Mednyánszkeho vytiahli zo šopy na aukciu

Ak si niekto doteraz myslel, že v príbehu Mednyánszkeho tvorby a jej osudov už nemôže prísť nič prekvapujúce a lepšie, hlboko sa mýlil. Čo zabudnuté vyšlo na denné svetlo, o tom hovorí výstava Mednyánszky zo zbierky Dr. Lea Ringwalda v aukčnom dome Soga v Bratislave. Zapĺňa možno slabšie nasvietené miesta umeleckého objavovania "baróna maľby a aristokratických salónov" a prináša neobyčajný príbeh zberateľa a znovuobjavenia časti jeho zbierky.

16.05.2012 17:00
Ladislav Mednyánszky: Odmäk v horách, okolo 1890 Foto:
Ladislav Mednyánszky: Odmäk v horách, okolo 1890
debata

„Keď sa nemáte od čoho odpichnúť a hľadáte ihlu v kope sena, je to naozaj ťažké,“ povedal Július Barczi, editor výpravného katalógu a autor úvodnej štúdie. Poodhaľuje v nej osudy advokáta zberateľa umenia Lea Ringwalda, v ktorého znovuobjavenej zbierke tvorili významnú časť diela Ladislava Mednyánszkeho.

„Nepodarilo sa nám ani skontaktovať sa s Ringwaldovými potomkami. Na adresách, ktoré máme k dispozícii, už nebývajú. A aukčný dom Dreweatt's, kde diela Ringwaldovej zbierky dražili, si úzkostlivo strážil obchodné tajomstvo, takže ani oni nám neposkytli žiadne informácie,“ pokračoval Barczi. Podľa jeho zistení mnohé diela neboli ani zarámované. Potomkovia ich asi nepovažovali za dôležité alebo zaujímavé, tak ich schovali do šopy.

Príbeh (ne)splneného sna
„Na počiatku bádania o Leovi Ringwaldovi stáli iba akési nejasné indície, vychádzajúce zo všeobecne známych údajov,“ pokračoval Július Barczi. Vedelo sa, že kedysi žil v Trenčíne – v matrike našiel, že Leopold Dávid Ringwald sa narodil 15. septembra 1888. Bol advokátom a milovníkom umenia. Pred fašizmom a z obavy pred rasovými zákonmi emigroval v roku 1939. Aj s umeleckou zbierkou, na čo získal povolenie.

„Zo spomienok profesorky Ľudmily Peterajovej vyplýva, že Ringwald ako advokát obhajoval Mednyánszkeho záujmy. Spomínal aj naňho, vraj veľmi obdivoval jeho tvorbu a jeho samotného. Archiválie sa, bohužiaľ, nezachovali,“ pokračoval autor úvodnej štúdie.
Keď sa už v emigrácii Ringwald dozvedel o Mednyánszkeho výstave v Slovenskej národnej galérii, požiadal listom o katalóg.

Vtedajší riaditeľ SNG Karol Vaculík s ním viedol korešpondenciu, dohodli sa aj na návšteve, ale nestretli sa. Zberateľ, ktorý sníval o tom, ako zoznámi širšiu verejnosť s maliarovými dielami, čo mal v zbierke, zomrel v roku 1968. Aj keď sa neskôr v roku 1970 uvažovalo o tom, že by si zbierku zapožičala SNG, napokon z projektu zišlo.

Vynorila sa až v roku 2009, keď sa ocitla na aukcii v malom anglickom aukčnom dome Dreweatt's. Teraz je viac ako 140 Mednyánszkeho diel vystavených v aukčnom dome Soga. Na aukcii 29. mája vyprovokujú záujem nových majiteľov.

Ringwaldova zbierka je špička
„Moji hrdinovia nikdy neboli skleníkové rastliny, ale boli to hrdinovia utrpenia a sebaobetovania. Sú to ideály budúcnosti,“ zaznamenal si v denníkoch Ladislav Mednyánszky. Jeho slová sa vynoria aj pri pohľade na plátno Spútaný, ktoré patrí k topkám kolekcie.

„Mednyánszky použil ikonografiu sv. Sebastiána v službách svojej sexuality a v neposlednom rade skepsy konca 19. storočia. Silný námet však nezaťažuje rekvizitami a komparznými figúrami. Necháva vyznieť podstatu pomocou alegórie a koloritu. Spútaného, ako by osvetľovali plamene pekelných múk v cele, za ktorú Mednyánszky považoval pozemský život,“ uviedol o obraze Július Barczi. Okrem Spútaného patria k najvýznamnejším dielam kolekcie napríklad Smrť starca či Zrúcanina.

V rámci súkromných zbierok je tá Ringwaldova absolútna špička. Nič podobné, pokiaľ ide o Mednyánszkeho, neexistuje ani v zahraničí. Je veľká rozsahom i kvalitou. „Nie sú to len jeho typické krajinky. Ale diela, ktoré vznikli okolo roku 1895, keď bol priamo v kontakte s európskym symbolizmom v Paríži vo Fontainenbleau, také veci sa u zberateľov nenachádzajú,“ dodal Barczi.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba