Slovenský črpák obdivujú aj v Číne

Malý drevený predmet, ktorý patrí na salaš, sa nedávno prebojoval medzi nehmotné kultúrne dedičstvo Slovenska. Črpák poznajú hádam všetci Slováci a Slovenky, no málokto ho používa. Milan Stieranka ho má v ruke takmer každý deň už štyridsať rokov. Je majstrom ľudovej umeleckej výroby a jeho črpáky zdobia nielen domácnosti a koliby, ale dostali sa aj do múzeí, dokonca aj v ďalekej Číne.

05.02.2022 08:00
Milan Stieranka Foto:
Milan Stieranka sa zaoberá drevorezbou - výrobou bačovského riadu, drevených plastík, reliéfov a betlehemov.
debata (1)

Črpáky patria medzi bačovský riad a Milan Stieranka sa s nimi zoznámil práve na salaši. „Môj otec mal rád žinčicu a tak ma po ňu posielal. Keď prídete na salaš, vždy každého ponúknu, mali tam krásne črpáky, a mne sa dali napiť z plechového hrnčeka! Bol som z toho nešťastný a povedal som si: až budem veľký, vyrobím si svoj vlastný,“ spomína. Asi vraj nie je až taký babrák, keď sa mu podarili, dodáva. Stačí sa len pozrieť na Stierankove črpáky, figúrky, formy na oštiepky, pastierske betlehemy. Očaria vás remeselnou zručnosťou aj estetickým stvárnením rôznych motívov. Jeho umenie ocenili titulom majster ľudovej umeleckej výroby.

Črpák z Liptova patrí medzi  typ... Foto: archív Milana Stieranku
Crpak liptov Milan Stieranka Črpák z Liptova patrí medzi typ severoslovenský, ucho je nasadené na puterku rybinou zarezanou v stene nádoby. Výzdoba na uchu zvyčajne zobrazuje konskú alebo kohútiu hlavu s korunkou.

Remeslo aj fantázia

Milan Stieranka začal vyrezávať črpáky popri svojej práci, ako záľubu. Tento koníček mu vydržal už viac ako štyridsať rokov, dnes je na dôchodku a často sa vytratí do dielne a majstruje. Žije v Klenovci, ale v jeho tvorbe nájdete črpáky zo všetkých regiónov, kde majú tradíciu. Málokto vie, že sa dajú rozoznať podľa konštrukcie, spracovania aj podľa ozdobných motívov. Kto sa vyzná, na prvý pohľad vie, odkiaľ črpák pochádza.

Črpák detviansky. patrí medzi stredoslovenský... Foto: archív Milana Stieranku
Crpak detviansky Črpák detviansky. patrí medzi stredoslovenský typ - črpáky z oblasti Hornej Nitry, Detvy a Horehronia. Pri detvianskych črpákoch sa uplatňuje architektonický motív – vežičky, stĺpiky, okienka.

„Podľa konštrukcie sú črpáky buď z východného Slovenska – tie bývajú z jedného kusa, stredoslovenské (Detva, Zvolen, Horehronie) mávajú ucho spojené s nádobkou v hornej časti zúbkom a naspodku obrúčkou, pri severoslovenskom type (Orava, Kysuce, Liptov) je nádoba s rúčkou spojená tzv. rybinovým spojom,“ vysvetľuje majster.

Črpák gemerský je východoslovenský typ, črrpáky... Foto: archív Milana Stieranku
Crpak gemersky Črpák gemerský je východoslovenský typ, črrpáky z Gemera a Spiša sa od ostatných odlišujú tým, že rúčka a puterka sú vyrobené z jedného kusa. Rúčku väčšinou zdobí motív psíkov.

