Drsná krása moderného skla

V Galérii X na Zámočníckej ulici v Bratislave je do 30. apríla výstava Igora Kováča Surovosť v skle. Študoval v Ateliéri skla Vysokej školy výtvarných umení v rokoch 2015 – 2021 a už tam si rozvinul vlastnú technológiu dekorovania úžitkového skla - pomocou diamantovej píly, ktorá je určená na rezanie stavebného materiálu.

16.04.2022 08:00
Igor Kováč - vázy Foto:
Tvorba Igora Kováča.
debata

Zatiaľ čo pri tradičnom dekoratívnom brúsení skla sa kladie dôraz na dokonalosť rezu, Kováča zaujíma surovosť stopy. Jeho metódy sú priam sochárske – otesáva, formuje dlátom a kladivom.

Vzniká tak unikátny plastický dekor (napríklad tesaná váza), ktorý svedčí o tom, že Igor Kováč vytvoril alternatívu k tradičným technológiám. Brúsené sklo v jeho podaní vyzerá celkom inak, ako je naša tradičná predstava.

Pracuje s chybou

Kováčova tvorba vyvoláva otázku, koľko druhov skla existuje. Je protikladom surovosti skla jeho nežnosť?

„Názov výstavy Surovosť v skle odkazuje na istú alternatívu, ktorú som vytvoril k tradičnému dokonale brúsenému sklu a olovnatému krištáľu. Ako protiklad k surovému sklu by som skôr použil termín dokonalé, čisto vybrúsené sklo.

Pri tradičnom dekoratívnom brúsení sa kladie veľký dôraz na dokonalosť brúseného dekoru a každé (v tom prípade nezámerné) vyštrbenie materiálu sa berie ako chyba pri výrobe a znamená znehodnotenie výrobku. Ja ako autor pracujem zámerne práve s takouto chybou skla, ktorá však odkazuje na prirodzené fyzikálne vlastnosti tvrdého a krehkého materiálu. Sklo zámerne osekávam a takýmto spôsobom transformujem chybu na unikátny dekor.“

Pri pohľade na Kováčove diela sa zdá, že musí mať špeciálne nástroje. Možno aj zázračné dláto či pílku, ale to rázne odmieta:

„Práve naopak. Mám úplne obyčajnú pílu. Na dekorovanie skla používam stolovú diamantovú pílu, ktorá sa bežne používa na rezanie kameninového stavebného materiálu (tehly, dlažba a podobne). Na stroji som neurobil žiadne modifikácie. Rovnako aj rezný kotúč, ktorým sklo režem, je voľne dostupný na trhu.“

Zatiaľ čo pri tradičnom dekoratívnom brúsení... Foto: Galéria X
Igor Kováč - vázy Zatiaľ čo pri tradičnom dekoratívnom brúsení skla sa kladie dôraz na dokonalosť rezu, Kováča zaujíma surovosť stopy.

Ochotne aj opíše svoj pracovný postup: pomocou píly vytvorí rezy na povrchu hrubostenného skleneného výrobku a potom materiál medzi rezmi osekáva pomocou kamenárskeho dláta a kladiva. S takto osekaným povrchom ďalej pracuje a dotvára ho ďalšími, už konvenčnými sklárskymi technológiami.

Napríklad pieskovaním, leštením alebo maľovaním. Vznikajú tak naozaj zaujímavé kúsky, ktoré pripomínajú, že sklo je na svete aj pre potešenie, na ozdobu. Alebo ho dnes chápeme skôr ako nevyhnutný praktický materiál?

Mať či nemať vázu?

"Sklo je v súčasnosti nezastupiteľný materiál, komplexný a s bohatou históriou,“ hovorí Igor Kováč.

„Aj v súčasnosti má svoje miesto v priemysle i architektúre. Práve v architektúre jeho zastúpenie stále rastie, napríklad pri stavbe výškových budov. Podľa mňa je v súčasnosti nevyhnutnosťou. Ani v kontexte úžitkového umenia či dizajnu by som si ho nedovolil nazvať niečím viac na ozdobu.

Sklo malo vždy svoj kultúrno-spoločenský význam. Aj v oblasti dizajnu je späté (okrem iného) s funkčnosťou daného predmetu, a teda o jeho estetike a kráse by som hovoril skôr ako o pridanej hodnote. Samozrejme, ani dekoračný aspekt nemožno ignorovať.

Ak si klient kupuje vázu, je dôležité aby sa mu páčila, inak by si ju pravdepodobne nakúpil. Je to úplne prirodzené. Na druhej strane vlastniť luxusnú rezanú vázu asi nie je nevyhnutnosť – ale ktovie?“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #sklo #Igor Kováč