Výnimočná zástava bratislavského cechu debnárov prechádza reštaurovaním

Múzeum mesta Bratislavy, ktoré dlhodobo aktívne pracuje na reštaurovaní historických zástav vo svojom zbierkovom fonde aktuálne realizuje reštaurátorský zásah na výnimočnej zástave významného bratislavského cechu debnárov. Zástava, ktorá je jedinou zachovanou textilnou pamiatkou viažucou sa k významnému bratislavskému cechu, ktorého história siaha ešte do obdobia pred rokom 1548, získa svoj pôvodný vzhľad a očarí svojím výtvarných charakterom. Zreštaurovanie má zastaviť proces degradácie zbierkového predmetu a zdôrazniť jeho autenticitu.

01.07.2022 12:00
Olejomaľba Foto:
Obojstranná maľba na plátne.
debata

Projekt je súčasťou dlhodobých systematických aktivít múzea, zameraných na postupné reštaurovanie celého súboru historických zástav, patriaceho k najhodnotnejším kolekciám svojho druhu na Slovensku. V súčasnosti sa reštauruje zástava, ktorá patrila bratislavským alebo prešporským debnárom.

Je z roku 1838 bola používaná pri procesiách a je zhotovená z hodvábneho damasku, do ktorého bol vložený obojstranne maľovaný obraz – olejomaľba na plátne s motívom svätého Urbana, ako patróna debnárov.

„Múzeum mesta Bratislavy má vo svojich zbierkach vzácnu kolekciu historických maľovaných zástav, ktoré sú spojené s cechmi – profesijnými spoločenstvami, ktoré tu pôsobili v minulých storočiach. Zástavy tvoria významnú súčasť zbierkových fondov, preto sa ich múzeum snaží postupne reštaurovať, čo sa v posledných rokoch darí najmä vďaka podpore z Fondu na podporu umenia,“ uvádza Zuzana Francová, historička umenia a kurátorka Múzea mesta Bratislavy.

Textilná časť zástavy. Foto: Dominik Janovský
Textilná časť Textilná časť zástavy.

Reštaurovaniu zástavy, ktoré bude zahŕňať reštaurátorské práce na obojstrannej maľbe na plátne, ako aj na hodvábnej tkanine – damasku, vykonávajú dve autorizované reštaurátorky – Mgr. art. Svetlana Cuperová Ilavská (reštaurovanie malieb na plátne) a doc. Mgr. art. Sylvia Birkušová (reštaurovanie hodvábnej tkaniny).

„Textilná časť nebola poškodená až do takej miery ako maliarska, preto si vyžadovala iba menšie reštaurátorské zásahy. Viac času si však vyžadovalo komplexné čistenie. Ide o veľkú plochu, ktorá je okolo rámovania navyše zdobená zlatým nápisom priamo na materiál,“ popisuje priebeh reštaurovania zástavy Sylvia Birkušová.

Textilná časť nebola poškodená v takej miere,... Foto: Dominik Janovský
Textilná časť Textilná časť nebola poškodená v takej miere, ako maliarska.

Proces reštaurovania olejomaľby na zástave bližšie približuje Svetlana Cuperová Ilavská: „Reštaurovanie olejomaľby sa realizuje vo viacerých etapách – v prvej bolo treba upevniť uvoľnenú farebnú vrstvu a podklad k nosiču obrazu, v tomto prípade k plátnu. Ďalej sa vykonalo vyrovnanie plátna a po vyčistení maľby od depozitného znečistenia, a stenčenia lakovej vrstvy nasleduje tmelenie. Keďže nejde o klasickú olejomaľbu fixovanú pevne k podrámu, je dôležité dbať na zloženie tmelu kvôli pružnosti.“

Po ukončení reštaurátorských prác v budúcom roku je plánované vystavenie zástavy cechu debnárov ako súčasti Expozície Dejín mesta v bratislavskej Starej radnici.

Reštaurovanie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, hlavný partner projektu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #galéria #múzeum #Múzeum mesta Bratislavy