"Práca Antona Šmotláka je veľmi rozsiahla, patril do bratislavskej umeleckej scény,” hovorí kurátor výstavy Vladimír Grežo. A čo je pre jeho tvorbu signifikantné? "Venoval sa umeleckej fotografii v spojitosti s divadlom. Nazývali ho aj javiskovým fotografom či fotografom bratislavskej bohémy a spoločenského života, čo sa citeľne odráža aj na fotografiách mesta.” Anton Šmotlák však nebol rodák z Bratislavy. “,,Prisťahoval sa sem a do prostredia zapadol. Fotografoval mnoho známych osobností a čitatelia zrejme viacero jeho záberov poznajú bez toho, aby vedeli, že je ich autorom. Ako fotografa bohémy a účastníka kultúrneho života Bratislavy minulého storočia ho poznajú napríklad aj Milan Lasica či Július Satinský,” približuje Grežo.
Výber fotografií podľa neho nabáda premýšľať nad premenami Bratislavy. Nad zásahmi, ktoré sú niekedy smutné, inokedy vedú k lepšiemu výsledku. Výstava chce tieto rozdiely citlivo odkryť, možno na základe nich v návštevníkovi vzbudiť záujem o verejný priestor, ktorý je súčasťou našej identity.
"Obrazy Bratislavy z minulého storočia nie sú ničím nezvyčajné, zachovalo sa ich mnoho, a preto sme navrhli koncept vystaviť ich v prostredí, kde boli zaznamenané. Pri ich výbere sme zohľadňovali výnimočnosť miesta,” približuje výstavný koncept kurátor.
Prevažujú pri pozorovaní minulosti a prítomnosti dobré či zlé elementy? Zmenilo sa mesto prestavbou k lepšiemu? Niekde totiž bijú do očí straty, o ktoré hlavné mesto pri výstavbe prišlo. Napríklad neslávne zrútenie historickej židovskej Synagógy, ktorá ustúpila budovateľským plánom pri stavbe Mosta SNP.
"Nachádzali sme poetiku a pozitíva, napríklad pohľad z petržalskej strany cez Dunaj na dominanty Starého Mesta, akou je Bratislavský hrad, ktorý bol v čase vzniku fotografie ešte pred rekonštrukciou. Vidíme však aj Dóm svätého Martina a pri ňom rúcajúcu sa synagógu. Na petržalskej strane ale vidieť hrajúce sa deti či spomienkový Propeler. Každá z dvanástich fotografií v sebe zahŕňa istú emóciu, či už kladnú, alebo zápornú a je miestom i časom svojho vzniku zaujímavá,” uzatvára Grežo.
Každá zastávka ponúka možnosť zamyslieť sa práve nad pozitívami a negatívami, ktoré zmeny mestu priniesli. Fotografie sú nasvietené, výstavu teda možno vidieť aj počas nočnej vychádzky.