Obľúbenú pamiatku chcel takto prekryť už vlani, ale v máji 2020 zomrel a ďalšie prípravy prekazila pandémia koronavírusu. Na jeho diele preto začali pracovať až teraz. Vystaviť by ho mali na 16 dní – od 18. septembra do 3. októbra.
Inštaláciu má na starosti Christov synovec Vladimir Yavachev. Ako uviedol pre agentúru Bloomberg, prípravy projektu boli v plnom prúde, keď ich pre koronakrízu museli odložiť. Nakúpili už aj materiál – 25-tisíc štvorcových metrov recyklovateľnej polypropylénovej látky, do ktorej monument zabalia, a sedem kilometrov červeného lana. „Christo chcel mať vždy veľa záhybov, takže sme museli zdvojnásobiť množstvo látky potrebnej na pokrytie oblúka,“ prezradil Yavachev.

Riskantný plán
Organizátori nezaháľali ani počas pandémie. Dokončili šitie látky a čas využili aj na vybavenie potrebných povolení. So stavbou môžu začať až od 15. júla, teda po oslavách štátneho sviatku dobytia Bastilly, a odstrániť ju musia do ďalšieho štátneho sviatku – výročia skončenia prvej svetovej vojny 11. novembra. „Je to veľmi tesný harmonogram, preto budeme pracovať 24 hodín denne – tri skupiny v osemhodinových zmenách počas 12 týždňov,“ priblížil Yavachev.
Víťazný oblúk, ktorý je vysoký 50, široký 45 a hlboký 22 metrov, najprv obopnú ochranným lešením a na to upevnia textílie, čo by nemalo zabrať viac ako päť-šesť dní. „Najpútavejšou časťou bude, keď látku rozvinieme a oblúk zabalíme,“ upozornil Christov synovec.

Do projektu sa zapojí 150 stavebných robotníkov, z ďalších 450 ľudí sa po odhalení diela stanú informátori. Návštevníkom, ktorí prejavia záujem, bezplatne poskytnú i vzorky použitej látky. Na bezpečnosť a usmerňovanie turistov bude dohliadať asi 400 strážnikov. Celkové náklady na projekt, ktorý podporuje aj parížska radnica a francúzske Centrum národných pamiatok, odhadujú na 14 miliónov eur. O financovanie sa však postarajú samotní organizátori, a to predajom Christových umeleckých diel.
Yavachev pritom pripúšťa, že chystanú stavbu sprevádza neistota. Nik nevie odhadnúť, ako sa bude vyvíjať pandémia a či plány znova neprekazí lockdown a sprísnenie opatrení. „Samozrejme, že je to riziko,“ priznal organizátor, no ako zdôraznil, riskantné boli vlastne všetky projekty, do ktorých sa Christo v minulosti pustil.
Ak sa však zámer podarí doviesť do konca, tak podľa Yavacheva pôjde o jedno z najväčších podujatí tohto roka. O záujem verejnosti obavy nemá. „Ľudia sú hladní po kultúre, po múzeách, výstavách a umeleckých dielach,“ zdôvodnil.

Od stoličky k Reichstagu
Christo Vladimirov Javacheff, ako sa umelec celým menom volal, začal s kariérou vo Francúzsku, kam v roku 1956 emigroval z Bulharska. S manželkou Jeanne-Claude čoskoro vytvorili umeleckú dvojicu, ktorá sa s vervou púšťala do gigantických projektov. Zaujímavé je, že o zahalení Víťazného oblúka na konci bulváru Champs-Élysées Christo uvažoval už v roku 1962, keď si ešte ako neznámy maliar prenajímal malú izbu v blízkosti tejto dominanty. K uskutočneniu tohto sna sa síce nikdy nedostal, ale zanechal návrhy, kresby a modely, podľa ktorých teraz môžu postupovať.
Christo so zahaľovaním začínal skromne. Začiatkom 60. rokov to ešte skúšal s malými vecami, ako boli stoličky, časopisy či sudy na naftu. Pomocou sudov potom zatarasil i jednu parížsku ulicu, čo mal byť protest proti výstavbe Berlínskeho múra. Pozornosť umeleckého sveta si získal v roku 1968, keď „zabalil“ 5 600 kubíkov vzduchu. Neskôr boli už projekty spomenutej dvojice odvážnejšie.
V štátnom parku Rifle Gap v americkom Colorade rozprestreli oranžový záves dlhý 400 metrov, v roku 1985 zahalili do látky parížsky most Pont Neuf a v 90. rokoch namontovali zase v Japonsku a Kalifornii 3 000 dáždnikov. Významnou udalosťou bolo aj zahalenie budovy berlínskeho Reichstagu v júni 1995, na čo použili vyše 100-tisíc štvorcových metrov textílie. Túto inštaláciu si za 16 dní pozrelo až päť miliónov návštevníkov.
Keď Christovi v roku 2009 zomrela žena, na istý čas sa odmlčal. Až v roku 2013 zahalil do látky 90 metrov vysoký „gasometer“ (bývalý uskladňovač plynu) v nemeckom meste Oberhausen a o tri roky neskôr sa zase viac ako milión zvedavcov prišlo pozrieť na Isejské jazero v Taliansku, kde z pontónov vyrobil promenádu dlhú tri kilometre. Všetky projekty si pritom Christo a Jeanne-Claude financovali sami – zvyčajne predajom svojich diel, skíc či fotografií.