimelovej.

10.01.2012 09:00
Zuzana Flimelová: z cyklu Konštelácia hviezd, 2007 Foto:
Zuzana Flimelová: z cyklu Konštelácia hviezd, 2007
debata

Výstava s veľavravným názvom, ktorú pripravilo občianske združenie Make Up Collective, je v priestoroch Východoslovenskej galérie v Košiciach. Je dialógom reflexií oboch pohlaví, navyše spája staršiu generáciu s mladšou. „Nápad výstavy sa zrodil v rámci návštevy ateliérov,“ povedala kurátorka Ivana Moncoľová.

Zuzana Flimelová absolvovala Vysokú školu výtvarných umení v ateliéri KR.E.S.BA Vladimíra Popoviča. Žiačka a pedagóg sa začali zhovárať o spoločnej výstave. „A o svojej blízkosti, ktorú možno ani nie je vidno priamo cez obrazy, skôr je to blízkosť ľudská,“ pokračovala kurátorka. Uvedomila si, že by ich – aj s Janou Farmanovou – bolo možné prepojiť cez tému lásky, erotiky a krízových vzťahov.

V tvorbe Vladimíra Popoviča je táto téma prítomná neustále. Už v mladosti začal voľným cyklom Milenky, z ktorého výber predstavil minulé leto v bratislavskej Kressling Gallery. A návštevníkom ponúkol aj nevšedný výklad. Ako vidí lásku v čase krízy? „Vladimír Popovič rozoberá vzťahy stále. Tentoraz napríklad aj v príbehoch o mladých zaľúbencoch, ktorí si myslia, že v zaľúbení prežijú celý život, no v podstate ich čakajú nástrahy života,“ povedala o výbere z Popovičovej tvorby Ivana Moncoľová.

Fragmenty prežitých skúseností konfrontuje so snami a predstavami Zuzana Flimelová. „Veľmi často sa u nej objavujú rozviate ženské telá. Sú to ako keby stavy, ktoré namaľovala po tom, čo sa s niekým rozišla a stále to rozoberá,“ spomenula kurátorka. Podľa nej sa vo Flimelovej reflexii jasne prejavuje posolstvo jej pedagóga Vladimíra Popoviča, len v ženskom zaodení. Láska sa v jej tvorbe vyskytuje v stave zúfalstva, hraničných situácií, rozporov muža a ženy, pochodov ich vzájomného myslenia. „Táto platforma je pre oboch – Flimelovú aj Popoviča – veľmi smerodajná. V oboch prípadoch sa prejavuje aj exploatáciou sexuality a erotiky,“ zdôraznila Ivana Moncoľová.

Na lásku sa Jana Farmanová, ktorá patrí medzi najvýraznejšie predstaviteľky figurálnej maľby, pozerá optikou iných. „Vybrali sme sériu jej vecí, v ktorých rozoberá dospievanie svojich dcér. Ako keby nanovo prežíva mladosť s krízovými momenty lások svojich detí a musí ju prežívať u pohľadu matky,“ povedala kurátorka.

Podarilo sa jej na výstave spojiť – hoci mnohí neveriacky krútili hlavou – zdanlivo nespojiteľné. „Formálne je každý iný, ale témy sú predsa len natoľko silné, že ich spájajú,“ dodala Ivana Moncoľová. Výstava Láska v čase mladosti, láska v čase krízy bude vo Východoslovenskej galérii v Košiciach do 5. februára.

debata chyba