Štyridsiatke talianskych umelcov sa podarilo počas lockdownu zachytiť slávne i menej známe námestia Talianska, krajiny, ktorá si na ne pyšne potrpí. Ich fotografické dojmy sprevádzané textami chcú byť sprostredkovaným dialógom s vybraným verejným priestorom, s ktorým fotografov spája pôvod či bydlisko.
Výstava má príznačný názov (Ne)viditeľné námestia, koná sa v rámci festivalu Dolce vitaj! a vidieť ju môžete vo Výstavnej sále Univerzitnej knižnice v Bratislave do 11. júla.
V Taliansku bola počas prvej vlny pandémie kríza najvypuklejšia, ľudia mali v najohrozenejších regiónoch prísny zákaz opúšťať svoje príbytky, turisti a cestovatelia tiež zostali po celom svete zaseknutí vo svojich krajinách.
Bola to najvhodnejšia chvíľa zachytiť bezprostrednosť architektúry ikonických miest, s inak neodmysliteľnými hlúčikmi ľudí, ktorí sa tam už opäť hmýria. Život vo verejnom priestore počas pandémie na čas stíchol a výstava nabáda uvažovať aj nad otázkou, aký vzťah si s jeho zákutiami, plochami, farbami či prekážkami vytvárame.
"Námestia, všeobecný symbol talianskej krásy, sa azda po prvýkrát v živote stávajú pre každého z nás imaginárnym miestom. V takejto podobe boli videné len očami veľmajstrov, ktorí ich navrhovali, projektovali, realizovali a zdobili,“ napísal kurátor a iniciátor projektu Marco Delogu.
Má na mysli podobu osamotenú, vyľudnenú a architektúru miesta obnaženú na kosť. V takomto stave sú zachytené významné rímske námestia – Piazza Navona, Piazza del Popolo, benátske Piazza San Marco, Piazza Santa Croce vo Florencii, terstské námestie Sant' Antonio Nuovo, ale aj menej preslávené námestia ako Piazza Bennedetto Brin v prístave La Spezia a veľa ďalších.

Fotografi to nemali ľahšie ako obyčajní smrteľníci, na vstup do verejného priestoru potrebovali počas lockdownu povolenia. Pri uvažovaní o priestore sa snažili nadviazať na historický a definovať osobný kontext miesta.
V popredí je námestie ako symbol stretávania sa, hmýrenia krokov, pozdravov, ktorý sa tu však ocitá nahý a izolovaný vo svojom monumentálnom prepychu. Ku každej fotografii je sprievodný text vybraného spisovateľa, ktorý ozrejmuje faktografiu miesta i jeho históriu.