Obraz s názvom New York City I je z roku 1941 a tvorí ho zložitá geometrická sieť červených, žltých, čiernych a modrých lepiacich pások. V newyorskom Múzeu moderného umenia (MoMA) ho prvý raz vystavili v roku 1945, od roku 1980 visí v Umeleckej zbierke nemeckej spolkovej krajiny Severné Porýnie-Vestfálsko (Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen) v Düsseldorfe.
Tak, ako je obraz v súčasnosti zavesený, sa rôznofarebné línie v spodnej časti zhusťujú a naznačujú mimoriadne zjednodušenú verziu panorámy. Keď však kurátorka Susanne Meyerová-Büserová začala začiatkom roka pripravovať novú výstavu zmieneného nemeckého múzea o tomto avantgardnom umelcovi, uvedomila si, že obraz by mal byť opačne, informoval britský denník The Guardian.
„Zhustenie mriežky by malo byť navrchu ako tmavá obloha. Keď som na to upozornila ďalších kurátorov, uvedomili si, že je to zrejmé. Som si stopercentne istá, že obraz je obrátený nesprávnym smerom,“ zhodnotila Meyerová-Büserová.
Čítajte viac Najlepší mladí maliari tohto roka sú známi. Odborná porota vybrala víťazov súťaže Maľba 2022Podobne pomenovaná a rovnako veľká olejomaľba New York City, ktorú vystavujú v Pompidouovom centre v Paríži, má zhustené línie v hornej časti. Na fotografii Mondrianovho ateliéru, ktorú zhotovili niekoľko dní po umelcovej smrti a uverejnili v americkom lifestylovom časopise Town and Country v júni 1944, je ten istý obraz (New York City I) zachytený na stojane opačne.
Napriek tomu, že všetky dôkazy poukazujú na to, že dielo vystavujú hore nohami, zostane tak, ako visí už 77 rokov.
„Lepiace pásky sú už veľmi uvoľnené a visia na vlásku. Keby ste ich teraz otočili hore nohami, gravitácia by ich stiahla iným smerom,“ vysvetlila kurátorka. Výstava s názvom Mondrian. Evolution potrvá do 12. februára 2023.