Fanúšikovia výtvarného umenia iste ovládajú rôzne -izmy, ale ktovie, či sa stretli už aj s termínom cecilizmus. Teraz sa s ním môžu oboznámiť teoreticky, ale dá sa pestovať aj aktívne. Ľudia totiž mávajú nutkanie poopraviť nejaké výtvarné dielo vo svojom okolí, niečo dokresliť alebo vymazať. Treba len trocha fantázie a odvahy, ktorú v sebe našla osemdesiatročná vidiečanka Cecília Giménez, ktorá roku 2012 na vlastnú päsť zreštaurovala nástennú fresku Ježiša Krista v aragónskom mestečku Borja.
Podľa jej názoru dielu niečo chýbalo, a tak ho upravila. Správa o spontánnom zásahu obletela svet a z miesta činu sa stala turistická atrakcia. Navyše sa vtedy zrodil termín cecilizmus, hoci tento trend existoval už aj predtým.
Všetko sa dá zlepšiť
V pozvánke na výstavu Cecilizmus organizátori uvádzajú napríklad aj film Najväčšia filmová katastrofa z roku 1997, v ktorom sa Mr. Bean snažil opraviť slávny obraz Whistlerovej matky. On bol k tomu donútený, lebo obraz nechtiac poškodil a chcel to napraviť, no väčšinou ide o rýdzi tvorivý impulz. Cecilisti nechcú dielo znevážiť alebo zničiť (ako to robia ideoví odporcovia diel), oni sú pevne presvedčení, že dielo zlepšujú alebo zachraňujú.

Možno ste si už cecilizmus vyskúšali aj vy a ani o tom neviete. Sama som sa tohto tvorivého činu (alebo predsa prečinu?) dopustila, keď som ešte v detstve na obraze zátišia zlepšila obrys jablka, lebo mi jeho tvar išiel na nervy. Samozrejme, takéto veci sa robiť nemajú, diela iných treba rešpektovať, ale v Galérii Čin Čin sa cecilizmu chopili profesionáli, a tak majú návštevníci príležitosť legálne zistiť, o čo vlastne ide.
Výstava predstavuje slovenskému publiku po prvý raz cecilistickú časť samostatnej aj spoločnej tvorby členov skupiny Miroir Noir výberom menších prác na papieri a väčších malieb na plátne.
Objav z archívu
Priblížme si však najprv samotný tandem Miroir Noir. Túto medzinárodnú autorskú dvojicu vytvorili roku 2007 slovenský výtvarník, ilustrátor a galerista Miloš Kopták (1969, Žilina) a katalánsky vizuálny umelec Rai Escalé (1964, Barcelona). Pravý význam pomenovania skupiny je vraj zahalený rúškom tajomstva, ale jeden z možných výkladov je odkaz na tzv. Claudelovo sklo. Je to optická pomôcka, známa aj ako čierne zrkadlo, ktoré kedysi stemňovalo krajinomaľbu, čím sa umocnil výjav.
Miloš a Rai ešte v roku 2015 náhodne zistili, že obaja majú blízko k cecilizmu. Vo svojich archívoch našli totiž množstvo premaľovaných stránok z kníh o výtvarnom umení. Zlepšovali takto obrazy starých majstrov (Guido Reni, Raffaello Santi, Diego Velázquez, Rembrandt van Rijn, Francesco Goya či José de Ribera). Vyberali rôzne scény a po korekcii ich zasadzovali do prekvapujúcich a humorných súvislostí. Vytvorili tak úplne nové výjavy, motívy či mytologické bytosti. Návštevník sa poučí aj zabaví.