Hoci črpáky patria medzi bačovský riad, nezdobia ich len pastierske motívy. Keď na rúčke zbadáte vežičku, črpák pochádza najskôr z okolia Detvy. „Detvanov si doberáme, že tie vežičky videli na zámku vo Vígľaši alebo vo Zvolene, keď dačo vyviedli, tam dostali bitku a aby si to zapamätali, vyrezali si to na rúčku,“ hovorí s úsmevom Milan Stieranka. Hlava medveďa alebo psíka sa objavuje na črpákoch z východného Slovenska. Had s korunkou na hlave zdobí rúčky zo severu, symbolizuje ochrancu domu, čo je motív ešte z predkresťanských čias," objasňuje Milan Stieranka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Čítajte aj Hudobným nástrojom sú aj biče

Pri výrobe črpáka sa musí zachovať tradičný remeselný postup, ale každý majster uplatní zároveň aj svoju fantáziu. „Podľa výzdoby sa pôvod presne určiť nedá, bačovské remeslo sa síce dedilo z otca na syna, ale mnohých si na prácu najímali do iných regiónov, a tak sa na ich črpákoch objavovali aj motívy z ich pôvodného domova, aj z iného kraja, ktorý ich ovplyvnil,“ vysvetľuje Milan Stieranka.

Jeho črpáky sú funkčné a aby vydržali, používa javorové drevo. Aj lipová rúčka je vraj pekná, no rýchlo sa zničí. Dienko zas má byť z mäkkého dreva, on si vybral smrek.

Črpáky Milana Stieranku

Pozrite si tvorbu MAjstra ľudovej umeleckej výroby Milana Stieranku

Fotogaléria
Črpačka - alebo aj poľovnícky pohár - používa...
Črpák gemerský je východoslovenský typ, črrpáky...
+4Črpák detviansky. patrí medzi stredoslovenský...

Spomienka na domov

U Stierankovcov sa remeslo nededilo z otca na syna, otec vymýšľal s kovom, vyrábal rôzne praktické stroje a nástroje pre hospodárstvo. Rezbára v rodine nemali. Ale učiť sa dá všelikde. Milan Stieranka si chodil črpáky najprv obzerať do múzea v Brezne a v Rimavskej Sobote a učil sa z knižiek. A keď sa na národnej výstave jeho črpák ocitol vedľa črpáka od majstra Jozefa Lenharta, bol hrdý najviac na svete. „Vtedy som bol chytený,“ usmeje sa.

Starí rodičia boli roľníci, chovali aj ovce a kravy, odmala píjal teplé čerstvo nadojené mlieko a motal sa okolo hospodárstva. Teraz býva v Klenovci, ale v dome po rodičoch v Maši má svoju dielňu, kde sa zabáva, ako vraví. Zabáva s drevom aj deti, ako lektor ÚĽUV-u ich počas kurzov učí vyrábať črpáky. Ide im to dobre, takže o nasledovníkov sa báť netreba, hoci vlastné deti ani vnuci k remeslu blízko nemajú. Možno neskôr. „Dnes je taká rýchla doba, že ľudia prežijú svoj život a ani nebudú vedieť, čo zažili,“ myslí si Milan Stieranka. Jemu rýchlo uteká čas v dielni, pri práci s drevom. Ráno vstane a má toľko plánov, že keby mal deň 48 hodín, aj tak všetko nestihne.

Pastiersky Betlehem Milana Stieranku. Foto: archív Milana Stieranku
Betlehem Milan Stieranka Pastiersky Betlehem Milana Stieranku.

Črpáky majstra Stieranku sú vystavené v múzeách v Rimavskej Sobote, v Detve aj v Múzeu ÚĽUV a dokonca aj v čínskom národnom múzeu medzi tradičnými remeselnými výrobkami z celého sveta. Môžete ich obdivovať aj na niektorých salašoch a majster s nimi chodí aj na folklórne festivaly do Východnej, Detvy, na Radvanský jarmok aj do Bratislavy na festival ÚĽUV.

betlehem Majerská Vatikán výstava Čítajte aj Malý betlehem zo Slovenska vystavujú vo Vatikáne

„Mestskí ľudia ich kupujú, keď im pripomínajú ich korene. Pochádzajú napríklad z Oravy alebo z Gemera a žijú v Bratislave a keď zbadajú črpáky, cez spomienky sa vrátia domov. Často spolu debatujeme, starší pospomínajú, rád počúvam, keď ľudia rozprávajú,“ hovorí Milan Stieranka. Črpáky patria k pastierskej kultúre, sú tradíciou v celom karpatskom oblúku a sú kusom aj našej histórie.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Ľudová kultúra #drevorezba